کشتی ۷۲ هزار تنی ذرت در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفت

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بزرگترین کشتی ذرت فله‌ای با ۷۲ هزار تن بار در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگرفته و در حال تخلیه محموله است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،بهروز آقایی  مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت : این کشتی که از مبدا کشور برزیل حرکت کرده هم اینک در بندر چابهار پهلوگیری کرده و عملیات تخلیه آن در حال انجام است.

وی افزود: این محموله پس تخلیه کامل به داخل کشور ارسال می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت و نیم میلیون تن و درافت منفی ۱۶ و نیم توانایی پهلوگیری کشتی بزرگ ۱۰۰ هزار تنی را دارد.

وی گفت: چابهار با موقعیت راهبردی و به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و متصل به آب‌های آزاد اقیانوس هند قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما را دارد.

آقایی ادامه داد: اختصاص تخلیه ۲۰ درصد از کالا‌های اساسی کشور به بندر چابهار می‌تواند به توسعه و تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل و مشکلات پیش رو کمک کند.

وی اظهار داشت: تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس و دوبانده کردن جاده‌های ارتباطی به بندر چابهار و ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی برای کامیون‌های ترانزیتی از ضرورت‌های توسعه حمل و نقل این منطقه است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران به عنوان یکی از بنادر مهم و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی و در یک چهار راه جهانی قرار گرفته است که می‌تواند سبب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.

چابهار هم اینک دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.

اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت ۲۴۰ هکتار، محوطه‌های بارانداز ۱۶ هکتار، انبار‌های مسقف ۳۰ هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری نیز دارای ۳۰ هزار متر مربع مساحت، ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار مترمربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری است.

بندر شهید بهشتی پنج پست اسکله و شهید کلانتری نیز پنج پست اسکله برای پهلوگیری شناور‌های تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالا‌های عمومی است.

بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۶۲ همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال بطور رسمی افتتاح شده است.

عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از مرداد سال ۱۳۸۶ آغاز شد و برای تکمیل و خرید تجهیزات فاز نخست آن یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.

در مرحله نخست این طرح ساخت موج شکن به طول هزار و ۶۵۰ متر، دایک گذاری بیش از پنج کیلومتر، بیش از ۶۰ هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، ساخت یک ترمینال کانتینری شامل ۲ پست اسکله به طول ۶۴۰ متر، ساخت سه پست اسکله چند منظوره به طول ۷۵۰ متر، لایروبی به میزان ۱۶ میلیون مترمکعب تا عمق منفی ۱۶ متر و احیای اراضی جدید حاصل از لایروبی دریا در سطح ۲۰۳ هکتار است.

انتهای پیام /پ

بندر شهید بهشتی چابهار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.