رد پای خورشید جلوه ای از هنر عاشورایی را به نمایش می گذارد

نمایش آیینی ردپای خورشید با موضوع بازسازی تاریخی وقایع کربلا و سفرامام رضا (ع) به خراسان در مشهد پرداخته و در ایام سوگواری شهادت آن حضرت در دهه پایانی صفر به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، سوگواری اربعین گذر چهل روز از یک حادثه است و تکرار هر ساله آن حکایت عشق و دلداگی شیعیان است و حالا در مشهد الرضا(ع) جاماندگان اربعین حسینی دلدادگی خودشان را به نوعی دیگر روایت می‌کنند.

نمایش رد پای خورشید روایت سفر امام رضا (ع) از مدینه به مرو است و به بخش‌هایی از قیام امام حسین (ع) می پردازد. 
 
رد پای خورشید جلوه ای از هنر عاشورایی را به نمایش میگذارد
عاشقان اهل بیت(علیهم السلام) می توانند جلو‌هایی از معرفت عاشورایی را در رد پای خورشید به تماشا بنشینند.

نمایش‌های آیینی جلو‌هایی از فرهنگ عاشورایی

آقایی که ٢٢ سال مداح اهل بیت(ع) است گفت: من به محض اینکه فهمیدم چنین نمایشی برگزار شده به همراه خانواده برای تماشا آمدم خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم برگزار چنین نمایش‌هایی واقعاً در مشهد لازم بود که فرهنگ عاشورایی را نشان بدهند.

وى افزود: پیشنهاد می کنم که هیئت‌هایی مذهبی هم در مراسم‌ خود این نمایش‌ها را برگزار کنند.

خانمى که به همراه دو فرزند خودش به دیدن نمایش آمده بود گفت: خیلی نمایش جالب و خوبی بود تاثیر زیادی داشت بخصوص برای بچه‌ها که اطلاعات کمى دارند با دیدن این نمایش اطلاعات آنها زیاد می‌شود.

 مرتضوی به همراه خانواده خود به دیدن نمایش رد پای خورشید آمده بود گفت: صحنه‌های عاشورایی و صحنه شهادت امام رضا(ع) خیلی خوب نمایش داده شد.

دهه آخر صفر ادامه مسیر قیام امام حسین (ع)

محمد جهانپا کارگردان نمایش رد پای خورشید در مصاحبه با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ گفت: از 17 آبان ماه هر شب از ساعت 18 تا 20 این نمایش در منطقه تجاری گردشگری سپاد به اجرا گذاشته می شود.
 
رد پای خورشید جلوه ای از هنر عاشورایی را به نمایش میگذارد
وى افزود: در این نمایش ٦٠ بازیگر تئاتر مشهد بازی می‌کنند و با نگارشی از مهدی سیم ریز به مرحله اجرا رسیده است.

جهان پا در ارتباط با نام گذاری نمایش گفت: حضور تمام ائمه و اهل بیت(ع) از زمان خود تا به امروز امتداد داشته است و میخواهیم نشان بدهیم مسیر حرکت امام رضا(ع) و دهه آخر صفر هم ادامه مسیر امام حسین(ع) هست.

وی افزود: با این نمایش می خواستیم اربعین حسینی را در مشهد باشیم و به نوعی بتوانیم لحظاتی را برای مخاطب به وجود بیاوریم که نسبت به آن آگاهی داریم تعداد زیادی از جوانان و چهر‌های نامدار تئاتر مشهد حضور دارند.

کارگردان نمایش آیینی ردپای خورشید با ترسیم مسیر کلی این نمایش گفت: روایت «اباصلت هروی» از اصحاب امام رضا (علیه السلام) داستان را به پیش می برد و پس از گذر از سفر امام رضا (علیه السلام) به خراسان و دعای باران به حیله گری ها و مکر مامون تا شهادت آن حضرت می پردازد.

جهان پا گفت: «ردپای خوردشید» برای اولین بار در منطقه نمونه گردشگری سپاد با حمایت انجمن فعالان اقتصادی منطقه بویژه شرکت سپاد خراسان به اجرا درآمده است.

رد پای خورشید جلوه ای از هنر عاشورایی را به نمایش میگذارد
حسین شجاع بازیگر نقش اصحاب امام رضا (ع) گفت: بسیار خوشحال و خرسند هستم که در این نمایش حضور دارم و توانستم بخش کوچکی از دین خودم را نسبت به ولی نعمتمان امام رضا (ع) ادا کنم.

رها جعفری بازیگر نقش حضرت سکینه گفت: من دوس داشتم که در این نمایش حضور داشته باشم، چون بسیار رزومه خوبی بود و نقش من صحنه‌ای است که حضرت سکینه بخاطر کودکان از حضرت عباس در خواست آب دارند.
 

سعید حسین پور رئیس هیئت مدیره انجمن فعالان اقتصادی منطقه سپاد گفت: نمایش آیینی رد پای خورشید با هزینه بالغ بر 3 میلیارد ریال توسط انجمن فعالان اقتصادی منطقه تجاری گردشگری سپاد برپا شده است که بدون هیچگونه انتفاع مالی پذیرای شهروندان و زائران است.

 وی گفت: فعالیت های گردشگری، زیست محیطی و ارتقاء امنیت منطقه و همچنین برپایی برنامه های تفریحی متناسب با مناسبت ها و توسعه فضای سبز از جمله برنامه هایی است که در جهت تقویت فضای گردشگری منطقه سپاد به طور ویژه در دستور کار انجمن فعالان اقتصادی منطقه قرار دارد.

رد پای خورشید جلوه ای از هنر عاشورایی را به نمایش میگذارد

رئیس هیئت مدیره انجمن فعالان اقتصادی منطقه سپاد با اشاره به برگزاری نمایش آیینی ردپای خورشید افزود: این انجمن در آستانه ایام دهه آخر صفر ، از فضایی  به مساحت چهارهزارمترمربع بهره برده و برای اجرای این نمایش آیینی فضا سازی لازم را به شکل مطلوبی انجام داده است.

نوید فلاحت، طراح و مدیر هنری نمایش آیینی ردپای خورشید افزود: با رویکرد خلاقانه فضاهای جمعی ایجاد شده که تلفیق موسیقی، لباس و برنامه های جانبی آن برای اولین بار در مشهد اجرا می شود.

فلاحت با بیان اینکه در برگزاری برنامه های هنری در مشهد، شکاف های سلیقه ای وجود دارد، گفت: ازمسئولین شهری درخواست می کنم تا سلایق و نیازهای مردم مشهد را در عرصه هنری مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: فضا سازی صورت گرفته در این نمایش از تفاوت های شاخص این رویداد هنری با رویدادهای مشابه در کشور و بویژه مشهد مقدس بوده است.

فلاحت افزود: تئاتر مشهد از قطب‌های تئاتر کشور است که مدیران شهری بایستی توجه ویژه به استعداد های بر زمین مانده این هنر در مشهد داشته باشند تا همچنان در کشور حرف اول را برای گفتن داشته باشیم.

رد پای خورشید جلوه ای از هنر عاشورایی را به نمایش میگذارد

هنر زیبائی‌های خود را در بیان معرفتی بزرگ نمایان میکند و به راستی که اینگونه هنر زیباتر و حقیقی‌تر است.


انتهای پیام//ا. آ.

گزارشگر: اکرم آهوئی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.