توصیه های دامپزشکی در بیماری آنفلوآنزا پرندگان

سرپرست دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: طیور وحشی در صورت مبتلا شدن به بیماری آنفلوآنزا تلف نخواهد شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، امید حاج محمدی سرپرست دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی بسیار حاد در صنعت طیور بوده که همه پرندگان نسبت به آن حساس هستند.

وی با بیان اینکه طیور وحشی در صورت مبتلا شدن به این بیماری تلف نخواهد شد، اما این پرندگان می‌توانند ناقل بیماری در میان پرندگان بومی و محلی و صنعتی باشند، افزود: عامل بیماری نوعی ویروس است که از طریق ترشحات دفعی و آلوده کردن آب و غذا سبب ابتلای پرندگان سالم خواهد شد.

سرپرست دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: بیماری فوق با ژولیدگی پر پرندگان، قطع مصرف آب و کاهش اشتها و کاهش شدید تولید و تلفات بسیار بالا خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: در واحد‌های صنعتی می‌توان با رعایت امنیت زیستی، کنترل قرنطینه‌ای و کنترل تردد، کنترل ورود پرندگان به مزارع در راستای پیشگیری از ابتلا به این بیماری کوشید.

به گفته حاج محمدی، هر گونه تلفات باید به سرعت به دامپزشکی اطلاع رسانی شود تا با پیگیری‌های انجام شده و اقدامات تشخیصی سریع در راستای جلوگیری از انتشار گسترده تلفات اقدام لازم انجام شود.

وی افزود: همچنین لازم است در واحد‌های روستایی پرورش‌دهندگان در فصل سرد سال و در فصل مهاجرت پرندگان از رهاسازی پرندگان در محیط زیست جلوگیری کنند.

سرپرست دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: هرگونه موارد تلفات از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲یا تلفن ۱۵۱۲ به دامپزشکی اطلاع رسانی شود.

وی عنوان کرد: با آزمایش‌های انجام شده در سطح استان امکان دفع بهداشتی و قرنطینه‌ای پرندگان آلوده وجود دارد.

حاج محمدی بیان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده دامپزشکی تنها در مناطق شمالی و چند استان پرتراکم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری واکسیناسیون انجام می‌شود که این امر در سطح استانی کرمانشاه به دلیل تراکم پایین طیور انجام نمی‌شود.

سرپرست دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تنها اقدامات قرنطینه و رعایت امنیت زیستی در استان کرمانشاه کفایت می‌کند، گفت: امسال هیچ موردی از آلودگی طیور واحد‌های صنعتی به این بیماری در سطح استان کرمانشاه گزارش نشده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته نیز هفت کانون روستایی که از واحد‌های دوره‌گرد پرنده خریداری کرده بودند و در سال۹۶ نیز ۱۹ کانون روستایی آلوده گزارش شده بود.

حاج محمدی تصریح کرد: در سال‌های اخیر هیچ موردی از ابتلای واحد صنعتی به بیماری مزمن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان کرمانشاه گزارش نشده است که این ناشی از همکاری خوب پرورش دهندگان با اداره دامپزشکی بوده است .

 

انتهای پیام/د

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی بسیار حاد در صنعت طیور

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار