اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت ارگ نادری شیروان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور مرمت برج و باروی ارگ نادری شیروان خبر داد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد ، حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت برج و باروی ارک نادری شهرستان شیروان خبرداد و گفت: با توجه به قرار گیری تپه نادری در بافت مسکونی شهر شیروان، این میزان اعتبار از محل ستاد بازآفرینی شهری و در راستای صیانت و حفاظت از بافت‌های تاریخی و با ارزش اختصاص یافته است.

وی با اشاره به انجام ۲ فصل کاوش باستان شناسان در این منطقه تاریخی افزود: با اعتبار اختصاص یافته، پس از انجام مطالعات لازم، قسمت‌هایی که مستندات و شواهد کافی وجود دارد، مرمت اثر تکمیل می‌شود.

یزدان پناه با تأکید بر اینکه ابنیه و آثار تاریخی بیانگر هویت و شناسنامه فرهنگی جوامع به شمار می‌رود ، گفت: خراسان شمالی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و داشتن عناصر مهم جذب گردشگر از جمله چشم انداز و مناظر طبیعی ، آثار باستانی، تنوع اقلیمی ،  آداب و رسوم ، سنن اجتماعی و تنوع اقوام ، زمینه‌های مناسبی برای توسعه فعالیت‌های گردشگری دارد.

وی افزود: این اثر تاریخی با شماره ۷۰۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و در دورۀ قاجار ، حکمرانان محلی شیروان بر فراز این تپه باستانی قلعه‌ای ساخته و در گردا گرد آن بارویی ایجاد کرده بودند که منطقه مسکونی را محصور کرده بود.

گفتنی است: تپه نادری از مهمترین استقرار‌های باستانی حوضه آبریز اترک است که از میانه هزارۀ چهارم پیش از میلاد زندگی در آن آغاز شده و تا دورۀ اسلامی زندگی در آن جریان داشته است.

انتهای پیام / ب

مرمت برج و باروی ارگ نادری شیروان

برچسب ها: میراث فرهنگی ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.