عشق بی قید و شرط چیست؟ / روش‌هایی برای تشخیص عشق واقعی

«عشق بی قید و شرط» مفهومی ایده‌آل است، به‌طور مثال؛ کودکان، نیازمند عشق بی قید و شرط هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عشق؛ واژه‌ای که با شنیدش به یاد احساسی ناب و آتشین می‌افتیم، احساسی که در آن می‌گوید تو بمان حتی اگر قرار باشد من دیگر نباشم!

عشق زیباست و انواع و اقسام مختلفی دارد، اما شاید به گوش شما هم  عشق واقعی و یا عشق بی قید و شرط خورده باشد و از خود پرسیده باشید واقعا چنین عشقی وجود دارد؟

امروز گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا پیرامون این موضوع مطالبی را در اختیار شما قرار دهد، پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

عشق بی قید و شرط چیست و آیا اصلا چنین عشقی وجود دارد؟ / روش‌هایی برای تشخیص عشق واقعی

آیا عشق بی قید و شرط وجود دارد؟

«عشق بی قید و شرط» مفهومی ایده‌آل است. یعنی یکی بیاید که در مواجهه با ما خود را فراموش کند و هر لحظه پاسخ‌گوی تمام نیاز‌های ما باشد؛ آیا چنین اَبَرانسانی پیدا خواهد شد؟ فرضا اگر هم پیدا شود، آیا چنین عشقی سالم است؟ اصلا رابطه‌ی سالم چه خصوصیاتی دارد؟


بیشتر بخوانید؛ نشانه‌های عشق واقعی در یک رابطه عاطفی


کودکان، نیازمند عشق بی قید و شرط هستند. باید با آن‌ها صبور باشیم، مدام یاری‌شان کنیم، محیط امنی برای‌شان به‌وجود آوریم و در برابر عشق و محبتی که نثارشان می‌کنیم نباید توقع و انتظاری داشته باشیم. اما به‌عنوان یک بزرگسال، اگر از کسی بخواهیم تمام نیاز‌های ما را تمام و کمال برآورده کند و در برابر خواسته‌های ما توقعی نداشته باشد، داشتن چنین رابطه‌ای دور از واقعیت است و جز ناامیدی نتیجه‌ای برای ما نخواهد داشت.

عشق بی قید و شرط چیست و آیا اصلا چنین عشقی وجود دارد؟ / روش‌هایی برای تشخیص عشق واقعی

در ادامه با ویژگی‌های رابطه‌ی عاطفی سالم و تفاوت آن با عشق بی قید و شرط آشنا می‌شوید.

۱. حد انتظار

برای داشتن رابطه‌ای بالغانه باید بتوانیم تعریف درستی از «دوست‌داشتن» داشته باشیم.


بیشتر بخوانید؛ ریشه یابی واژه عشق و انواع آن/ بررسی مفهوم عشق از دیدگاه اندیشمندان و بزرگان


دوست داشتن یعنی فاصله‌ی میان خودمان و دیگران را رعایت کنیم و هم‌زمان به احساسات و خواسته‌های آن‌ها احترام بگذاریم و خود را با آن‌ها هماهنگ کنیم؛ دوست داشتن یعنی با آرامش و شناخت خویشتن، پذیرای نیاز‌ها و خواسته‌های دیگران باشیم.

چالشی که هر رابطه‌ی سالمی با آن روبه‌رو می‌شود، این است که هر دو طرف رابطه باید علاوه‌بر توجه و اهمیت به نیاز‌های شریک زندگی خود، به‌دنبال برآوردن نیاز‌ها و خواسته‌های خود نیز باشند؛ این بدان معناست که با برقراری احترام در رابطه، حدومرز‌هایی به‌وجود می‌آید.

ما همیشه مجبور به قبول کردن بی‌چون‌وچرای خواسته‌های معشوق خود نیستیم، اما رد درخواست آن‌ها نیز باید با احترام و توجه باشد و به‌گونه‌ای باهم تعامل کنیم که خواسته‌های هر دوی ما برآورده شود.

