بررسی مسیر احتمالی ایران در جام ملت‌ها/ شاگردان کی‌روش، بی‌دردسر تا نیمه‌نهایی؟

شاگردان کی‌روش با وجود یمن و ویتنام خیلی کار سختی برای صعود به جمع ۱۶ تیم برتر رقابت‌ها ندارند، اما نکته مهم همین‌جاست که ایران به‌عنوان تیم اول از گروه صعود خواهد کرد یا تیم دوم یا شاید تیم سوم؟!

شاگردان کی‌روش، بی‌دردسر تا نیمه‌نهایی؟به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ که قرار است به میزبانی امارات برگزار شود، از ساعت ۲۰ جمعه اردیبهشت ماه سال جاری در هتل آرمانی که در برج خلیفه دبی قرار داد، برگزار شد تا تیم‌های حاضر در این دوره از رقابت‌ها حریفان خود را بشناسند.

سیدبندی مسابقات جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات قبل از قرعه‌کشی این رقابت‌ها به‌ شرح زیر اعلام شد:

سید یک: امارات، ایران، استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و عربستان
سید دو: چین، سوریه، ازبکستان، عراق، قطر و تایلند
سید سه: قرقیزستان، لبنان، فلسطین، عمان، هند و ویتنام
سید چهار: کره‌شمالی، فیلیپین، بحرین، اردن، یمن و ترکمنستان.


بیشتر بخوانید:تشکر رئیس فدراسیون فوتبال از پیام مقام معظم رهبری


در نهایت نیز طبق قرعه‌کشی انجام‌شده تیم ملی کشورمان در گروه چهارم رقابت‌ها با تیم‌های عراق، ویتنام و یمن هم‌گروه شد تا نسبتا در گروه راحتی قرار گرفته باشد. طبق قرعه‌کشی انجام شده ۲۴ تیم حاضر در این رقابت‌ها حریفان خود در گروه‌های مختلف را به شرح زیر شناختند:

گروه‌بندی ۶ گروه به شرح زیر است:

گروه اول: امارات، تایلند، هند و بحرین
گروه دوم: استرالیا، سوریه، فلسطین و اردن
گروه سوم: کره جنوبی، چین، قرقیزستان و فیلیپین
گروه چهارم: ایران، عراق، ویتنام و یمن
گروه پنجم: عربستان، قطر، لبنان و کره‌شمالی
گروه ششم: ژاپن، ازبکستان، عمان و ترکمنستان.

این بازی‌ها از ۱۵ دی ماه با برگزاری دیدار امارات و بحرین در شهر ابوظبی آغاز خواهد شد و تا ۱۲ بهمن ماه و برگزاری دیدار فینال ادامه خواهد داشت.

برنامه‌های دیدار‌های ایران در جام‌ملت‌های آسیا به شرح زیر است:
ایران – یمن، ۱۷ دی
ایران – ویتنام، ۲۲ دی
ایران – عراق، ۲۵ دی

همچنین برنامه دیدار‌های هم‌گروه‌های ایران هم به شرح زیر است:
عراق – ویتنام، ۱۸ دی
یمن – عراق، ۲۲ دی
یمن - ویتنام، ۲۵ دی

این رقابت‌ها درحالی برگزار می‌شود که برای اولین‌بار قرار است ۲۴ تیم در آن حضور داشته باشند تا برای نخستین‌بار نیز مرحله حذفی از مرحله یک‌هشتم نهایی آغاز شود و به این ترتیب ۱۶ تیم راهی مرحله اول حذفی جام ملت‌ها شوند.
بر همین اساس دو تیم صدرنشین هر گروه به همراه چهار تیم سوم از گروه‌های شش‌گانه که عملکرد بهتری را به ثبت رسانده باشند به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود می‌کنند.

مسیر ایران از فرش تا عرش!

تیم ملی کشورمان در گروه به نسبت آسانی قرار دارد و فقط در این گروه می‌توان عراق را حریفی چغر و دشوار قلمداد کرد. البته فوتبال ورزشی غیرقابل پیش‌بینی به شمار می‌رود، اما در هر حالتی می‌توان تیم ملی ایران را یکی از تیم‌های صعود‌کننده از همین حالا با قطعیت نام برد.

شاگردان کی‌روش با وجود یمن و ویتنام خیلی کار سختی برای صعود به جمع ۱۶ تیم برتر رقابت‌ها ندارند، اما نکته مهم همین‌جاست که ایران به‌عنوان تیم اول از گروه صعود خواهد کرد یا تیم دوم یا شاید تیم سوم؟!

بر همین اساس در زیر می‌خواهیم حالات صعود ایران و مسیر احتمالی تا قهرمانی آسیا را در بهترین و بدترین حالت بررسی کرده و به ارزیابی آن بپردازیم.

