کد خبر: ۶۷۲۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

یک ناشر گفت: حضور در نمایشگاه‌های کتاب کشور‌های دیگر چه دولتی باشد و چه خصوصی، برای نشر کشور خوب است.

دست آوردهای حضور ایران در نمایشگاه های کتاب کشورهای دیگر چیست؟/ لزوم آشنایی ناشران ایرانی با مخاطبان این نمایشگاه ها پیش از حور در آن

رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه حضور ما در نمایشگاه های کتاب در خارج از کشور بهتر از حضور نداشتنمان است؛ گفت: حضور ما در نمایشگاه های کتاب در کشورهای دیگر چه دولتی باشد و موسسه نمایشگاه های فرهنگی  ایران در آن شرکت کند و چه خصوصی، برای نشر کشور خوب است. همین که مخاطبان کتاب در نمایشگاه های کتاب در کشورهای دیگر عبور می کنند و غرفه ایران را می‌بینند، متوجه می شوند نشر ایران در چه سطحی فعالیت می کند.

وی افزود: چند سالی است آژانس های ادبی در ایران فعال شدند. این آژانس ها کارهای بسیار خوبی در زمینه ارتباط ایران با کشورهای دیگر در زمینه نشر انجام دادند. برخی ناشران هم به طور مستقل در نمایشگاه های کتاب و در کشورهای دیگر شرکت کردند که دستاوردهای خوبی داشتند. همین چند وقت پیش آشنایی کشورهای دیگر با  نشر ایران در قالب آثار ارائه شده در آن نمایشگاه ها بود. به عنوان مثال تصویرگران را می شناختند؛ اما هم اکنون با محتواهای کتاب های کودک و نوجوان در ایران هم آشنایی دارند. برخی شعرها ترجمه می شود خصوصاً شعرهای سهراب سپهری و آثار شاعران دیگری که در قالب های نو سروده شده اند. چون ترجمه غزل سخت است، این شعرها در کشورهای دیگر ترجمه نمی شود.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به اینکه باید برای حضور در نمایشگاه های کتاب  در کشورهای دیگر برنامه ریزی شود، بیان کرد: هر نمایشگاه کتابی در کشورهای دیگر برای منظوری خاص برپا می شود. به عنوان مثال نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت محل عرضه آثار و فروش رایت است. نمایشگاه های کتابی هم در کشورهای دیگر برپا می شوند که محل فروش کتاب هستند. ناشرانی که در نمایشگاه های کتاب در کشورهای دیگر حاضر می شوند، مخاطب آن نمایشگاه را در نظر بگیرند. 70 تا 80 درصد بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت آلمانی ها هستند. باید برای مخاطبان این نمایشگاه ها برنامه ریزی و متناسب با آنها آثار را عرضه کرد.

حاجی آبادی ادامه داد: ناشران باید از تعداد، نوع، زن یا مرد بودن و زبان بازدیدکنندگان از نمایشگاه های کتاب در کشورهای دیگر آگاهی داشته باشند و مطالعات جامعه شناسی داشته و بدانند به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارند. با آشنایی از مخاطبان در نمایشگاه حضور پیدا کنند و قرارهای کاری شان را پیش از زمان برگزاری نمایشگاه بگذارند تا حضور بهتری در نمایشگاه های کتاب در کشورهای دیگر داشته باشند.

انتهای پیام/

 

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر