بیست و هشتمین کنگره سالیانه انجمن چشم‌پزشکی ایران مطرح شد؛

تشخیص تومورهای مغزی از روی انحرافات چشم/ شایع‌ترین بیماری‌های چشم در فصول سرد را بشناسید

جباروند گفت: یکی از نشانه‌های تومور مغزی گرفتاری اعصاب چشم است که با اشکال در میزان دید یا دوبینی خود را نشان می‌دهد.

تشخیص تومورهای مغزی از روی انحرافات چشم/ افزایش ناچیز تعرفه‌های چشم پزشکیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود جباروند رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران در نشست خبری بیست و هشتمین کنگره سالیانه انجمن چشم‌پزشکی ایران که امروز برگزاری شد؛ گفت: شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در فصول سرد بیماری‌های ویروسی است که با رعایت بهداشت فردی و دست نزدن به چشم‌ها می‌توان از آن پیشگیری کرد؛ اگر فردی التهاب چشمی دارد از دست زدن و روبوسی با دیگران و همچنین حضور در مکان های پرتردد خودداری کند در صورت مواجه شدن با این مشکل باید به چشم‌پزشک مراجعه کرد.

وی افزود: در بحث سلامت چشم فقط چشم‌پزشک‌ها صاحب‌نظرند و اپتومترها و افرادی که دکترای بینایی دارند نمی‌توانند در این زمینه نظر بدهند؛ زیرا گاهی با تجویز اشتباه باعث صدمه زدن به چشم بیمار می‌شوند.

جباروند بیان کرد: با اجرای طرح تحول سلامت افزایش تعرفه‌ها در بقیه رشته‌ها بین 200 تا 300 درصد بود اما در گروه چشم‌پزشکی که بیشترین جراحی را دارد تنها حدود 12ونیم تا 13 درصد افزایش تعرفه داشتیم، گروه چشم پزشکی همواره همراه وزارت بهداشت بوده و تنها گروهی است که طبق گفته مقامات وزارت بهداشت زیر میزی نمی‌گیرد و باتوجه به اینکه تعرفه‌ها افزایش آنچنانی نداشته ولی تعرفه‌ها را رعایت می‌کند.

رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران درباره مشکلات قشر چشم‌پزشکی بیان کرد: فارغ‌التحصیلان این رشته برای تاسیس مطب چشم‌پزشکی باید هزینه‌های بالایی را متقبل شوند؛ ویزیت چشم پزشکی و رشته‌های دیگر تقریبا یکسان است و این عادلانه نیست. همچنین اخیرا مشکلات در زمینه تخصیص ارز به تجهیزات چشم پزشکی دچار مشکل هستیم و اگر ارز دولتی اختصاص داده نشود؛ هزینه‌ها دوبرابر خواهد شد.

وی اظهار کرد: یک میلیارد و 400 میلیون دلار برای تهیه تجهیزات پزشکی کشور لازم است؛ این مبلغ بالایی نیست ولی باعث بهبود و تشخیص درمان می‌شود، برخی از تجهیزات طی دو سال باید به روز رسانی شوند در غیر این صورت کیفیت تشخیص و درمان بیماری کاهش پیدا می‌کند.

بهبود عوارض قند با تزریق داروهای ضد جوانه‌های عروقی

در ادامه مراسم امین اله نیک اقبالی عضو هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران گفت:‌ متاسفانه با روند تغذیه ما و نوع پرورش فرزندان و چاق بودن آنها روند شیوع بیماری قند افزایش یافته است و با توجه به درمان بیماری قند که باعث افزایش طول عمر این افراد شده عوارض چشمی هم بالا رفته است، بیماری قند در مغز، قلب، چشم، کلیه، پوست و انگشتان پا اثر دارد ولی در چشم محسوس‌تر است و چشم پزشک با یک معاینه ساده می‌تواند به بیماری در مورد بیماری قند هشدار دهد.

وی افزود: در دیابت نوع یک که وابسته به انسولین است و در جوانی آغاز می‌شود؛ پنج سال اول عوارضی ندارد ولی پنج سال دوم نیاز به مراقبت ویژه و معاینه سالانه دارد؛ در دیابت نوع 2 که مختص بزرگسالان و وابسته به انسولین نیست ممکن است فرد در هر مرحله از بیماری با عوارض چشم روبرو شود و نیاز به مراجعه به چشم‌پزشک باشد، معاینه چشم می‌تواند هم در شیوع قند در بدن و هم در درمان کمک کننده باشد. در زنان باردار که دچار قند هستند هر سه ماه یکبار باید معاینه چشم انجام شود زیرا علائم این بیماری در بارداری بیشتر بروز می‌کند.

نیک اقبالی بیان کرد: در گذشته وقتی عوارض قند بر چشم اثر می‌گذاشت باعث نابینایی می‌شد اما امروزه با تزریق داروهای ضد جوانه‌های عروقی می‌توان در کاهش و بهبود عوارض قند اقدام کرد.

حضور 2 هزار شرکت‌کننده در یست و هشتمین کنگره سالیانه انجمن چشم‌پزشکی ایران

مصطفی سلطان سنجری دبیر علمی کنگره بیست و هشتم هم در ادامه درباره برنامه‌های کنگره گفت: کنگره امسال 2 هزار شرکت‌کننده دارد که اغلب از ایران هستند البته از افغانستان، پاکستان، اندونزی و عراق، هندوستان هم شرکت‌‌کننده داریم، 17 مهمان خارجی اکثرا از ایالات متحده، انگلیس، سنگاپور، برزیل و فرانسه هستند و همچنین در کنگره بیست و هشتم 11 سنپوزیوم، 34 ورک شاپ، 107 مقاله اورال، 92 پوستر و 22 فیلم پرزنت می‌شوند.

وی افزود: در کنگره برنامه‌ای تحت عنوان پرستاری در چشم پزشکی به مدت چهار ساعت در نظر گرفته می‌شود که علاوه بر پرستاری در چشم پزشکی به مسائل قانونی پرستاری در چشم پزشکی می‌پردازد و با استقبال قابل توجهی روبرو شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار