وبگاه دولتی چین: تحریم‌های آمریکا علیه ایران سرانجامی ندارد

وبگاه دولتی چین در گزارشی نوشت بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران راه به جای نبرده و پیش از آنکه شروع شوند از بین رفته‌اند.

وبگاه دولتی چین: تحریم‌های آمریکا علیه ایران دور زده خواهد شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبگاه دولتی چین در گزارشی با عنوان «دور جدید تحریم‌های پوچ علیه ایران» به تحلیل از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت.

وبگاه دولتی چین در ابتدای گزارش تحلیلی خود نوشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران توافقات بین‌المللی را ساختگی نشان داده است. این در حالی است که بنا به نوشته این پایگاه تحریم‌های ایران پیش از آنکه آغاز شوند، مرده‌اند.

وبگاه دولتی چین نوشت: آخرین تحولات نشان می‌دهد که آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران تنها مانده است، زیرا دیگر قدرت‌های جهان تصمیم گرفته‌اند به تجارت خود با این کشور همچنان ادامه دهند. به عنوان نمونه می‌توان از اتحادیه اروپا نام برد که با توجه به اینکه نقضی در موضوع غنی سازی اورانیوم از سوی ایران مشاهده نشده، تصمیم به ادامه ارتباط تجاری خود با ایران گرفته است.

بنا به گزارش وبگاه دولتی چین اتحادیه اروپا برای جلوگیری از متضرر شدن شرکت‌های خود از تحریم‌های آمریکا تصمیم به راه‌اندازی یک سیستم مالی ویژه موسوم به «سازوکار ویژه تسهیل روابط تجاری اروپا با ایران» گرفته تا از تحریم موسسات مالی خود توسط آمریکا جلوگیری کند. این مسئله می‌تواند آغاز استقلال مالی اروپا از مقررات آمریکا تلقی گردد.

وبگاه دولتی چین در ادامه می‌نویسد: سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس ضمن محکوم کردن تحریم‌های آمریکا اعلام کردند که آن‌ها هیچگونه نقض پیمانی را از سوی ایران شاهد نیستند. روسیه، نیز به عنوان یکی از امضاء‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام، اعلام کرده به روابط تجاری خود با ایران همانند همیشه ادامه خواهد داد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با رد تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعلام کرد هر کاری را که در توان داشته باشد برای گسترش روابط تجاری با ایران و نیز ارتقا روابط مالی و تجاری خود با تهران، علیرغم تهدید‌های تحریمی علیه شرکت‌های روسی، بکار خواهد گرفت.

وبگاه دولتی چین یادآور می‌شود آمریکا همچنین مجبور است از درخواست خود برای توقف فروش نفت ایران کوتاه بیاید. با توجه به درک این مسئله که کشور‌های نیازمند به نفت نمی‌توانند تجارت نفتی خود با ایران را متوقف کنند، واشنگتن مجبور شد تا هشت کشور از جمله هند، کره جنوبی، ایتالیا، ژاپن و دیگر متحدان را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کند.

در ادامه این گزارش به مقاومت هند و چین به عنوان دو عامل مهم ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا اشاره می‌شود. پیشتر هند با فشار زیادی از سوی آمریکا برای کاهش خرید نفت از ایران مواجه شده بود. همچنین سیاستگذاران هندی برای مخالفت نکردن با تصمیم آمریکا تحت فشار هستند. با این حال هند خواستار معافیت تحریمی از سوی آمریکا شد تا بتواند همچنان به تجارت نفتی خود با ایران ادامه دهد.

با توجه به این شرایط آمریکا مجبور به تجدیدنظر در اعمال تحریم‌های بخش انرژی ایران شد، زیرا هند و چین به عنوان بزرگترین واردکنندگان نفت ایران عدم تمایل خود را برای پذیرش تحریم‎‌های واشنگتن ابراز کردند. نگرانی اصلی هند این است که نیاز گسترده داخلی این کشور به نفت ایران حتی با تضمین‌های کشور‌های نفتی حوزه خلیج فارس نیز قابل جبران نخواهد شد.

وبگاه دولتی چین در پایان این گزارش یادآور می‌شود که این دور از تحریم‌های آمریکا کاملا پوچ و بی معنی است و به تلاش آمریکا برای تسکین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی درمقابل ایران مربوط می‌شود. این تحریم‌ها راه به جای نخواهد برد، زیرا تحریم‌ها قریب به یقین دور زده خواهند شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ، آمریکا ، چین ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار