خطری که با آغاز سرما در کمین مسافران خودرو‌های شخصی نشسته است

اگر در فصول سرد به فکر مسافرت با خودروی شخصی افتادید، رعایت چند توصیه کاربری برای شما ضروری است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مسافرت درفصل‌های سرد سال نیازمند به همراه داشتن برخی تجهیزات و وسایل ویژه است، به‌خصوص اگر می‌خواهید به همراه اعضای خانواده و با خودروی شخصی به مسافرت بروید.

پیش از حرکت برای رفتن به مسافرت از درستی کارکرد کلیه اجزای خودروی خود به ویژه سیستم ترمز، سلامت چرخ ها، برف پاک کن و بخاری ماشین اطمینان حاصل کنید.


همراه داشتن شماره تلفن‌های امدادی و برخی وسایل جانبی خودرو، چون چرخ زاپاس و زنجیر چرخ می‌تواند در مواقع ضروری برایتان اثرگذار باشد.

پیش از حرکت حتماً از وضعیت آب و هوای مسیر و مقصد سفرخود تا چند روز آینده باخبر شوید. تماس گرفتن با مراکز اطلاعات آب و هوا شناسی، گوش دادن به اخبار رادیو و تلویزیون، مطالعه سایت‌های اینترنتی خبری یا حتی استفاده از نرم افزار‌های پیش بینی وضعیت آب وهوا توصیه می‌شود.

اگیر افتادن در ترافیک جاده ای، بارش شدید باران و برف، سنگ ریزی از کوه، وقوع تصادف درجاده و مسدود شدن راه همگی امکان پذیر است پس موارد لازم برای مواجهه با این وضعیت‌ها را درنظر بگیرید، ازجمله پتو و لباس‌های گرم همراه ببرید، کفش مناسب، دستکش، کلاه، به میزان کافی خوراکی‌های فاسد نشدنی و آب نوشیدنی همراه داشته باشید.

اگر سالمند، بانوی باردار و کودک یاحتی فرد بیماری همراه شما درمسافرت است پیش از مسافرت تمامی دارو‌ها و وسایل مورد نیاز آن‌ها را آماده و به همراه داشته باشید.

درفصل تابستان به دلیل دگرگونی درزاویه تابش نور خورشید، بین ۱۵ الی ۴۵ دقیقه پس از طلوع یا پیش از غروب نور خورشید به شدت به زمین می‌تابد. این می‌تواند سبب سختی در رانندگی راننده‌ها و ایجاد مشکل‌های چشمی درآن‌ها شود. کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از رانندگی در این دو بازه زمانی خودداری کنند و یا با استفاده از عینک آفتابی طبی و درنظر گرفتن ایمنی جاده به رانندگی ادامه دهند.

همیشه شیشه جلو، آینه‌های کناری و شیشه عقب خودرو را تمیز نگه دارید و سپس به رانندگی بپردازید.

درجاده با سرعت ایمن رانندگی کنید واز ترمز ناگهانی روی برگ‌های مرطوب خودداری کنید، زیرا برگ‌های مرطوب مانند یخ حالتی لغزنده دارند و می‌توانند سبب سُر خوردن ماشین، ناتوانی راننده درکنترل خودرو و حتی بروز تصادف شوند.

درطول سفر‌های جاده همیشه کمربند ایمنی خود و تمامی سرنشینان خودرو را کنترل و ببندید، برای کودکان از صندلی مخصوص متناسب با سن، وزن و قد آن‌ها استفاده کنید.


درمسیر‌های پرپیچ و خم، شروع و پایان تونل ها، اول و انتهای پل‌ها با سرعت مطمئن حرکت کنید. از سبقت گرفتن‌های غیرمجاز و انحراف به مسیر‌های مقابل خودداری کنید.

درصورتی که درمسیر شما امکان ریزش سنگ از کوه وجود دارد از ادامه حرکت خودداری و تا پایان اعلام وضعیت ایمن از سوی گروه‌های امدادی راهداری منتظر بمانید.

درطول مسافرت دربازه‌های زمانی استاندارد توقف کنید و به استراحت، مصرف نوشیدنی یا خوراک بپردازید. هرگز درحالت خواب آلودگی یا درطول شب رانندگی نکنید، زیرا بیشتر تصادف‌های رانندگی دراین زمان‌ها روی می‌دهد.

درزمان رانندگی از صحبت بی مورد با راننده، دعوا و مشاجره که سبب برهم خوردن تمرکز او می‌شود خودداری کنید.

پیش از سفر درفصل‌های سردسال به بررسی نقشه مسیر، جاده، مبدا و مقصد بپردازید، از وارد شدن به مسیر‌های فرعی درطول راه که آن‌ها را نمی‌شناسید خودداری کنید، زیرا امکان گیر کردن زیر بارش شدید باران و برف و بروز اتفاق‌های ناخواسته وجود دارد.

اگر به همراه فرزندان خود به سفر می‌روید مواد خوراکی، آشامیدنی و وسایل بازی و خواب برای آن‌ها آماده کنید و همراه داشته باشید. درطول سفربا فرزندان خود صحبت و بازی کنید تا آن‌ها دچار خستگی و بی قراری نشوند.

همیشه جعبه کمک‌های اولیه شامل انواع دارو، پتو، چراغ قوه، رادیو باتری دار، محلول ضد عفونی کننده، بطری آب، کنسرو مواد خوراکی یا میوه درخودرو داشته باشید تا درمواقع ضروری بتوانید به دیگران کمک رسانی انجام دهید.

درطول سفر لوله اگزوز خودروی خود را به طور منظم کنترل و آن را ازهرگونه مانع، چون شاخ و برگ درختان و یا یخ و برف پاک کنید. گرفتگی لوله اگزوز سبب ورود گازسمی مونوکسید کربن به اتاق خودرو و بروز مسمومیت با این گاز مرگ بار، احساس خواب آلودگی، از دست دادن تمرکزو هوشیاری، بروز تصادف و حتی مرگ می‌شود.


درصورت مشاهده تصادفی که نیرو‌های امدادی درحال امداد رسانی به مصدومان هستند و نیازی به کمک دیگران نیست از معطل شدن درجاده و تماشای تصادف خودداری کنید و به مسیرتان ادامه دهید، زیرا بسیاری ازتصادف‌های زنجیره‌ای به این دلیل روی می‌دهد.

درصورت گیر کردن دربرف چراغ‌های خودرو را روشن بگذارید تا نیرو‌های امدادی بتوانند شما را شناسایی کنند. ازخودرو خارج نشوید، زیرا احتمال گم کردن مسیر و خودرو وجود دارد.

با استفاده از روزنامه، پتو و کاغذ درصورتی که درمسیر‌های برفی گرفتار شده اید دمای بدن خود را کنترل کنید، اما مقداری شیشه ماشین را پایین نگه دارید تا دچار مسمومیت با گاز نشوید.

درسفربا خودرو به مقصد‌های مختلف اعضای خانواده و اطرافیان خود را درجریان قرار دهید تا درصورت طولانی شدن غیبت شما با مراکز امدادی تماس بگیرند.

اگر برف روی سقف و بدنه خودروی شما قرارگرفته است آن را به طور کامل پاک کنید تا سایر رانندگان و امدادگران بتوانند خودروی شما را تشخیص دهند.

با رعایت توصیه‌های بالا می‌توانید سفری ایمن درفصل‌های سرد سال داشته باشید.

منبع: solotravelerworld

انتهای پیام/

نکات ایمنی درسفر‌های پاییزی با خودرو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار