با حضور وزیر نیرو؛

اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث سد و آبیاری زهکشی در آذربایجان غربی/افتتاح بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی صنعت آب و برق شمالغرب کشور

وزیر نیرو از اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث سد و آبیاری زهکشی در آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،پرضا اردکانیان ظهر امروز در محل سد قیقاج ماکو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح های مختلف در کشور هم اکنون در دست اجرا بوده و مهمترین طرح، توسعه منابع آب و خاک کشور است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی کشور برای  احداث سد و شبکه های آبیاری زهکشی هزینه شده که سهم آذربایجان غربی 6 هزار میلیارد تومان بوده است.

بارش های اخیر مناسب بوده است ولی با توجه به خشکسالی های اخیر باید استفاده صحیح از منابع آبی مورد توجه مردم و مسئولان باشد.

وی با بیان اینکه در صورت خروج از چرخه خشکسالی چندین سال طول می کشد تا منابع آبی مناسب را به دست بیاوریم ، اظهار داشت: باوجود افزایش بارندگی های اخیر کشور، در بخش تنظیم آب کشاورزی و آشامیدنی از سدها با کاهش روبرو هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه مهمترین طرح‌های وزارت نیرو در بخش آب توجه به ساماندهی طرح توسعه منابع آب و خاک کشور است خاطرنشان کرد: در این راستا توجه به آبهای مرزی نیز از اولویت‌های این وزارتخانه بشمار می رود‌.

وی اظهار کرد: امیدوار هستیم که موضوع استفاده صحیح از منابع آبی را که اساس ازدیاد نعمت می شود را سرلوحه خود قرار داده تا بتوانیم زندگی ساده تر، راحت تر و پر خیر و برکتی را پیش رو داشته باشیم.

سد مخزنی قیقاج با حجم تنظیمی سالانه ۲۲.۸ میلیون متر مکعب، خط انتقال اصلی آب به طول ۴ هزار و ۲۲۴ متر احداث شده است.

شبکه آبیاری و زهکشی این سد با وسعت خالص ۲ هزارو ۲۰۰ هکتار و کلنال انتقال آب اراضی سد به طول ۱۰ هزار و ۹۰۰ متر اجرایی شده است.

سد قیقاج در دو واحد عمرانی اجرایی شده که مساحت طرح هر یک از واحد‌های عمرانی یک هزار و ۱۰ هکتار است.

سد ذخیره‌ای قیقاج در قسمت شمال غربی استان در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر مرزی پلدشت واقع شده و برای استفاده از حقابه کشور از رودخانه مرزی ارس به منظور ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و ایحاد فضای گردشگری در منطقه محروم اراضی حاشیه جنوبی رودخانه ارس از طریق اجرای سازه‌های ابی متنوع احداث شده است.

گفتنی است وزیر  نیرو در این سفر پس از افتتاح این سد، از سد کرم آباد بازدید و کلنگ نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو را به زمین می‌زند.

 

انتهای پیام/ی

 

وزیر نیرو در ماکو

برچسب ها: صنعت ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.