۲. بازی با آتش

عشق به حضوری فعال و کامل نیاز دارد. بی‌توجهی و کوچک شمردن نیاز‌های معشوق، آتش عشق را خاموش می‌کند. بخشی از پیوند عاشقانه باید به‌گونه‌ای باشد که بدانیم و مطمئن باشیم که معشوق ما به‌قدری قوی و بالغ است که با رد درخواستش از سوی ما، ناامید نخواهد شد و صداقت ما به رابطه آسیب نخواهد رساند.


بیشتر بخوانید؛ چگونه از احساس و عشق واقعی یک مرد سر دربیاوریم؟


رابطه‌ی سالم به‌معنی درآمیختن و یکی‌شدن نیست. در یک رابطه‌ی سالم، در دو سوی رابطه، فردی با تفاوت‌های قابل‌احترام قرار دارد. در عشق بی قید و شرط اهمیت تحمل ناامیدی نادیده گرفته می‌شود. اگر بتوانیم به لحاظ احساسی قوی باشیم و در برابر ناامیدی‌ها مقاومت نشان دهیم، روابط محکم‌تری خواهیم داشت.

در عشق نه می‌توان خواسته‌های معشوق را نادیده گرفت و نه می‌توان برای اینکه مدال عشق بی قید و شرط را به سینه بیاویزیم، از خواسته‌های خود بگذریم. به‌همین‌دلیل، رفاقت مثل بازی با آتش است. درواقع هنر درست عشق ورزیدن، برقراری تعادل میان نیاز‌ها و خواسته‌هایمان در رابطه است.

عشق بی قید و شرط چیست و آیا اصلا چنین عشقی وجود دارد؟ / روش‌هایی برای تشخیص عشق واقعی

۳. با خودمان روراست باشیم

برای شکوفایی عشق، باید شجاعانه به خودآگاهی برسیم و با خود روراست باشیم. آیا مخالفت‌های ما با خواسته‌های دیگران برآمده از صدمات روحیِ ماست؟ آیا می‌خواهیم قدرت خود را به رخ طرف مقابل‌مان بکشیم؟ آیا مخالفت‌های ما نشأت‌گرفته از دلخوری‌ها و نارضایتی ماست که در رفتارمان بروز پیدا کرده است؟

برای داشتن یک رابطه‌ی سالم باید احساسات، انگیزه‌ها و محدودیت‌های خودمان را به‌خوبی بشناسیم. آیا شناخت خود واقعی‌مان دردناک است؟ آیا دوست داریم شریک زندگی‌مان بداند در گذشته چه صدماتی متحمل شده‌ایم؟


بیشتربخوانید؛ نشانه های عشق بیمارگونه را بشناسید


بزرگ‌ترین هدیه‌ای که می‌توانیم به شریک زندگی خود بدهیم این است که به لحاظ شخصیتی رشد کنیم. هرچه بیشتر خود را بشناسیم و برای برقراری ارتباط با تجربیات درونی‌مان، شجاع باشیم و مهارت کافی داشته باشیم، بیشتر می‌توانیم به شکوفاییِ عشق و اعتماد در رابطه‌مان کمک کنیم.

۴. عشق دوطرفه

در اینجا دو تعریف برای عشق بی قید و شرط وجود دارد:

در تعریف اول، بدون درنظر گرفتن رفتار‌های مخرب شریک زندگی‌مان، به او عشق می‌ورزیم و به هر قیمتی می‌خواهیم با او بمانیم. چنین رابطه‌ای نه عاقلانه است و نه امکان‌پذیر.

در تعریف دوم، عشق بی قید و شرط به عشق بالغانه تعبیر می‌شود، یعنی با درنظر گرفتن شرایط زیر، با تمام وجود نقش خود را در رابطه ایفا کنیم:

  • ارتباط ما باید شفاف، صادقانه و عاری از خشونت باشد.
  • حضور ما در رابطه باید اطمینان‌بخش باشد، حریم شخصی شریک زندگی‌مان را حفظ کنیم، شنونده خوبی باشیم و هم‌زمان با رفع نیاز‌های خود، خواسته‌های طرف مقابل‌مان را جدی بگیریم.
  • با عشق و توجه رشد خواهیم کرد نه با وظیفه و اجبار.
  • عشق دلخوری‌های کوچکی را که در هر رابطه به‌وجود می‌آید، از بین می‌برد. باید تفاوت‌هایمان را بپذیریم و هنرمندانه با آن‌ها کنار بیاییم.
  • در رابطه تقسیم قدرت وجود دارد و باید گاهی به نفع شریک‌مان عقب بنشینیم؛ در نتیجه همیشه آنچه خواستارش هستیم، محقق نمی‌شود.

عشق بی قید و شرط دست‌یافتنی نیست. آدمی نیاز دارد که هم دوست بدارد و هم دوست داشته شود. پس به‌جای گشتن به‌دنبال یک عشق ایده‌آل و آرمانی باید مسیری را انتخاب کنیم که در آن، هم به دیگران عشق بورزیم و هم به نیاز‌ها و خواسته‌های خودمان توجه کنیم.


بیشتر بخوانید: تست واقعی برای محاسبه میزان عشق شما


عشق بی قید و شرط چیست و آیا اصلا چنین عشقی وجود دارد؟ / روش‌هایی برای تشخیص عشق واقعی

۹ روش برای تشخیص عشق واقعی وجود دارد

۱. احساس خوبی دارید

یک رابطه‌ی خوب، یک احساس خوب را برایتان به ارمغان می‌آورد.

۲. دوست دارید که زمان‌تان را با شریک‌تان سپری کنید

نیازی ندارید که با دیگران باشید یا برای دوری از یکدیگر دنبال بهانه نمی‌گردید. شما از تمام لحظه‌هایی که باهم هستید لذت می‌برید. حتی اگر ساکت باشید.

۳. به شریک‌تان احترام می‌گذارید

از شنیدن درباره‌ی شریک‌تان به خود می‌بالید و چیز‌هایی شبیه به این می‌گویید: «همسر من در خوانندگی و ترانه‌سرایی بی‌نظیر است». اگر متوجه شدید که مدام دارید درباره‌ی خودتان حرف می‌زنید، شما به همسر یا روابط تان توجه نکرده‌اید.

۴. افکار شریک زندگی‌تان برای‌تان جالب است

شما درباره‌ی موضوعاتی که برای‌تان مهم است نظر همسرتان را می‌پرسید. اگر با شما هم‌نظر نبود هم اشکالی ندارد.


بیشتر بخوانید؛ چگونه با کسی که او را دوست نداریم رفتار کنیم؟


۵. ویژگی‌های غیرعادی شریک‌تان را می‌پذیرید

همه‌ی افراد ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. حتی شما! اگر شریک‌تان ویژگی دلپذیر یا تحمل‌پذیری داشت، حال شما خوب است. اگر این ویژگی شما را آزار می‌دهد، باید در نوع رابطه‌تان دقیق شوید.

۶. احساس امنیت می‌کنید

شما نمی‌ترسید که شریک‌تان را از دست بدهید.

۷. برای باهم بودن توضیحی ندارید

بسیاری از مردم به‌دلیل اینکه زندگی‌شان را باهم هماهنگ کرده‌اند مجبورند که در کنار یکدیگر باشند. اما از خودتان بپرسید آیا واقعا دوست دارید که باهم باشید. اگر جواب مثبت بود، پس به این باهم بودن ادامه دهید. اما اگر جواب منفی است پس مشکلی وجود دارد. ممکن است شما آماده نباشید.

۹. شریک‌تان را با دیگران مقایسه نمی‌کنید

همیشه افرادی زیباتر، باهوش‌تر و خوش‌اندام‌تر از همسر شما وجود دارند. اما شما نگران نیستید، زیرا دوست دارید که با او باشید.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: عشق واقعی ، عاشق شدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
خیلی خیلی ممنونم
واقعا تاثیر گذار بود
آخرین اخبار