حالت سوم: ابتدا ضعیف‌ترین حالت ممکن را بررسی می‌کنیم. اگر تیم ملی ایران در گروه خود سوم شود باید با صدرنشین گروه اول یا دوم که به احتمال زیاد امارات یا استرالیا هستند، مواجه شود. به خاطر ضعیف بودن این احتمال دیگر به ادامه این مسیر تا فینال نخواهیم پرداخت.

گفتنی است حالت‌های متعدد صعود تیم‌های سوم از گروه‌های مختلف، حریفان این تیم‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی را مشخص خواهد کرد، بنابراین تا روز پایانی مرحله گروهی، نمی‌توان با قطعیت از دیدار‌های مرحله یک‌هشتم نهایی که یکی از حریفان را تیم‌های سوم گروه تشکیل می‌دهند، صحبت کرد.

حالت دوم: اگر تیم ملی ایران از پس عراق برنیامده و در گروه خود دوم شود، مصیبت شاگردان کی‌روش هم از مرحله حذفی آغاز خواهد شد. در این حالت بازی‌های حذفی ایران با صدرنشین گروه پنج در پایین جدول آغاز خواهد شد. یعنی در این حالت ایران به مصاف یکی از چهار تیم عربستان، قطر، لبنان یا کره شمالی می‌رود که در حالت طبیعی شانس عربستان از سایر تیم‌ها پررنگ‌تر خواهد بود.

در ادامه و در صورتی که ایران از مرحله یک‌هشتم نهایی به سلامت عبور کند باید در مرحله بعدی برای صعود به نیمه‌نهایی به مصاف برنده دیدار صدرنشین گروه سوم (احتمالا کره جنوبی) و تیم سوم یکی از گروه‌های اول، دوم یا ششم برود که باز هم احتمال رویارویی در این مرحله با کره جنوبی از هر تیم دیگری بیشتر است؛ در این صورت دیدار سنتی و کلاسیک یک‌چهارم نهایی تاریح جام ملت‌های آسیا بین تیم‌های ایران – کره جنوبی نیز دوباره تکرار خواهد شد.

در مرحله نیمه‌نهایی نیز به احتمال زیاد امارات میزبانی انتظار ایران را خواهد کشید. برای مشخص شدن حریف کشورمان در پایین جدول حذفی در مرحله نیمه‌نهایی در دو مرحله قبل تیم‌های مطرح امارات، سوریه و ازبکستان حضور خواهند داشت، هرچند اگر ژاپن یا استرالیا نیز در گروه‌های خود دوم شوند، احتمال حضور یکی از این دو تیم مطرح نیز در نیمه‌نهایی وجود دارد که در صورت رسیدن ایران به این مرحله، یکی از دو این دو کشور حریف‌مان در نیمه‌نهایی خواهد شد.

حالت اول: این حالت را باید حالت خوشبختی شاگردان کی‌روش بنامیم. تیم ملی در این حالت در مرحله حذفی در بالای جدول قرار گرفته و در مرحله یک‌هشتم حریف یکی از تیم‌های سوم گروه‌های دوم، پنجم یا ششم خواهد شد. فلسطین، اردن، لبنان، کره شمالی و عمان حریف احتمالی شاگردان کی‌روش در این مرحله خواهند بود.

در مرحله بعدی نیز اگر امارات و کره‌جنوبی در گروه‌های خود (اول و سوم) اول شده باشند، دوران خوشی کی‌روش و شاگردانش ادامه پیدا کرده و در این مرحله احتمالا ایران با برنده دیدار‌های دوم گروه‌های فوق که احتمالا تایلند یا چین خواهند بود، دیدار خواهد کرد.

به این ترتیب تیم ملی به راحتی هرچه تمام تا مرحله نیمه‌نهایی و جمع چهار تیم برتر آسیا صعود خواهد کرد، اما در این مرحله کدام تیم حریف ایران خواهد شد؟ استرالیا برای رسیدن به جمع هشت تیم کار سختی ندارد و باید در یک‌چهارم با برنده دیدار صدرنشین گروه ۶ (احتمالا ژاپن) و تیم دوم گروه پنج (احتمالا قطر یا لبنان) بازی کند. از دیگر تیم‌های مدعی در گروه پنج و ۶ می‌توان به عربستان، لبنان، ازبکستان و عمان اشاره کرد؛ بنابراین در مرحله نیمه‌نهایی احتمالا یکی از تیم‌های ژاپن یا استرالیا در انتظار تیم ملی ایران خواهند بود.

در هر صورت همه این‌ها احتمالات بوده و باز هم تاکید می‌کنیم که فوتبال غیرقابل پیش‌بینی هست و چه‌بسا هر احتمالی انتظار تیم ملی کشورمان را در امارات بکشد، با این حال می‌توانیم به قهرمانی تیم ملی هم با توجه به قدرت این تیم پس از نزدیک به نیم‌قرن در جام ملت‌های آسیا امیدوار باشیم.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

برچسب ها: خواندنی ، پرسپولیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار