عراقچی در دانشگاه علامه طباطبایی:

هزینه‌های تحریم کم نیست اما راه خود را پیدا می‌کنیم/ تا زمانی به برجام پایبندیم که منافع ملی‌مان را تامین کند

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: هزینه‌های تحریم برای ما کم نیست، ولی ما راه خود را پیدا می‌کنیم و به مسیر اصلی خود ادامه می‌دهیم و در این میان به زانو درنمی‌آییم و دست‌های خود را به نشانه تسلیم بالا نمی‌بریم.


برجام چالشی عمیق بین اروپا و آمریکا را ایجاد کرده استبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه صبح امروز (یکشنبه ۲۸ آبان ماه) در چهارمین همایش بین المللی نظام بین الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: موضوع برجام در حال حاضر در عرصه بین الملل تبدیل به تعارض و چالشی عمیق بین اروپا و آمریکا شده است و بسیار‌ی بر این باورند که این میزان اختلاف بین این دو شریک راهبردی بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: عده‌ای معتقدند این اختلافات نمایشی بوده و نقشه‌ای از پیش تعیین شده برای حفظ هم زمان ایران و تحریم‌های علیه آن است و عده ایی دیگر با استناد به نشانه‌های موجود هم، چون تلاش آمریکا برای حفظ برجام تحلیل دیگر را رد می‌کنند.

عراقچی در ادامه به ارزیابی سیاست‌های اروپا در پی چند سال گذشته در خصوص برنامه هسته‌ای و مذاکره با ایران پرداخت و گفت: مسیر برجام پرفراز و نشیب بود و درس‌های بسیاری در آن وجود دارد ابتدای مذاکرات برجام با سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه آغاز شد و آن‌ها برای مذاکره و توافق به ایران آمدند و نتیجه آن شد که جمهوری اسلامی تا دوره‌ای فعالیت هسته‌ای خود را تعلیق و برای آن‌ها اعتماد سازی کند.

وی تصریح کرد: پس از ورود به مذاکرات نهایی آن‌ها برای حصول نتیجه پایانی از ایران تضمینی عینی مبنی بر اینکه غنی‌سازی خود را تعطیل و به صفر برساند داشتند و این اولین اختلاف ما با اروپا بود که پس از آن از توافق خارج و با قدرت و شدت بیشتری به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ادامه دادیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سه کشور مجددا به پای میز مذاکره آمدند و تعلیق غنی‌سازی پیش شرط دوباره آن‌ها بود، گفت: ما نیز خواهان مذاکرات بدون پیش شرط بودیم و با آن‌ها به بن بست برخورد کردیم و پس از آن مشخص شد اروپا در جریان دستیابی به توافق ناتوان است سه کشور دیگر نیز به جریان این مذاکرات اضافه شدند.

عراقچی ادامه داد: در شرایط مذاکرات جدید با حضور شش کشور امریکایی‌ها برخلاف اروپا موضع متفاوتی پیش گرفتند و در جریان مذاکرات پشت صحنه در عمان آن‌ها قبول کردند مذاکرات با ایران بدون شرط تعلیق و توقف غنی‌سازی ادامه داشته باشد و زمانی که این موضوع به گوش اروپایی‌ها رسید شخصا شاهد بودم که شوکی روانی به آن‌ها وارد شد و تصور این تصمیم را نداشتند، اما در نهایت مجبور شدند آن را پذیرفته و ناچارند وارد مذاکره شدند و اگر باز هم آن‌ها در آن موضوع تصمیم‌گیر بودند مذاکرات بدون پیش شرط را نمی‌پذیرفتند حتی سران یکی از این کشور‌ها روی ۸۰ درصد از توافق اولیه بین ایران و آمریکا که در عمان شکل گرفته بود را خط کشیده و ادعا می‌کرد آن‌ها را قبول ندارد.

وی افزود: آن زمان در طول توافق هسته‌ای اروپایی‌ها مواضع سخت‌تری نسبت به امریکا در قبال ایران داشتند و حتی در برخی مواقع آمریکایی‌ها آن‌ها را برای اتخاذ مواضع نرم‌تر راضی می‌کردند.

عراقچی با بیان اینکه پس از توافق نهایی برجام اروپا چاره‌ای جز پذیرش آن نداشت گفت: با روی کار آمدن ترامپ او خروجش از این توافق اعلام کرد و این بار، اما اروپا مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرد ترامپ در ماه‌های اول تلاش کرد تا ایران خود از برجام خارج شود، ولی موفق به این امر نشد.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها تلاش‌های گسترده‌ای برای حفظ برجام انجام دادند و موگرینی بار‌ها این موضوع را در رسانه‌ها اعلام کرد حتی در زمانی که قرار بود پس از سه ماه رئیس جمهور آمریکا تصمیم بر خروج خود از برجام را اعلام کند اروپا با لابی‌های خود در کنگره آمریکا موجب شد تا کنگره به سرعت سعی بر خروج از برجام ندهد.

عراقچی خاطرنشان کرد: موضع اروپاییان در حفظ برجام سخت و قوی بود و در دوره‌ای آمریکا حتی به دنبال دستیابی به توافق دیگری بود که از نظر آن‌ها معایب توافق قبلی را نداشته باشد و منافع آن‌ها را تامین کند اما باز هم اروپا حاضر به آغاز مذاکراتی جدید برای توافقی جدید را نپذیرفتند که در این شرایط ترامپ هم خروج از برجام را انتخاب کرد.

وی ادامه داد: تصور ترامپ و آمریکا این بود که در برجام امتیازاتی زیادی به ایران داده‌اند و امتیاز خاصی نگرفتند و متضرر شده‌اند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: موگرینی حتی زودتر از رئیس‌جمهور ایران پس از اعلام خروج آمریکا در رسانه‌ها حاضر شد و اعلام حمایت و پایبندی نسبت به برجام اعلام کرد و ما امروز به درخواست اروپا قبول کردیم که فرصتی به آن‌ها برای جبران خروج خسارت آمریکا و تامین خواسته‌های ایران در برجام دهیم.

وی افزود: تلاش‌های اروپا برای تامین خواسته‌های ایران طی چند اقدام نمادین آغاز شده که تصویب قانون انسداد کننده یا همان مصونیت شرکت‌های آمریکایی از تحریم‌های اعمالی توسط آمریکا، اجازه به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای تعامل با ایران و اعزام هیئت‌ها و برگزاری جلسات با ایران انجام داده است.

عراقچی گفت: سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه همراه با موگرینی بیانیه‌ای را امضا و برای آمریکا فرستادند که طی آن اعلام کردند ما به برجام پایبندیم و spv یا همان ساز و کار مالی جدید تعامل با ایران را به آمریکا معرفی کردیم.

وی با بیان اینکه شش ماه فرصت کمی برای یافتن راه حل عملی برای اروپا نبوده است گفت: پس از این مدت هنوز اروپا قادر به اعلام رسمی spv نیست البته فشار‌های آمریکا بر آن‌ها هم بسیار سنگین و قوی بوده است.

وی ادامه داد: همزمان با فشار‌های آمریکا برای عملی نشدن spv برایان هوک پس از دیدار با نتانیاهو ضمن انتقاد از spv گفت: هر کشوری که این ساز و کار ثبت شود و هر کشوری که با آن تعامل کند شامل تحریم‌های آمریکا خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: هنوز هیچ کشوری حاضر به میزانی spv نیست اتریش پس از بیست روز مذاکره، میزبانی از  این ساز و کار را قبول نکرد و لوکزامبورگ هم اعلام کرد که این میزبانی را قبول نمی‌کند.

عراقچی تاکید کرد: تا زمانی که برجام منافع ملی را تامین کند بر آن باقیمانده و به آن پایبندیم و ادامه حضور امروز ما هم به دلیل برخی منافع در ابعاد سیاسی و اقتصادی برای کشور است چرا که اگر قطعنامه‌های شورای امنیت بازگردند همه کشور‌ها ملزم به تحریم دوباره هستند و اروپا نیز هنوز به تحریم‌های واقعی خود بازنگشته است، ولی اروپا در نهایت باید بداند که شرایط نباید به این شکل ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: هزینه‌های تحریم برای ما کم نیست، ولی ما راه خود را پیدا می‌کنیم و به مسیر اصلی خود ادامه می‌دهیم و در این میان به زانو درنمی‌آییم و دست‌های خود را به نشانه تسلیم بالا نمی‌بریم.

عراقچی ادامه داد: اگر اروپا واقعا قصد همکاری با ما را دارد ولی توانش را ندارد و یا اینکه به صورت عملی اراده‌ای برای همکاری با ایران و حفظ برجام را ندارد نتیجه آن برای ایران فرقی نمی‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مقایسه میزان تحریم‌های فعلی در مقایسه با شرایط  گذشته خاطرنشان کرد: اروپا هنوز موقعیت ایران در برجام را مشخص کند، آن زمان تحریم‌های شورای امنیت و اروپا در کنار تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا علیه ایران بود، ولی امروز تحریم‌های شورای امنیت و اروپا را نداریم و اجماع جهانی همراه ایران است که اگر در داخل کشور انسجام و وفاق ملی را ایجاد کنیم و با تحریم‌های آینده آمریکا کنار می‌آییم، اما در نهایت اروپا باید به دنبال راهکاری با تعادمل با آمریکا در زمینه برجام باشد.

عراقچی خاطرنشان کرد: در دیدار با برخی مقامات اروپایی چند تن از آنان به من گفتند که پس از توافق برجام و خروج آمریکا از آن متوجه شدیم که تا چه میزان با آمریکا و دلار آن وابسته هستیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: امروز حاکمیت اروپا زیر سوال رفته و آن‌ها حفظ برجام را حفظ حاکمیت خود می‌دانندT اگرچه سیستم‌های مالی آن‌ها بسیار وابسته به آمریکا است، ولی خودشان اذعان به زیرسوال رفتن اعتبارشان دارند.

وی ادامه داد: قبل از خروج آمریکا از برجام اروپا به آنها تاکید کرد که خروج آنها از این توافق اعتبار کل غرب را زیر سوال خواهد برد، چرا که این یک توافق بین‌المللی بوده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: برجام قبل از آن که یک توافق اقتصادی باشد توافقی امنیتی محسوب می‌شود. اگر آمریکا و اروپا فکر می‌کنند با اضافه شدن یک بحران هسته‌ای جدید به منطقه غرب آسیا  به امنیت این منطقه کمک می‌کنند،کاملا در اشتباه هستند.

عراقچی ادامه داد: ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تجربه‌های بسیاری در زمینه مقابله با تهدیدها و تحریم‌ها داشته و هر بار پیروز از آن بیرون آمده است و این اقتدار با وجود چهل سال تحریم همه جانبه حاصل شده است.

وی در پایان گفت: حفظ برجام و پایبندی به تعهدات از سوی کشوری اروپایی چین و روسیه به عنوان مسئولیتی بین‌المللی برعهده تمام اعضای این توافق است و برای این اقدام باید هزینه پرداخت شود و اروپا باید بداند که آیا آماده پرداخت هزینه برای حفظ برجام است یا خیر.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عراقچی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار