ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

از خبرهای مختلف درباره هفته کتاب تا برگزاری شب شعر ضد استکباری

همه اخبار ادبیات ایران در هفته گذشته را در این گزارش بخوانید؛ اخباری که بیشتر حول محور هفته کتاب گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته روی داد.در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

ارسال ۵۳۵ اثر به جشنواره کتاب و رسانه/ افزایش مشارکت مطبوعات و خبرگزاری‌ها

علیرضا بهرامی درباره وضعیت کمی و کیفی آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره گفت: دستاورد مهم این دوره، فراتر از کمیت و کیفیت آثار است. البته خوشحالم که بعد از دوره‌هایی که اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور کمرنگ‌تری نسبت به شرکت کنندگان رادیویی و تلویزیونی، دیداری و شنیداری داشتند. در دو دوره‌ی اخیر علاوه بر اینکه مشارکت اهالی مطبوعات در کنار مشارکت اهالی رادیو و تلویزیون حفظ شده، افزایش نیز پیدا کرده است که این موضوع خود به خود افزایش کیفی را هم به دنبال دارد.

وی افزود: در پانزدهمین دوره حدود ۲۰۰ اثر شرکت کرده بودند و در دور شانزدهم که جشنواره تغییرات رویکردی داشت، آثار از مرز ۷۰۰ اثر گذشت. در این دوره ۵۳۵ اثر شرکت کننده داشتیم از جهتی قابل ارزیابی است. ممکن است که در نگاه اول فکر کنیم که در دوره پیش تعداد آثار بیشتر بوده است، اما باید توجه داشت که در این دوره محدودیت تعداد اثر داشتیم. همچنین در کنار آن بخش‌های جدیدی هم اضافه شده است. این شکل متکثر امیدوار کننده‌تر است، زیرا افراد بیشتری با آثار کمتری مشارکت داشته‌اند.

بهرامی درباره بخش عکس در این دوره از جشنواره گفت: در دوره قبل که بخش عکس اضافه شد، نگاهمان این بود که سه یا چهار دوره حضور داشته باشد تا به نسبت منطقی با سایر بخش‌ها برسد، زیرا عکاس‌ها رویکرد خاص خود را داشته و دیر به جشنواره‌ها اعتماد می‌کنند و ارسال آثار به این بخش گویای همین بحث است. تازه امسال عکاسان خبرگزاری‌ها جشنواره را به رسمیت شناخته که در سال‌های آتی بیشتر هم خواهد شد. همچنین باید به بخش‌های تازه اضافه شده هم چنین نگاهی داشت. بخش تولید محتوا در فضای مجازی هم که بخش اطلاع‌رسانی ما هستند باید به نسبت خود جدی نگاه داشته شوند.

حضور ایران در نمایشگاه کتاب وین

هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب وین ۱۶ تا ۲۰ آبان در مرکز نمایشگاهی شهر وین برگزار می‌شود. این نمایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعت نشر، کتاب و ادبیات در اتریش محسوب می‌شود که با همکاری اتحادیه ناشران اتریش و بخش خصوصی برگزار می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران نیز امسال برای ششمین‌بار در این نمایشگاه شرکت می‌کند. بر اساس تفاهم‌نامه تبادل غرفه با این نمایشگاه غرفه ایران در این دوره ۱۸ مترمربع است.

۲۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های ادبیات داستانی، ادبیات پایداری، ایران‌شناسی، دین، کودک و نوجوان، هنر و آموزش زبان فارسی در غرفه ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

اعلام ویژه برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی/ بیش از ۱۶ هزار برنامه همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود

در نشست خبری که  در نهاد کتابخانه های عمومی به منظور اعلام برنامه های هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد؛ مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به معرفی برنامه ها, اهداف و سرفصل های هفته کتاب پرداخت.

مهدی رمضانی در خصوص برنامه های نهاد کتابخانه ها در سال گذشته بیان کرد: برای نهاد کتابخانه ها 24 آبان و ایام هفته کتاب فرصتی برای مرور فعالیت های نهاد در زمینه کتاب و کتابخوانی است. در یک سال گذشته جشنواره رضوی که مایه خرسندی ما و بزرگترین جشنواره در حوزه کتابخوانی است، با استقبال خوبی رو به رو شد و امسال اقدامات ابتدایی برای دوره بعدی جشنواره رضوی صورت گرفته است. فاز اول این جشنواره در زمستان امسال اجرا خواهد شد. فراخوان ارسال آثار تولیدی درباره امام رضا (ع) به زودی اعلام خواهد شد. در هفته کتاب در سال گذشته تا امروز برنامه های متنوعی صورت گرفته است که به معرفی آنها می‌پردازیم.

وی افزود: از این برنامه ها می توان به آموزش مهارت قصه گویی اشاره کرد که ۳۱ استان کشور هم از این آموزش بهره بردند و البته کتابداران هم تحت آموزش بودند. در واقع این آموزش قصه گویی مختص کودکان نیست؛ بلکه آموزش برای بزرگسالان هم بوده است. کنگره شعر کتاب دفاع مقدس, جشنواره دو سالانه کارتون کتاب، طرح جامع با هم بخوانیم، مدرسه جهادیه خواندن همه از برنامه های ما بوده است.

رمضانی در خصوص برنامه های پیش رو در نهاد کتابخانه‌ها گفت: در سال جاری افتتاح کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها را خواهیم داشت. این برنامه در بجنورد (خراسان شمالی) بهره‌برداری شد و تأثیر فرهنگی بسزایی در این استان داشته است و ادامه این کار در دهه فجر در خراسان رضوی اجرا خواهد شد. مجموعه افتتاح‌ها در نهاد کتابخانه‌ها پیگیری می‌شود که بالای 70 درصد در کشور به بهره‌برداری خواهند رسید.

برنامه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک در هفته کتاب اعلام شد

کتابخانه ملک به مناسبت برگزاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های متنوعی را اجرا خواهد کرد که از جمله آن‌ها بازدید رایگان از موزه ملی ملک در هفته کتاب است.

همچنین همزمان با هفته کتاب، خدمات کتابخانه و امکان استفاده از کابین‌های تحقیقاتی پژوهشگران برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است.

از دیگر برنامه‌های این کتابخانه رونمایی از تازه‌های نشر آستان قدس رضوی، برگزاری نمایشگاه کتاب‌های چاپی موجود در مجموعه ملک با موضوع حضرت محمد (ص) به مناسبت هفته وحدت، تقدیر از واقفان و اهداکنندگان آثار از جمله آیت‌الله شبیری زنجانی، برپایی نمایشگاه انقلاب اسلامی به روایت مطبوعات، برگزاری نمایشگاه مصحف نور و صلوات خاصه است.

ارسال بیش از ۱۰ هزار اثر به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: جشنواره بیست‌و‌یکم با استقبال گسترده علاقه‌مندان قصه‌گویی در سراسر کشور روبرو شده به طوری‌که بیش از ۱۰ هزار و ۴۷۰ اثر داخلی و ۱۸۰ اثر خارجی به جشنواره بیست‌ویکم رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های استانی تصریح کرد: تا به حال جشنواره‌های ۲۸ استان برگزار شده و قصه‌گویان برتر برای رقابت در بخش منطقه‌ای شناخته شده‌اند. خوشبختانه در رقابت‌های قصه‌گویی استانی شاهد حضور پررنگ قصه‌گویان آزاد در کنار مربیان و اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودیم که بر غنا و گرمی جشنواره امسال افزوده است.

رئیس بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ادامه داد: جشنواره قصه‌گویی در بخش منطقه‌ای به میزبانی استان‌های اردبیل، خوزستان، کرمان، مازندران و مرکزی اواخر آبان و اوایل آذر ۹۷ برگزار می‌شود تا ۵۰ قصه‌گوی برتر برای رقابت در بخش ملی و بین‌المللی شناخته شوند.

اظهار نظر یک شاعر درباره سرودن شعر معناگرا و متعهد

محمود حبیبی کسبی شاعر و دبیر سابق جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» با اشاره به تجربه‌ها و دستاورد‌های برگزاری این رویداد ادبی از دوره نخست تا شانزدهم بیان کرد: این جشنواره در سال‌های ابتدایی فعالیت خود شرط سنی ۱۵ تا ۲۵ سال برای شرکت کنندگان در نظر داشت و این سن در دوره‌های بعد ۲۷ سال و کمتر و در چند سال اخیر به ۳۰ سال و کمتر افزایش یافت.

وی با بیان این که جشنواره «جوان سوره» در دوره شانزدهم با رویکرد جوانگرایی و در نظر گرفتن شرط سنی ۲۵ سال و کمتر هدفمند‌تر برگزار خواهد شد، ادامه داد: به نظرم کم کردن شرط سنی سیاست گذاری درستی است که در این دوره صورت گرفته است. شاعری که به سن ۳۰ سال رسیده است، به نوعی پختگی در آثارش نیز رسیده است؛ بنابراین شاید کارگاه‌های آموزشی و مشورت با داوران و اساتید درباره فرم و تکنیک و محتوا دانش ادبی خاصی را برای او به دنبال نیاورد. زیرا او احتمالا توانسته است تا این دوران جایگاه ادبی خود از را نظر فرم، تکنیک و ایدئولوژی پیدا کند. از این رو انگیزه اش برای شرکت در جشنواره صرفا دریافت جایزه است. اما شور و نشاط شاعران جوان‌تر برای حضور در این رقابت قطعا بیشتر است.

حبیبی کسبی با اشاره به یک ضرورت خاطر نشان کرد: معتقدم جشنواره شعر و داستان جوان سوره باید به رویکرد کارگاهی و اردوگاهی سال‌های ابتدایی فعالیت خود برگردد. شاعران جوان برای آموختن مشتاق ترند. آنچه علاقه‌مندان را به شرکت در این جشنواره ترغیب می‌کند، جایزه کلانی نیست بلکه بعد آموزشی و کارگاه‌های تخصصی با شرکت اساتید کارآمد و باتجربه است که می‌تواند پس از اختتامیه و اعلام برگزیدگان نیز ادامه یابد و تاثیرگذار باشد. برای شاعران جوان هم مسیر شدن با فرم، تکنیک و محتوایی که به آن‌ها سفارش داده می‌شود، ساده‌تر است.

رئیس حوزه هنری: آثار سبزواری سرشار از ترویج مقاومت در برابر استکبار است

مراسم رونمایی از مجموعه آثار حمید سبزواری شاعر انقلابی کشورمان، عصر امروز مورخ یکشنبه سیزدهم آبان ماه، در حوزه هنری با حضور علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری و شاعرانی چون مصطفی محدثی خراسانی، عباس براتی پور، رضا اسماعیلی و حسین اسرافیلی برگزار شد.

در این مراسم، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه بسیج هنرمندان از خیلی وقت پیش تصمیم به جمع‌آوری آثار مکتوب حمید سبزواری گرفته بود، گفت: تا امروز آنگونه که باید از مرحوم نصرالله مردانی قدردانی نشده اما امروز علاوه بر رونمایی از دیوان سبزواری از شاعرانی چون مرحوم نصرالله مردانی و مرحوم خلیل عمرانی نیز تجلیل می‌شود. این دو نفر حق بزرگی به گردن شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارند.

وی با اشاره به تجلیل از شهید احمد زارعی در مراسم امروز اظهار کرد: شهید احمد زارعی هم مرد رزم بود و هم مرد شعر و ادبیات و هنر. شاید مفهومی که همه این عزیزان و شاعران انقلاب اسلامی را بهم گره می‌زند، ترویج مقاومت در طول عمر شریفشان و آثارشان است. امروز آن چیزی که استکبار را مستأصل کرده، مقاومتی است که در منطقه در برابر خودشان می‌بیند. اما متاسفانه آنقدر ما را سرگرم هجمه‌ها کرده‌اند که طعم این پیروزی ها را در کشورمان نمی‌چشیم.

مومنی شریف در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: حمید سبزواری از جمله کسانی بود که آثارش مملو از ترویج مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار است. سرود بانگ آزادی به قول علی معلم دامغانی منشور انقلاب است. امروز خوشبختانه بخشی از شاعران جوان خوب ما در حوزه استکبار ستیزی فعال هستند، که این ها همه محصول تلاش‌های آن بزرگواران در حوزه شعر مقاومت و انقلابی است.

طرح پاییزه کتاب بدون بدهی در هفته کتاب برگزار می‌شود

نشست «رونمایی از پوستر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی» با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور، دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب، سکینه مهدیانپور، مشاور معاونت توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، زهرا مظفر، معاون فرهنگی آموزش و پرورش فرهنگی هنری اردو‌ها و فضا‌های پرورشی و سید محمد طباطبایی، مدیر روابط عمومی معاونت امور فرهنگی در خانه کتاب برگزار شد.

محسن جوادی با اشاره به هدف برگزار هفته کتاب گفت: هدف اصلی در برگزاری این مناسبت‌ها این است که دوباره نام مردم ایران را با با فرهنگ کتاب که در طول تاریخ با آن گره خورده، آشنا کنیم و ایران را با نام کتاب و دوستدار کتاب در جهان بشناسانیم.

معاون امور فرهنگی با تشکر از ستاد هفته کتاب در هماهنگی با سازمان‌ها و دیگر نهاد‌ها گفت: البته طی صحبت‌هایی که با دبیر و دبیرخانه هفته کتاب شده‌است، تمرکز ما بر خرید و خواندن کتاب است و به همین دلیل قرار است تمامی بدهی‌هایی که از طرح تابستانه کتاب مانده که حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون است را پرداخت کنیم و طرح پاییزه کتاب را نیز بدون بدهی به کتابفروشان در هفته کتاب آغاز کنیم. مقدمات این کار آماده شده‌ است و امسال هم به امید خدا با سقف مالی آنچه نسبت به سال گذشته برای طرح پاییزه کتاب در نظر گرفته‌ایم، این طرح را شروع می کنیم.

فراخوان ثبت‌نام در دوره آموزش داستان‌نویسی آل‌جلال منتشر شد

بنیاد شعر و ادبیات داستانی به علاقه مندان داستان‌نویسی برای ثبت‌نام در «دوازدهمین دوره متمرکز آموزش داستان‌نویسی آل‌جلال» فراخوان داد.

در متن این فراخوان آمده: از همه علاقه مندان به داستان‌نویسی دعوت می‌شود در «دوازدهمین دوره آموزشی آل‌جلال» که به مدّت سه روز در نیمه‌دوم آذر‍‌ماه در تهران برگزار می‌شود، ثبت‌نام کنند. علاقه مندان می‌توانند تا پایان روز چهارشنبه 30 آبان با تکمیل برگه ثبت‌نام و ارسال یک داستان کوتاه 500 تا 2000 کلمه‌ای برای شرکت در این دوره آموزشی اعلام آمادگی کنند.

شاعران هرچه فریاد داشتند بر سر آمریکا کشیدند

در شبِ تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، جمعی از شاعران مطرح کشورمان، «هر چه فریاد» داشتند بر سر آمریکا کشیدند. این برنامه که با هدف پاسداشت شهیدان مبارزه با استکبار و آمریکا برگزار شد، ششمین شب از شب‌های شعر مقاومت و دومین شب شعر ضدآمریکایی است که به ابتکار موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد. شاعران سرشناس کشورمان در این شب، درباره آغازِ دورانِ افول این امپراطوری شعر خواندند و از ظلم این کشور به جهانیان انتقاد کردند.

قاسم صرافان نخستین شاعری بود که ترانه‌ای درباره دورویی سیاستمداران آمریکایی خواند: «پاک می‌کنن اشکاتو تا باور کنی شادی/گاهی اسیرت می‌کنن با اسم آزادی/تو روز روشن با سیا‌ها عکس می‌گیرن/شب‌ها که مستن، آدمایی گشنه می‌میرن...».

پونه نکوی، سراینده مجموعه شعر «۶۴۱۰ روز تنهایی»، ترانه‌ای خواند که به موضوع شلیک ناو آمریکایی به مسافران بی‌گناه هواپیمای ایرباس ایرانی می‌پرداخت و خطابی بود به وجدان خوابِ نظامیان آمریکایی: «بیدار شو، وجدان خواب‌آلود، خاموش کن موج نظامی رو/قلب هواپیما پر از بچه‌اس، اجرا نکن این تلخ‌کامی رو...».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.