خانواده‌های سبزواری، مردانی و عمرانی تجلیل شدند/ رئیس حوزه هنری: آثار سبزواری سرشار از ترویج مقاومت در برابر استکبار است

مراسم رونمایی از آثار زنده یاد حمید سبزواری به همراه تجلیل از دیگر شاعران انقلابی کشورمان عصر روز یکشنبه در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از مجموعه آثار حمید سبزواری شاعر انقلابی کشورمان، عصر امروز مورخ یکشنبه سیزدهم آبان ماه، در حوزه هنری با حضور علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری و شاعرانی چون مصطفی محدثی خراسانی، عباس براتی پور، رضا اسماعیلی و حسین اسرافیلی برگزار شد.

در این مراسم، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه بسیج هنرمندان از خیلی وقت پیش تصمیم به جمع‌آوری آثار مکتوب حمید سبزواری گرفته بود، گفت: تا امروز آنگونه که باید از مرحوم نصرالله مردانی قدردانی نشده اما امروز علاوه بر رونمایی از دیوان سبزواری از شاعرانی چون مرحوم نصرالله مردانی و مرحوم خلیل عمرانی نیز تجلیل می‌شود. این دو نفر حق بزرگی به گردن شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارند. 

وی با اشاره به تجلیل از شهید احمد زارعی در مراسم امروز اظهار کرد: شهید احمد زارعی هم مرد رزم بود و هم مرد شعر و ادبیات و هنر. شاید مفهومی که همه این عزیزان و شاعران انقلاب اسلامی را بهم گره می‌زند، ترویج مقاومت در طول عمر شریفشان و آثارشان است. امروز آن چیزی که استکبار را مستأصل کرده، مقاومتی است که در منطقه در برابر خودشان می‌بیند. اما متاسفانه آنقدر ما را سرگرم هجمه‌ها کرده‌اند که طعم این پیروزی ها را در کشورمان نمی‌چشیم.

مومنی شریف در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: حمید سبزواری از جمله کسانی بود که آثارش مملو از ترویج مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار است. سرود بانگ آزادی به قول علی معلم دامغانی منشور انقلاب است. امروز خوشبختانه بخشی از شاعران جوان خوب ما در حوزه استکبار ستیزی فعال هستند، که این ها همه محصول تلاش‌های آن بزرگواران در حوزه شعر مقاومت و انقلابی است.

**جانشین سازمان بسیج مستضعفین: وظیفه پدافندی شاعر انقلاب اسلامی مقابله با جنگ نرم است

همچنین سردار پاسدار محمدحسین سپهر جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه یقینا نقش شعر، شعرا، ادیبان، خطیبان، هنرمندان، اصحاب قلم، اصحاب فکر و کسانی که در حوزه تولید محتواهای اسلامی و انقلابی تلاش کردند در پیروزی و تداوم انقلاب سهم والایی را به خود اختصاص داده است، گفت: ماموریت انقلاب اسلامی از منظر امامین انقلاب اسلامی ساخت دولت اسلامی، تحقق جامعه اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی و جامعه امام زمانی است. که این مسئله در سخنان امام خمینی (ره) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی و تمام ائمه اطهار (ع) دیده می‌شود.

وی افزود: امروز تکلیف هر یک از شخصیت‌های حقوقی، حقیقی، فرهیختگان، دانشمندان و کسانی که جزء پیش برندگان جامعه بشری‌اند برعهده آنهاست. این کار نیازمند به کارگیری تمام ظرفیت‌های مختلف در عرصه‌های مختلف کشور است. امروز انقلاب اسلامی در برابر تمام تفکر‌های مادی غرب و شرق عالم، ابراز وجود می‌کند. یکی از مسئولیت‌های شعرای ما می‌تواند بشیر و نذیر بودن در جامعه باشد. ظرفیت شعر در سابقه ادیبان توحیدی بزرگان اسلام و ائمه دیده می‌شود.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه اسلام ما پشتیبان هنر‌های دینی و ارزشی است، بیان کرد: فرآیند این تمدن فرهنگی-هنری نیازمند پرورش و تربیت نیروی انسانی است. قطعا شعر، هنر، رمان نویسی و نوشتن کتاب بزرگترین خدمت را به جامعه ما می‌کند. شاعر متعهد انقلاب اسلامی برای مقابله با جنگ نرم به وظیفه پدافندی خود عمل کنند.

سردار سپهر با اشاره به اینکه نقش ادیبان ما در الگو سازی قطعا نقشی راهبردی است، تصریح کرد: شعر، نظم و نثر و داستان، رمان، محتوا‌های فرهنگی در قالب‌های مختلف برای سبک ایرانی اسلامی از بزرگترین سرمایه‌های ماست که از عهده شما عزیزان برمی‌آید. ما آمادگی این را داریم از اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه فرهنگی و دینی فعالیت می‌کنند، دفاع کنیم تا نام کسانی، چون حمید سبزواری را در عمل پاس بداریم.

حسین اسرافیل در خصوص انتشار مجموعه آثار حمید سبزواری اظهار کرد: بعد از درگذشت مرحوم حمید سبزواری پیشنهاد بسیج هنرمندان این بود که آثار به دلیل غلط‌های چاپی که پیش از این داشت، دوباره بازنگری شود، در همین راستا خانواده زنده یاد سبزواری آثاری را از این شاعر که حتی چاپ نشده بود در اختیارمان قرار دادند. دفتری از سرود‌های منتشر نشده را هم به ما دادند و ما با همت مصطفی محدثی خراسانی و رضا اسماعیلی تلاش کردیم مجموعه آبرومندی را برای  مطالعه در اختیار همگان قرار بدهیم.

**قزوه: عنصر حماسه‌ در ۸۰ تا ۹۰ درصد ترانه‌هایمان مغفول مانده است

در ادامه این مراسم علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری با اشاره به اینکه سرود جمهوری اسلامی سرود زیبا و بسیار خوبی است، گفت: اما ملتی که این حماسه را آفریده است باید در سرود جمهوری اسلامی حماسه پررنگ‌تر داشته باشد. ای کاش این اثر دسته جمعی سروده می‌شد و استاد سبزواری نیز در این سرود قلم می‌زد.

وی افزود: ما یاد گرفتیم در جنگ باید از رجز استفاده کنیم. سرود جمهوری اسلامی که امروز می‌شنویم بحر دیگری است از یک عنصر حماسه در این شعر غفلت شد. بچه های جوان ما و شاگردان سبزواری می‌توانند سرودی بسازند که آیینگی برای ملت ما کند. در دوران هشت سال جنگ تحمیلی هشتاد تا نود درصد ترانه‌ها حماسه بود و اما هم اکنون هشتاد تا نود درصد ترانه هایمان این مولفه را ندارد و باید حماسه در شعرهایمان پررنگ تر باشد.

**سیار: تمامی اشعار زنده‌یاد سبزواری زبان اندیشه‌های مردم ماست

در این مراسم محمد مهدی سیار، شاعر کشورمان با اشاره به اینکه برخی‌ها زنده یاد حمید سبزواری را آبروی شعر می‌دانند، گفت: سبزواری نشان داد شعر همچنان زبان حماسه و زبان شادی‌های این مردم است، زبان غم‌های و زبان اندیشه‌های ماست. او در تمامی اشعار خود همه حالات و افکار مردم ایران را روایت کرد.

رضا اسماعیلی شاعر در خصوص مجموعه آثار مرحوم حمید سبزواری گفت: در مجموعه‌های قبلی که از استاد سبزواری چاپ شده بود در مورد بعضی اشعارشان حک و اصلاحاتی انجام داده بود که ما آخرین نسخه ویرایش شده را مدنظر قرار دادیم.

**درخواست فرزند زنده یاد سبزواری از بسیج هنرمندان

همچنین در این مراسم فرزند حمید سبزواری درخواست کرد تا اشعار دیگر شاعران کشورمان نیز، همانند اشعار پدرش جمع‌آوری و منتشر شود و پس از تجلیل از خانواده زنده یاد سبزواری از مجموعه آثارش رونمایی شد.

محمد حسن زورق، نویسنده با اشاره به اینکه شاعران دیگری نیز هستند که باید آثارشان منتشر شود، بیان کرد: باید قدم بعدی در حوزه هنری برداشته شود و با وزارت آموزش و پرورش صحبت کرد. اشعار این بزرگان باید به نحوی در کتاب‌های درسی بیان شود. کسانی که متعلق به جریان ادبی دیگری هستند آثارشان همه جا نیز هست، اما آثار متفکران انقلاب در زمان انقلاب اسلامی احساس غربت برایشان می‌کند. خیلی دوست دارم که یکی از میدان‌های بزرگ شهرمان، تندیس حمید سبزواری را داشته باشیم.

محمد گلریز، خواننده در خصوص سروده «بانگ آزادی» گفت: قرار بود بخشی از سرود «بانگ آزادی» سرود ملی ایران شود، اما امام خمینی (ره) مصلحت ندانستند و این کار انجام نشد.

همچنین در این مراسم از خانواده خلیل عمرانی و نصرالله مردانی و شاعرانی چون محمد مهدی سیار و عالیه محرابی تقدیر شد و اسفندیار قره‌باغی خواننده سرود «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» در بخش دیگری از این مراسم حضور داشت و سروده خود را اجرا کرد.

گفتنی است؛ حسین آقاممتحنی (مشهور به حمید سبزواری) شاعر و سراینده بسیاری از سرود‌های مطرح انقلابی بود که به او لقب «پدر شعر انقلاب» داده‌اند. «سرود درد»، «سرود سپیده»، «سرودی دیگر»، «تو عاشقانه سفر کن» و «بانگ جرس» از جمله آثار این شاعر فقید هستند. نشان درجه یک فرهنگ و هنر، چهره ماندگار دوره سوم، نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر بخشی از افتخارات این شاعر متعهد کشور بود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار