کنعانی مقدم در گفت‌وگوبا باشگاه خبرنگاران جوان:

برگزیت، مقدمه کاخ سفید برای فروپاشی اتحادیه اروپا

کارشناس مسائل سیاسی گفت:ترامپ با سیاست های خود در پی ایجاد فروپاشی در اتحادیه اروپا بوده است در نتیجه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مقدمه واشنگتن برای اضمحلال این اتحادیه خواهد بود.

برگزیت، مقدمه ی کاخ سفید برای فروپاشی اتحادیه اروپابه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طبق گفته وزیر برگزیت انگلستان پیمان خروج این کشور از اتحادیه اروپا تا 21 نوامبر مصادف با30 آبان‌ماه نهایی می شود. خروجی که به طور قطع تاثیرات زیادی بر این کشور ،اتحادیه اروپا ودیگر دولت های دارای تعامل با انگلستان خواهد گذاشت.

تاثیر برگزیت بر اتحادیه اروپا و همچنین نقش آن بر تصمیم گیری مقامات آنها در قبال کشورمان گفت‌گویی باحسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی انجام شد که مشرح آن را در ادامه می خوانید:
حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو باخبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛درباره روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اظهار کرد: برگزیت تابحال مخالفان زیادی را هم در اتحادیه اروپا و هم در انگلیس به همراه داشته و این عملا به این معنی است که دولت انگلیس در یک بن‌بست اقتصادی قرار گرفته و خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌تواند منافع اقتصادی این کشور را در اروپا به خطر انداخته و بازار انگلیس را به رقبایش واگذار کند.از طرف دیگر انگلیس از خروج خود به دنبال استقلال اقتصادی کشورش فارغ از تلاطم‌های اقتصادی اروپاست.

وی با اشاره به برخی صحبت های کارشناسان مبنی بر اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در راستای سیاست های آمریکاست ادامه داد:آنچه امروز واضح است اهداف ترامپ برای ایجاد فروپاشی در اتحادیه اروپا است وباتوجه به اینکه که انگلیسی‌ها بدون حمایت کاخ سفید امکان خروج از اتحادیه اروپا را نخواهند داشت خروج لندن از این اتحادیه را می‌توان مقدمه ی واشنگتن برای فروپاشی سریع اتحادیه اروپا دانست.در نتیجه به سبب اینکه انگلیس شریک تجاری ایالات متحده آمریکا بوده و همچنین به دست گرفتن اهرم‌های اقتصادی اروپا برای کاخ سفید بسیار مهم است آمریکایی‌ها از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا استقبال خواهند کرد.

کارشناس سیاسی با اشاره به مذاکره 4+1 و تلاش اتحادیه اروپا درباره حفظ برجام،احتمال تغییر رویکرد اتحادیه اروپا را پس از این خروج این‌طور بیان کرد: تا امروز در مورد برجام دو نوع استاندارد را در اروپا شاهد بودیم که یکی از این رویکردها مواضع سیاسی اتحادیه اروپا بوده و دیگری عملکرد جداگانه کشورهای اروپایی درباره برجام است. و این یعنی به نظر می‌رسد که برخی از مواضع اتحادیه اروپا چندان مورد قبول کشورهای عضو نبوده و آنها در اجرا تنها منافع ملی خود را در نظر گرفته و کمتر سیاست‌های یکپارچگی اروپا را دنبال خواهند کرد.برای مثال فرانسه، انگلیس، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی تا امروز در تصمیم‌گیری‌های خود سیاست‌های اتحادیه اروپا را در اولویت دوم قرار داده و منافع ملی و سیاست‌های داخلی خود را ارجحیت بخشیده اند. به همین سبب شاهد این نکته هستیم که اتحادیه اروپا به رغم ماندن در برجام تحریم‌های آمریکا را هم همراهی می‌کند.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیری بر روابط انگلیس و ایران خواهد داشت،تصریح کرد: روابط تهران و لندن دو بعد اقتصادی و سیاسی را به همراه دارد که درحال حاضر وجه اقتصادی این روابط در ضعیف‌ترین حالت ممکن بوده و ایران دارای کمترین مبادلات اقتصادی با انگلیس است، بویژه که در بحث صنعت نفت، در حال حاضر کشورهای دیگری جایگزین بازار انگلیس در ایران شده اند. بعد دوم یعنی روابط سیاسی تهران و لندن هم همواره درهاله ای از ابهام بوده و ماهرگز مواضع روشن و دقیقی را از انگلستان دریافت نکرده ایم، کمااینکه انگلیس همیشه در جبهه آمریکا عمل کرده و مواضع خصمانه آمریکا بر ضد کشورمان را هم حمایت کرده است. علاوه بر روابط تجاری ایران و انگلیس تا امروز در حد بسیار پایینی بوده و اقتصاد ما بیشتر به سمت چین، روسیه و هند تمایل داشته تا اتحادیه اروپا. در نتیجه به نظر می‌رسد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا تأثیر عمیقی بر روابط سیاسی و اقتصاد ایران نخواهد داشت.

وی در پایان درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وتاثیر آن بر سیستم بانکی سوئیفت بیان کرد: با توجه به اینکه سیستم بانکی سوئیفت یک شبکه بین‌المللی است، در صورتی‌که لندن بخواهد همراه با واشنگتن تعللی درراستای حضور ایران در آن ایجاد کنند، بخشی از مبادلات مالی ایران و اروپا دچار مشکل خواهد شد و این نمایان‌گر وابستگی بانک‌های اروپایی به یکدیگراست. علاوه بر این سازوکار مالی وعده داده شده توسط اروپا برای ادامه مبادلات با تهران درصورت کارشکنی انگلیس می تواند با تاخیر روبه رو شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
این انگلیس از اول هم جز اروپا نبود
آخرین اخبار