استان اصفهان بیش از 15 هزار موقوفه دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت:استان اصفهان بیش از 15 هزار موقوفه دارد که خود نشانگر این است که اجداد ما نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشتند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام رضا صادقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در پیش خطبه‌های امروز نماز جمعه اصفهان اظهار داشت: از روز 27 صفر دهه وقف شروع شده است که سنت حسنه نبی مکرم اسلام است، البته سابقه وقف به قبل از اسلام برمی‌گردد اما با اسلام این سنت ترویج یافت و مردم وقف را سنتی حسنه و چشمه‌ای همیشه جاری برای قیامت خود می‌دانند.

وی افزود: استان اصفهان بیش از 15 هزار موقوفه دارد که خود نشانگر این است که اجداد ما نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشتند، وقتی به ای موضوع نگاه می‌کنیم می‌بینیم که چگونه مردم با عشق و علاقه از اموال خود در راه خدا می‌گذرند تا آیندگان از آن بهره‌مند شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: از میان این موقوفه‌های استان تعداد 5 هزار و 13 مسجد ساخته شده است و مردم از بهره‌مند می‌شود، گاهی می‌گویند شاید اوقاف نیت واقف را دقیقاً انجام نمی‌دهد اما مساجد دارالقرآن‌ها و... همه موقوفه‌هایی هستند و مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند، حتی نزدیک به 50 درصد از بیمارستان‌های اصفهان مثل بیمارستان امیرالمؤمنین، بخشی از بیمارستان صدوقی، بیمارستان خورشید و کاشانی هم موقوفه هستند، اما در بیمارستان خورشید نام واقف در گذشته از بیمارستان برداشته شده است در حالی که نام واقف باید باقی بماند.

وی بیان کرد: در روایات آمده است که سه نفر هستند که پرونده آن‌ها پس از مرگ هم باز است، یکی آن‌هایی که ولد صالح تربیت می‌کنند، همین ستوان یکمی که جان خود را برای امنیت مردم به خطر می‌اندازد نتیجه یک تربیت صحیح است، بارها گفته شده که افراد نیروی انتظامی جان خود را وقف کرده‌اند، 23 هزار شهید اصفهان سند 23 هزار جان موقوفه است.

صادقی اذعان داشت: علمی که انسان از خود برجا می‌گذارد هم باعث بازماندن پرونده او بعد از مرگ است و اگر نمی‌توانیم علمی برجا بگذاریم یا سوادی نداریم کتاب وقف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سومین مورد هم صدقه جاریه است که پیامبر از مؤمنان می‌خواهد زرنگ باشند و در این کار کوتاهی نکنند، حضرت علی (ع) وقتی قناتی حفر می‌کرد آن را وقف می‌کرد و وقتی به ایشان می‌گفتند قسمتی از آن را برای فرزندان خود بگذار می‌گفتند من وقتی به چشمان فقرا و ایتام نگاه می‌کنم خجالت می‌کشم که قسمتی از این را برای فرزندان خود بگذارم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان یادآور شد: مسؤولان بدانند آن‌ها هم چشمشان به فقرا می‌افتد، بنابراین از بیت‌المال غیرشرعی استفاده نکنند، اوقاف نیز مسؤول است به اجرای نیت واقفان تا این چشمه‌ها جاری باشد، در سال گذشته اصفهانی‌ها 167 وقف باارزش بالا برجا گذاشتند.

وی با اشاره به روزشمار هفته وقف مطرح کرد: روز سه‌شنبه 27 صفر روز وقف با رسانه، 28 صفر روز وقف و قران، روز شهادت امام رضا وقف برای امام زادگان و ترویج فرهنگ زیارت، جمعه امروز روز وقف و انتظار مهدویت، روز شنبه وقف برای توسعه و فناوری، روز یکشنبه روز وقف برای محیط زیست و روز بعد روز وقف برای خانواده است.

صادقی تصریح کرد: وقف‌نامه‌های اصفهانی نشان می‌دهد اجداد گذشته آن‌قدر به فکر همنوعان خود بودند که اموال خود را برای آیندگان وقف می‌کردند و این حقوق بشر واقعی است، حتی برای حیوانات و آنچه جانوران وحشی بوده هم یک وقف نامه در اصفهان هست که برای سگ‌های ولگرد است و متولی بخشی از اموال را برای تغذیه سگ‌های ولگرد بیابان می‌برده، حتی همین مصلی نماز جمعه هم موقوفه است.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: سازمان اوقاف ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار