رئیس‌جمهور عراق: بین ما و ایران روابطی مستحکم وجود دارد و امیدواریم پایه‌های آن تحکیم شود

«برهم صالح» در یادداشتی در روزنامه الحیات با مستحکم توصیف کردن روابط بین عراق و ایران، خواستار تحکیم آن شد.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق،  در یادداشتی در روزنامه الحیات چاپ لندن بر لزوم گسترش روابط بین کشورش و ایران تاکید کرد.

او  در این یادداشت نوشت: مرحله جدید، شاید نقطه عطفی در تاریخ عراق باشد. با وجود آن که فرآیند سیاسی از سال ۲۰۰۳ تا به امروز دستاورد‌هایی به ویژه در سطح سازندگی دموکراتیک داشته است، عراقی‌ها در مقابل، با چالش‌ها و خطراتی مواجه شدند که غالبا ناشی از خلل بنیادین در ساختار حکومت و درگیری‌های داخلی بوده است که بر اثر فساد رخ می‌داد و کشمکش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که عراق را از یک بحران خطرناک به بحران خطرناک دیگری سوق می‌دادند.

این مرحله می‌تواند آغاز واقعی خروج عراق از گرداب بحران هایش و در نتیجه سهیم شدن در عبور دادن منطقه از همه بحران‌ها باشد. مسیر نجات برای عراقی‌ها واضح‌تر شده است. این مسیر با اجرای برنامه‌های داخلی و خارجی متقابل با برادران و همسایگان و کشور‌های جهان و نیز رهبری جدید عراق در سطوح قانونگذاری و اجرایی که نگرشی واضح درباره این برنامه‌ها دارند، مرتبط است.

از جنبه داخلی، نقشه راه اصلاحات واقعی مشتمل بر تحکیم مجدد روابط و ترمیم اعتماد بین شهروندان و حکومت از طریق خدمات و ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه زیرساخت‌های قانونی در مبارزه قاطعانه با فساد و تلاش برای تصویب قانون انتخابات به شکلی است که شفافیت فرآیند انتخابات را تضمین و اعتماد شهروند عراقی به سازوکار‌های دموکراتیک را تقویت کند و گفتگوی ملی و داخلی را برای پرداختن به اختلالات بنیادین در ساختار حکومت و حل مشکلات انباشته شده بین منطقه کردستان و دولت فدرال را آغاز کند.

او درباره روابط بغداد با همسایگان عراق و دیگر کشورها نیز نوشت: عراق می‌کوشد بهترین روابط را با کشور‌های عربی و حوزه خلیج (فارس) داشته باشد و با کشور‌های دوست برای تحکیم پایه‌های حسن همجواری و تکامل اقتصادی و ارتقای فرهنگی مشترک همکاری کند. چنان که بین عراق و جمهوری اسلامی ایران روابطی مستحکم وجود دارد و امیدواریم پایه‌های آن تحکیم شود تا به نوبه خود الگویی برای همکاری به منظور توسعه و ثبات منطقه باشد و روابط ممتازی بین عراق و ترکیه وجود دارد که به نوبه خود افق‌های روشنی برای پیشرفت به همراه دارد و همین فرصت‌های صلح را که منطقه و ملت‌های آن استحقاقش را دارند، تحکیم می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار