رئیس کنگره دندانپزشکی فارس مطرح کرد:

فن آوری های جدید دندانپزشکی هنوز به خودکفایی نرسیده است/ بحران در بازار جامعه دندانپزشکی/آینده شغلی دندانپزشکان نگران کننده است

با افزایش نرخ ارز و تحریم ها، جامعه دندانپزشکی کشور در زمینه تجهیزات دندانپزشکی و وسایل مورد نیاز دچار بحران و چالش جدی رو به رو شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نوید ناصری رئیس کنگره دندانپزشکی استان فارس در حاشیه اختتامیه نهمین کنگره ملی دندانپزشکی در شیراز، با توجه به جایگاه استان در زمینه علم تکنولوژی، گفت: خوشبختانه در استان فارس همکاران دندانپزشکان با آشنایی خوب نسبت به علوم جدید دندانپزشکی و با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و تکنیک‌های دندانپزشکی موجود در کشور، به شهروندان خدمات مطلوبی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در کشور سامانه‌ای برای خرید اجناس و تجهیزات دندانپزشکی که زیر نظر متولیان نظام سلامت- وزارت بهداشت و نظام پزشکی- باشد نداریم، گفت: معدود شرکت‌های عرضه کننده مواد و تجهیزات دندانپزشکی در سطح کشور وجود دارند که سایتی برای فروش اینترنتی، راه اندازی کرده و دندانپزشکان بصورت اینترنتی برخی از خرید‌های خود را انجام میدهند که اصلاً نیاز جامعه دندانپزشکی را تأمین نمی‌کند.

ناصری ادامه داد: آنچه انتظار میرود اینست که دست واسطه‌های پیدا و نهان در این زمینه بایستی کوتاه شود و اجناس متعدد و انبوه وارداتی با هزینه‌های پایین‌تر به همکاران حوزه دندانپزشکی ارائه و به فروش برسد تا قیمت خدمات تمام شده برای دندانپزشک کاهش یابد و به تبع خدمات دندانپزشکی ارزان‌تری به مردم ارایه شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خرید‌ها بصورت سنتی انجام می‌شود، اظهار کرد: با راه اندازی سایت‌های اینترنی، اجناس وارداتی و حتی تولیدات داخل با هزینه‌های پایین‌تر به فروش میرسد و قیمت خدمات افزایش نمی‌یابد.

رئیس کنگره دندانپزشکی فارس در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های دانش بنیان در کنگره کشوری سالانه انجمن دندانپزشکی کشور حضور دارند یا خیر، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان در استان فارس در فاز دندانپزشکی فعالیتی ندارند و در کل کشور هم بسیار معدود است و در کنگره‌ها شاهد حضور آن‌ها نیستیم.

ناصری گفت: شرکت‌های دانش بنیان بایستی برای ارتقاء تولیدات داخلی دندانپزشکی کمک کنند تا نیاز ما به واردات کمتر شود.

وی با بیان اینکه ایران در بحث تجهیزات دندانپزشکی تا حدودی و در برخی از تولیدات توانسته است به خودکفایی برسد و نیاز کشور را برطرف کند، اضافه کرد: در بحث تکنولوژی‌های جدید دندانپزشکی، همیشه به تولیدات جدید خارج از کشور مرتبط بوده است و با وجود تحریم ها، بحران در این موارد را نمیتوان انکار کرد.

ناصری تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های جامعه دندانپزشکی این است که با شدت یافتن تحریم‌ها ادامه وضعیت موجود در زمینه تأمین تجهیزات و مواد مصرفی اولیه دچار بحران شده و از مرز کمیابی به نایاب شدن برسد.

وی ابراز داشت: امیدواریم این بحران بزودی برطرف شود چرا که صدمه اصلی به مردمی که نیازمند خدمات درمانی دندانپزشکی هستند، خواهد رسید و سپس جامعه دندانپزشکان که به مرز ورشکستگی شغلی خواهند رسید.

ناصری اظهار داشت: نه تنها در استان فارس بلکه در کل کشور، خدمات دندانپزشکی به دلیل اینکه تحت پوشش بیمه‌های پایه و حتی تکمیلی قرار نمیگیرند در بسیاری از خانوارها، از سبد خانوار حذف شده است و در بسیاری از خانوار‌ها به اولویت‌های آخر رسیده است.

خدمات دندانپزشکی بدلیل پرهزینه بودنشان، جزء اولویت‌های سلامتی و درمانی آن‌ها نیست و این خود باعث میشود سلامتی دهان و دندان کاهش یافته و کل سلامتی انسان دستخوش عوارضی شود.

وی با اشاره به موضوع توریسم درمانی در حوزه دندانپزشکی، گفت: با توجه به اینکه فارس قطب پزشکی جنوب کشور شناخته شده است و هزینه‌ها و تعرفه‌های پزشکی در این استان به نسبت کشور‌های همسایه پایینتر می‌باشد و سالانه مسافران و بیماران زیادی جهت ارائه خدمات درمانی و دندانپزشکی به شیراز سفر میکنند و از خدمات درمانی بهره مند می‌شوند.

ناصری در ادامه بیان کرد: مشکلی که در این زمینه با ان مواجه هستیم بحث بیمار بر‌ها می‌باشد که در مبادی ورودی شهر از جمله فرودگاه و پایانه‌های شهری حضور دارند و بیماران را به مراکز درمانی سفارش شده هدایت و سوق میدهند که در این زمینه سازمان نظام پزشکی با همکاری استانداری و دانشگاه علوم پزشکی به تعاملات خوبی دست یافته اند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد روندی نظام‌مند در توریسم درمانی استان باشیم.

وی از نگرانی و آینده شغلی دندانپزشکان خبر داد و گفت: در حال حاضر جامعه دندانزشکی از منظر آرامش و آینده شغلی، وضعیت مطلوبی نداشته که اگر شرایط به همین نحو پیش برود شاهد تعطیلی بخشی از مراکز درمانی خصوصی دندانپزشکی خواهیم بود.

ناصری در پایان تصریح کرد: امیداواریم با برگزاری این کنگره ها شاهد توانمند توانمندی دندانپزشکان با ارائه تازه‌ترین و دستاورد‌ها در زمینه ایمپلنت، ترمیم و زیبایی، دندانپزشکی کودکان، درمان لیزر، درمان‌های لثه و پروتز‌ها باشیم.
انتهای پیام/ر

اختتامیه نهمین کنگره ملی دندانپزشکی در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.