بهره برداری از مرکز جامع بیماری خاص در همدان

مرکز جامع خدمات بیماران خاص همدان همزمان با 82 مرکز دیگر از طریق ویدیو کنفرانس با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهره برداری شد.

بهره برداری از مرکز جامع بیماری خاص در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،این مراکز در 59 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور به بهره برداری رسیده است.

در این مراکز خدمات دارویی و درمانی، تزریقات، معاینات، توانبخشی و دندانپزشکی ارائه می شود و تمرکز این خدمات در یک جا، علاوه بر سهولت دسترسی بیماران به خدمات دارو و درمان، از هدر رفت دارو نیز جلوگیری می‌کند.

بهبود کیفیت زندگی بیماران خاص، اجرای برنامه های کاهش تعداد مراجعات و بستری و غیبت از کار و مدرسه، کنترل و نظارت بهینه بر تجویز و مصرف دارو در گروه های هدف، به روز رسانی برنامه های درمانی و اجرای دستورالعمل ها و پروتکل های درمانی ابلاغی، تمرکز توزیع داروهای خاص در مراکز جامع و ارائه خدمات و مراقبت های جامع و چندوجهی برای بیماران از دیگر اهداف اجرای این طرح اعلام شده است.

در این آیین که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت و قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت سخنرانی کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان به ارائه گزارشی در این ارتباط پرداخت و آموزش مردم در خصوص موضوعات سلامت محور را بسیار با اهمیت دانست.

محمدرضا عبادیان افزود: سازمان های مردم نهاد نقش ارتباط دهنده دانشگاه های علوم پزشکی با مردم را دارند چراکه افراد جامعه باید از نکات پیشگیری کننده آگاه باشند.

وی اضافه کرد: ۱۲۳ بیمار تالاسمی در همدان وجود دارد که خدمات رسانی به این طیف از بیماران به خوبی صورت می پذیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: برای کنترل سندرم داون و PKU نیز برنامه هایی پیش بینی شده است.

عبادیان ادامه داد: با انجام غربالگری از تولد بیمارانی مانند سندرم داون و آسیب های ناشی از آن می توان جلوگیری کرد که این امر به تعامل و همراهی مردم نیاز دارد.

وی با تاکید بر ضرورت بیان مفاهیم بهداشتی با زبان گویا به مردم، اضافه کرد: تولد فرد مبتلا به سندرم‌داون همانند مرگ یک فرد در سانحه رانندگی تمامی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیر امور درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این آیین یادآوری کرد: ۸۷ تخت دیالیز سال 93 در این استان وجود داشت و هم اینک این امار به ۹۶ تخت افزایش یافته است.

حسن داوری گفت: بسیاری از خانواده‌ها به بیماری اوتیسم فرزندان خود بی توجه هستند و این موضوع از طریق مدارس ارجاع می شود در صورتی که شناسایی این بیماری در سه تا پنج سالگی بسیار مهم است.

وی شمار بیماران خاص همدان را 2 هزار و 500 تن اعلام کرد و افزود: مهمترین موضوع در بیماران خاص پیشگیری و لازمه آن اطلاع‌رسانی بیشتر است.

انتهای پیام/ج

منبع ایرنا

 بهره برداری از مرکز جامع بیماری خاص در همدان


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.