زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در خراسان‌شمالی تابلو‌های هشدار ندارد

کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش خراسان شمالی گفت: جاده‌های واقع در زیستگاه حیات وحش یوزپلنگ آسیایی (پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم) فاقد تابلو‌های هشدار دهنده به رانندگان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمد حسین صالحی کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش خراسان شمالی با اشاره به برخورد یک قلاده پوزپلنگ آسیایی جوان در مسیر سنخواست و تلف شدن این گونه حیوانی منحصر به فرد در چند روز گذشته در استان گفت: جاده از مسیر زیستگاه یوزپلنگ عبور داده شده است ، اما هیچ تابلو علائمی برای رانندگان خودرو مبنی بر اینکه در مسیر زیستگاه یورپلنگ آسیایی تردد می‌کنند و یا به آنجا نزدیک می‌شوند، نصب نشده است.

وی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم محل زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در خراسان شمالی است، افزود: نصب تابلو علائم از نیاز‌های ضروری این منطقه برای حفظ این گونه حیوانی است.

صالحی منطقه جاجرم و گرمه که پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم در آن واقع شده است منطقه‌ای است که خودرو و کامیون‌های سنگین تردد زیادی در آنجا دارند، گفت: انجام فعالیت‌های عمرانی همچون جاده سازی یکی دیگر از عواملی است که حیات این گونه حیوانی را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال سال گذشته بخشداری سنخواست درصدد بود تا از محل پناهگاه حیات وحش میاندشت جاده‌ای را عبور دهد که با مخالفت‌های این اداره کل نیز مواجه شد و هم اکنون ساخت این پروژه متوقف شده است.

کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش خراسان شمالی در ادامه تصریح کرد: یورپلنگ آسیایی در استان خراسان شمالی با کمبود متخصص حیات وحش مواجه است چراکه اگر این امکان در استان مهیا بود از مزایایی همچون انجام فعالیت‌های علمی بر روی زیستگاه ها، شناسایی نقاط قوت و تهدید و پژوهش بر روی خصوصیات رفتاری این گونه بهره مند می‌شدیم.

صالحی همچنین بر آموزش جوامع بومی و محلی تاکید کرد و ادامه داد: آموزش این افراد در حفظ گونه یوزپلنگ و همچنین جلوگیری از تلف شدن آن‌ها نقش موثری دارد.

گفتنی است: خراسان شمالی یکی از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران است که یوزپلنگ نر آن بیش از ماده است.

انتهای پیام / ب 

نصب تابلو علائم از نیاز‌های ضروری منطقه پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم است

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.