معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی قوچان:

آغاز برداشت زعفران از سطح مزارع قوچان

برداشت بیش از ۳ تن گل‌های ارغوانی زعفران از سطح مزارع قوچان آغاز شد.

آغاز برداشت زعفران از سطح مزارع قوچانچالاکی نیا معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی قوچان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گفت:متوسط برداشت زعفران حدود ۵ کیلوگرم در هکتار است که امسال بیش از ۳ تن نگین زعفران از مزارع قوچان برداشت شود.

وی با اشاره به سطح زیر کشت ۴۰۰ هکتاری زعفران در سنوات قبل در این شهرستان بوده که امسال به ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت افزایش پیدا کرده است افزود:با توجه به اینکه کشت زعفران نیاز آبی کمی دارد و صرفه اقتصادی آن بالاست امسال ۲۰۰ هکتار به سطح زیر کشت زعفران قوچان اضافه شده است که یک رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.
 
معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی قوچان گفت:در فصل برداشت زعفران زمینه اشتغال ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شهرستان فراهم می‌شود.
 
چالاکی نیا افزود:نبود صنایع بسته بندی در شهرستان قوچان موجب شد کشاورزان زعفران تولیدی خود را فله‌ای و با قیمت پایین تری به دلالان بفروشند.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت این محصول ارزشمند در قوچان به دلیل شرایط اقلیمی و مناسب منطقه و نیاز کم زعفران به آب با افزایش همراه بوده است.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی قوچان گفت:استفاده از بخش‌های مختلف گیاه زعفران از قبیل:زعفران گل بر پرچم و خامه آن باعث اقتصادی بودن این محصول با عرضه شده است.

چالاکی نیا افزود: کاشت گیاهان دارویی با هدف صرفه جویی در مصرف آب رونق درآمد مردم توسعه اقتصادی مورد توجه تولیدکنندگان روستایی شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان زعفران، بیشتر کشاورزان هستند و تعداد کمی از آن‌ها در بازار فروش حضور دارند و عموماً محصول خود را به واسطه‌ها می‌فروشند تصریح کرد:بنابراین اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی که اعضای آن روستاییان هستند سعی کرده در این راستا اقداماتی برای کشاورزان که از بورس که از بورس نامطلع هستند انجام دهد.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی قوچان گفت:حضور سازمان مرکزی تعاون روستایی در بازار زعفران سبب شد تا قیمت زعفران در بازار افزایش یابد و زمینه خرید نقدی از کشاورزان نیز فراهم شود.
 
رویش گل‌های ارغوانی زعفران و عطر دل انگیزش جلوه زیبایی به دشت‌ها و مزارع قوچان بخشیده است.
 
انتهای پیام//ح.خ
 

بیش از ۳ تن زعفران از مزارع قوچان برداشت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.