فقیرترین کشور‌های جهان کدامند؟

وبسایت «ولیو والک» فهرستی از ۱۰ کشور فقیر جهان را بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی آن‌ها به ازای هر نفر منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت ولیو والک، جمعیت زیادی از مردم جهان همچنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند؛ یعنی روزانه کمتر از 1 دلار و 25 سنت درآمد دارند. در این وبسایت، فهرست 10 کشور فقیر جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی آنها به ازای هر نفر منتشر شده است. همانطور که انتظار می رفت، بیشتر این کشورها در قاره آفریقا قرار دارند.

بیشتر این کشورها تنها چند دهه پیش مستقل شده‌اند. این کشورها تا چندین دهه و یا حتی چندین سده تحت کنترل اروپایی‌ها بودند و با آشوب‌های سیاسی، فساد، رژیم های دیکتاتور، جنگ های داخلی و یا بلایای طبیعی مواجه بودند. این عوامل به طور چشمگیری بر میزان سرمایه گذاری های خارجی در این کشورها تأثیر منفی گذاشته است.

به دلیل نداشتن نوآوری، منابع و همچنین ثبات، بیشتر این 10 کشور فقیر جهان به شدت به صنعت کشاورزی وابسته هستند. این رتبه بندی بر اساس داده های «فوکِس اکانامیکس» گردآوری شده است.

1.جمهوری دموکراتیک کنگو: تولید ناخالص داخلی کنگو 468 دلار به ازای هر نفر است. این کشور منابع طبیعی زیادی دارد؛ اما حضور شبه نظامیان و اختلافات سیاسی وضعیت کشور را بدتر کرده است. جنگ داخلی در بازه زمانی 1997 تا 2003 باعث کشته شدن 6 میلیون نفر در این کشور شد.

2. موزامبیک: این کشور آفریقایی هم در رتبه دوم فقیرترین کشورهای جهان قرار گرفته است. تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در این کشور 486 دلار در سال 2018 بوده است. فساد، زیرساخت های ضعیف و دسترسی محدود به تجهیزات کشاورزی مانع پیشرفت این کشور شده است.

3. اوگاندا: این کشور از سال 1990 تا 2010 با رشد اقتصادی چشمگیری همراه بود؛ اما از آن زمان به بعد این رشد اقتصادی به کندی پیش رفت. در سال 2018 تولید ناخالص داخلی آن به ازای هر نفر 738 دلار بود. ایجاد ناآرامی در کشور همسایه اوگاندا یعنی سودان جنوبی باعث هجوم پناهجویان به این کشور شده است. خوشبختانه افزایش سرمایه گذاری های خارجی در این کشور می تواند باعث بهبود اوضاع اقتصادی شود.

4. تاجیکستان: تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در تاجیکستان 836 دلار است. به دنبال سقوط شوروی در سال 1991، تاجیکستان مستقل شد؛ اما تا سال 1997 با جنگ داخلی روبرو بود. از آن زمان به بعد، اقتصاد این کشور با رشد چشمگیری همراه بوده است. آمار فقر هم از سال 2000 تا 2016 از 83 درصد به 30 درصد کاهش یافته است.

5. هائیتی: تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در این کشور 874 دلار است. بر اساس اعلام بانک جهانی، حدود 90 درصد از جمعیت این کشور در مناطقی زندگی می کنند که در مقابل بلایای طبیعی و شرایط نامناسب آب و هوایی آسیب پذیر است. مردم هائیتی در دهه گذشته از چندین حادثه طبیعی جان سالم به در بردند. هائیتی فقیرترین کشور جهان در نیم کره غربی است.

6. اتیوپی: بر اساس اعلام بانک جهانی، بیش از 55 درصد جمعیت اتیوپی در سال 2000 زیر خط فقر زندگی می کردند. اما این رقم در سال 2011 به 33.5 درصد کاهش یافت. با وجود رشد اندک اقتصادی، این کشور همچنان یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می شود. تولید ناخالص داخلی آن در سال 2018 به ازای هر نفر 998 دلار بوده است.

7. یمن: تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در کشور جنگ زده یمن 998 دلار است. حملات ائتلاف سعودی به این کشور و بمباران مناطق مختلف آن باعث شده است که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت یمن در مناطق آسیب دیده زندگی کنند. بیش از یک میلیون مورد مشکوک به وبا هم در این کشور گزارش شده است.

8. ازبکستان: این کشور توانست در یک دهه گذشته تعداد زیادی از مردم خود را از فقر نجات دهد. تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در سال جاری میلادی 1026 دلار برآورد شده است. ازبکستان از نظر ذخایری مثل طلا، مس و گاز طبیعی غنی است. این کشور به چین و روسیه هم برای تجارت وابسته است.

9. تانزانیا: اقتصاد تانزانیا در یک دهه گذشته با رشد 6 تا 7 درصدی همراه بوده است؛ اما همچنان تولید ناخالص داخلی پایینی دارد. تولید ناخالص داخلی این کشور به ازای هر نفر 1112 دلار است. با وجود اینکه تعداد افرادی که زیر خط فقر زندگی می کردند در دهه گذشته کاهش یافته است، به دلیل رشد بالای جمعیت در این کشور، همچنان تعداد زیادی از آنها در فقر زندگی می کنند. فعالیت های کشاورزی و سرمایه گذاری ها در تانزانیا در سالهای اخیر بهبود یافته است.

10. قرقیزستان: تولید ناخالص داخلی در سال 2018 به ازای هر نفر 1222 دلار بوده است. این کشور در سال 1991 مستقل شد و از جمله کشورهایی است که قربانی فساد و بی ثباتی اجتماعی شده است. انتظار می رود اقتصاد این کشور در سال 2019 با 4.7 درصد افزایش همراه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
فساد اقتصادی یکی از دلایل فقر کشور هاست
آخرین اخبار