بوی رشته محلی درکوچه پس کوچه‌های شهرستان هوراند/ اریشته نام یکی از غذا‌های محلی در آذربایجان شرقی

غذا‌های بومی محلی یار جدانشدنی، هر دیار ریشه در فرهنگ و سبک زندگی آن منطقه دارد و بوی رشته محلی درکوچه پس کوچه‌های شهرستان هوراندبه مشام می رسد.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ زنان روستا‌های شهرستان هوراند  از زمان‌های دور به تولید رشته‌های محلی و سنتی (یا اریشته) اقدام می‌کردند، اما رشته‌های تولیدی روستای دیزبین به علت کیفیت و طعم عالی، زبانزد خاص و عام بود، به طوری که علاوه بر شهروندان اهری، مسافران هم به خرید رشته‌های این روستا تمایل داشتند.

با توجه به اینکه رشته‌های پلویی و آشی، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و در سبد غذایی هموطنان مان جای دارد، به یقین اگر تولید رشته‌های محلی شهرستان هوراند ، ماهیت صنعتی به خود بگیرد و با بسته بندی مناسب عرضه شود، در اشتغال زایی و رونق کسب و کار و اقتصاد منطقه اثرگذار خواهد بود.

اریشته نام یکی از غذا‌های محلی و مختص شهرستان هوراند که مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا بسیار ساده و مقوی است که در جای‌جای ایران آداب، رسوم و غذا‌های محلی ویژه‌ای دارند که می‌توانند خاطرات هزارساله مادربزرگ‌های را درذهن‌ها وقلب‌ها تداعی کند.

بوی رشته محلی درکوچه پس کوچه‌های شهرستان هوراند/ اَریشته نام یکی از غذا‌های محلی


استفاده از  آرد گندم  در بیشتر غذاهای مردم آذربایجان شرقی

صفیه خانم بانوی مسن شهرستان هوراند،  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت:قدیم‌ها برنج زیاد در آذربایجان مرسوم نبود و بیشتر غذای مردم را آرد گندم تشکیل می‌داد، برای درست کردن رشته آرد با آب و نمک خمیر کرده و بعد با وردنه نازک باز می‌کنند.

وی افزود: درمرحله نخست خمیررشته صاف شده را توسط غلطک‌های چوبی، به صورت مورب روی یک تخته‌ی نانوایی، پهن و باچاقوی تیز برش داده می‌شود.

 

بوی رشته محلی درکوچه پس کوچه‌های شهرستان هوراند/ اَریشته نام یکی از غذا‌های محلی


وی ادامه داد:سپس رشته‌ها را برروی طناب پهن کرده و خشک می‌ کنند، البته امروزه دیگر دربعضی از شهرستانها همه چیز مکانیزه شده و رشته‌ها را با دستگاه مخصوص پهن کرده و برش می‌زنند.

وی بیان کرد:رشته‌های خشک شده را درتنور محلی کمی تفت می‌دهند تا رنگش قهوه‌ای روشن شود.

 

بوی رشته محلی درکوچه پس کوچه‌های شهرستان هوراند/ اَریشته نام یکی از غذا‌های محلی درآذربایجان شرقی

 

استفاده از آرد مرغوب برای  تهیه غذای  رشته محلی

فاطمه خانم یکی دیگر اززنان روستا ،در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ بااشاره به کیفیت رشته محلی، بیان کرد:باید آرد مورد استفاده از نوع مرغوب باشد و به درستی تهیه شده باشد، یعنی خمیر آن را خوب گرفته باشند و به اندازه مناسب تفت داده باشند، یعنی نه به صورت خام بماند و نه زیاد تفت داده شود که تلخ می‌شود.

وی بیان کرد:رشته‌های محلی یا "ارشته" از دیرباز مهمان و همرا ه غذا‌های این دیار از مردمان است، رشته را در غذا‌های مختلفی از جمله آش رشته، رشته پلو، رشته پلو با برنج محلی و شوربا استفاده می‌کنند.

 

بوی رشته محلی درکوچه پس کوچه‌های شهرستان هوراند/ اَریشته نام یکی از غذا‌های محلی

 

وی افزود: آش رشته که طعم و حس خاص خود را دارد همیشه همراه با دیگر محصولات غذایی همچون آلو ترش، و پیاز محلی هوراند و زرد آلو و زغال اخته و به خصوص همراه با دوشاب توت محلی لذتش دوچندان می‌شود، به این دلیل است که آش رشته طرفداران بسیاری دارد.

بانوی روستایی یادآورشد:تولید غذا‌ها و محصولات سنتی و طبیعی از دیرباز با فرهنگ مردمان این شهرستان کهن بوم اجین است، محصولاتی که نشانگر طعم‌های خاصی درفرهنگ غذایی این منطقه بوده است.

 

بوی رشته محلی درکوچه پس کوچه‌های شهرستان هوراند/ اَریشته نام یکی از غذا‌های محلی

 

فاطمه خانم گفت:ارشته را می‌توان نوعی ماکارونی سنتی آذربایجان تلقی کرد، بدون اغراق می‌توانیم بگوییم از ماکارونی هم خوشمزه‌تر است و اریشته غذای سنگینی نیست و راحت‌تر از ماکارونی هضم می‌شود.

 

بوی رشته محلی درکوچه پس کوچه‌های شهرستان هوراند/ اَریشته نام یکی از غذا‌های محلی

 

رشته‌های محلی به علت کیفیت و طعم عالی، زبانزد خاص و عام مردم است

حاج علی سوپرمارکت روستایی،  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ اظهارکرد: زنان روستا‌های شهرستان هوراند درفصل پاییز از زمان‌های دور به تولید رشته‌های محلی و سنتی (اریشته) اقدام می‌کردند، اما رشته‌های محلی به علت کیفیت و طعم عالی، زبانزد خاص و عام مردم بود، به طوری که علاوه بر مصرف محلی، مسافران هم به خرید رشته‌های این روستا تمایل داشتند.

وی، با بیان اینکه رشته‌های پلویی و آشی، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و در سبد غذایی هموطنانمان جای دارد گفت:تولید رشته‌های محلی شهرستان هوراند، با بسته بندی مناسب عرضه می‌شود.

 

بوی رشته محلی درکوچه پس کوچه‌های شهرستان هوراند/ اَریشته نام یکی از غذا‌های محلی

 

اریشته نام یکی از غذاهای محلی و مختص آذربایجان شرقی که مواد تشکیل دهنده ی این غذا بسیار ساده و مقوی است،از جمله فرآورده های خمیری حاصل از آرد گندم، انواع رشته مانند رشته پلویی و آشی است که در کشور ما به صورت سنتی، کارگاهی و صنعتی تولید می شود و از لحاظ ارزش غذایی در گروه نان و غلات قرار می گیرد.

با توجه به کاربرد و مصارف گوناگون انواع رشته ها، اطمینان از کیفیت مطلوب محصول و بهداشتی بودن آن نقش مهمی در تامین سلامت افراد دارد.

گزارش ازناهیدخدادادی

انتهای پیام/ش

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.