در سومین جلسه انجمن های کتابخانه های عمومی خراسان رضوی مطرح شد؛

رشد ۸ درصدی اعضای کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: تعداد اعضای کتابخانه‌ها در نیمه نخست امسال بیش از ۲۲۶ هزار نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد هشت درصدی را نشان می‌دهد.

رشد 8 درصدی اعضای کتابخانه های عمومی خراسان رضویبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حجت الاسلام علی اکبر سبزیان مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در سومین جلسه انجمن های کتابخانه های عمومی استان گفت: 207 باب کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل تحت پوشش این نهاد در سطح استان فعالند و تعداد اعضای این کتابخانه ها در نیمه نخست امسال بیش از 226 هزار نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد هشت درصدی را نشان می دهد.

وی با بیان اولویت بندی ساخت کتابخانه برای روستاهای فاقد کتابخانه و ابلاغ به فرمانداران این شهرستان ها افزود: 35 روستا با جمعیت سه هزار تا پنج هزار خانوار و 14 روستای بالای پنج هزار خانوار نیز در خراسان رضوی فاقد کتابخانه هستند. شهرهای رباط سنگ در تربت حیدریه، مزداوند در سرخس، فرهاد گرد در فریمان، همت آباد در فیروزه، شادمهر در مه ولات، نشتیفان در خواف، قدمگاه و بار در نیشابور و سمیع آباد در تربت جام نیز کتابخانه ندارند.

سبزیان در ادامه گفت: به تمام فرمانداران و شهرداران شهرستان ها برای احداث کتابخانه و اولویت بندی روستاهای بالای پنج هزار نفر نامه هایی ابلاغ شده است و ظرف یک ماه آینده کلنگ احداث کتابخانه عمومی شهرستان نیشابور زده می شود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان جایگاه سرانه تعداد کتابخانه های عمومی در خراسان رضوی افزود: این استان از لحاظ سرانه تعداد کتابخانه های عمومی در بین پنج استان بزرگ کشور شامل اصفهان، تهران، شیراز و خوزستان در جایگاه پنجم قرار دارد و شهر مشهد نیز از لحاظ این سرانه در بین هشت کلانشهر کشور در جایگاه آخر ایستاده است.

وی گفت: طبق برنامه ششم توسعه سالانه باید رشد 9.3 درصدی در تعداد اعضای کتابخانه ها تحقق یابد و در افق 1400 نیز تعداد اعضای آنها به 322 هزار نفر برسد.
 
سبزیان تصریح کرد: کتابخانه مرکزی مشهد با هماهنگی نهاد های مربوطه در ایام دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

در این جلسه مقرر شد، دستگاه هایی که شورای فرهنگ عمومی کشور آنها را موظف به ترویج فرهنگ کتابخوانی نموده است نماینده دستگاه خود را به اداره کل کتابخانه های عمومی استان برای پیگیری این موضوع اعلام کنند.
 
انتهای پیام// ز.م
 

احداث کتابخانه برای روستاهای فاقد کتابخانه

برچسب ها: کتابخانه ، کتابخوانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.