وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

کمرنگ شدن موضوعات پرورشی در مدارس/ دانش‌آموزان باید با حقوق و تکالیف خود آشنا شوند

بطحایی گفت: آزار یکدیگر در جامعه ناشی از تمرین نکردن حقوق شهروندی در مدرسه است، دانش‌آموزان باید با حقوق خود آشنا شوند.

بطحایی صبحبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست هم اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان ها و حوزه ستادی با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و جمعی دیگر از مسئولان مربوطه صبح امروز در اردوگاه باهنر تهران برگزار شد.

بطحایی با اشاره به اینکه رویکرد وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم آموزش حقوق شهروندی است، گفت: آموزش و پرورش سنتی از دیرباز تاکنون بر آموزش دانش ها و مفاهیم تاکید داشته است و سیاست ها متناسب با شاخص های آموزشی در سطح دانش است و نظام آموزشی را موفق دانستیم که دانش آموزان در مفاهیم دانشی نمرات بالاتری کسب کنند.

وی ادامه داد: به تبع رویکرد آموزش و پرورش مدارس هم همین سیاست را دنبال کرده اند و هرچه دانش آموزان در رقابت های فردی هم از جنس حافظه محوری رتبه های بالاتری کسب کرده باشند، موفق تر هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کمرنگ شدن مسائل پرورشی را شاهد هستیم، بیان کرد: این کمرنگ شدن جای خود را به حافظه محوری داده و آن هم در حافظه کوتاه مدت است.

بطحایی به موضوع برگزاری مسابقه فوتبال در مدارس اشاره و تصریح کرد: پیام های بسیاری را دریافت کردم که یکی از نیازهای دانش آموزان در مدارس دیده شد و اولیا از این بابت خوشحال بودند که دانش آموزان در این روز سرزنده برای رفتن به مدرسه آماده شدند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم برنامه های آموزشی را به نحوی تغییر دهیم که نیازها خوب دیده شوند، موفق هستیم و دیگر نیازی نیست با روش های ناقص دروس را بیاموزند و خانواده ها متاثر از جو جامعه کتاب های درسی برای دانش آموزان فراهم می کنند.

مسیر همواری برای تحصیل کودکان و نوجوانان وجود دارد

بطحایی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی یکی از مهم ترین استلزامات زندگی شهروندی است، تصریح کرد: آزار یکدیگر در جامعه ناشی از این است که حقوق شهروندی را در دوران مدرسه تمرین نکردیم بنابراین دانش‌آموزان باید با حقوق و تکالیف خود آشنا شوند و خوشبختانه در طول یک سال گذشته تلاش های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی بیان کرد: استفاده از روش‌ هایی که حاشیه ساز هستند به کار نگیریم چرا که اصل موضوع را به خطر می اندازد، ظرفیت خوبی را در دوره ابتدایی و متوسطه اول به نام برنامه ویژه مدرسه ایجاد کردیم که بر این اساس برنامه درسی ۲ ساعت در اختیار معلم است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مسیر همواری برای تحصیل کودکان و نوجوانان وجود دارد، گفت: کودکان و نوجوانان باید در دوران تحصیل راهکارهای رفع احتیاجات زندگی خود را پیدا کنند اما چگالی مفاهیم در نظام آموزشی سنگین است و به همین علت دانش آموز از حیث مهارت های شناختی یک سر و گردن از بقیه بالاتر است اما از منظر مهارت های زندگی کاستی هایی دارد.

وی ادامه داد: دانش آموزان تئوری را فرامی گیرند اما در سطح عمل توان پیاده کردن آن را ندارند؛ در واقع مجالی برای تمرین مهارت‌ها نیست و این در حالی است که باید خودمان را با رویکرد دولت دوازدهم تطبیق دهیم و دانش آموزان در مدرسه مهارت های زندگی را بیاموزند.

بطحایی درباره آموزش خصوص شهروندی برای نیروی انسانی مدارس بیان کرد: در حوزه آموزش نیروی انسانی یا حقوق شهروندی هم تلاش های خوبی داشتیم همچنین در تخلفات اداری تاکید داشتیم تا حقوق افراد مورد توجه جدی باشد و از ظرفیت حقوق شهروندی به کار بگیرند، در حوزه آموزش شهروندان و خانواده آموزه ها باید نظام مند باشند.

وی به ظرفیت تلویزیون تعاملی برای آموزش حقوق شهروندی اشاره کرد و ادامه داد: امیدوار م با وجود بسترهای موجود بتوانیم آموزش های حقوق شهروندی را بهبود ببخشیم.

انتها ی پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار