داوران شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت مشخص شدند/ آغاز جشنواره در مرقد امام خمینی(ره)

نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در حال برگزاری است.

داوران شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت مشخص شدند/ آغاز جشنواره در مرقد امام خمینی(ره)به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت صبح امروز با حضور امیر نصیربیگی دبیر جشنواره و نصرالله قادری قائم مقام جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در این دوره در دو بخش رقابتی و جنبی برگزار می‌شود و به روال دوره‌های پیشین شاهد اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی خواهیم بود. جشنواره تئاتر مقاومت در این دوره همزمان رخداد‌هایی دیگر را نیز در خود جا داده که از جملۀ آن‌ها می‌توان به نمایشگاه عکس و پوستر و سمینار پژوهشی اشاره کرد.

نصیربیگی دبیر جشنواره در ابتدای نشست اظهار کرد: از مجموع ۵۵۰ اثری که در بخش صحنه‌ای به دبیرخانه جشنواره رسید، بعد از اعلام نتایج مرحله بازخوانی و مرحله بازبینی ۱۴ نمایش برای حضور در بخش صحنه‌ای و در بخش خیابانی هم از مجموع ۳۵۰ اثری که به جشنواره رسیده بود ۱۵ اثر برای حضور در این بخش‌ها انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه تئاتر در حوزه محیطی غیر رقابتی و در بخش خیابانی رقابتی خواهد بود، گفت: در بخش نمایشنامه نویسی نیز از بین ۱۰۰ اثر رسیده، برگزیدگان را در مراسم اختتامیه معرفی خواهیم کرد و از آثارشان رونمایی خواهد شد.

نصیر بیگی گفت: در حوزه عکس و پوستر آثار را جمع کردیم و در روز‌های آتی داوری انجام خواهد شد و برگزیدگان در اختتامیه معرفی می‌شوند.

وی افزود: فرهاد قائمیان، کوروش زارعی، محمود عزیزی، حمیدرضا نعیمی و نادر برهانی مرند داوران بخش صحنه‌ای و سیاوش طهمورث، امیرحسین شفیعی، وحید لک هئیت داوران بخش خیابانی شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت هستند.

نصیربیگی در ادامه بیان کرد: به دلیل تقارن با جشنواره فیلم مقاومت، یک روز جابه جایی داشتیم تا اصحاب رسانه بتوانند حضور داشته باشند و مراسم افتتاحیه با ادای احترام هنرمندان به امام خمینی (ره) در مرقد ایشان برگزار می‌شود و همچنین برنامه ویژه‌ای را در جوار قبر مطهر شهید آوینی تدارک دیده ایم.

دبیر جشنواره افزود: نمایش‌ها از ۶ تا ۹ آذر در سالن‌های پیش بینی شده اجرا‌ خواهند رفت و دهم آذر ساعت ۱۷:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

نصیربیگی در خصوص بخش سمینار پژوهشی بیان کرد: طبق برنامه ریزی‌ها قرار بود این بخش قبل از ایام جشنواره، ۲۷ آبان برگزار شود تا نشست‌های مقطعی تا پایان جشنواره داشته باشیم.

وی افزود: همچنین در حاشیه جشنواره برنامه ریزی شد که از فعالان تئاتر استان‌ها ۱۶۰ نفر در بخش‌های جنبی کارگاه‌های تخصصی حضور داشته باشند و از تمامی استان‌ها نماینده دعوت کردیم که با حضور مدرسان کارگاه‌ها برگزار شود. همچنین برنامه‌ای را ترتیب دادیم تا هنرمندان استان‌های مختلف در تهران حضور داشته باشند که از بخش‌های مختلف جشنواره بازدید کنند.

کاهش تولید در حوزه آثار دفاع مقدس

نصیربیگی گفت: تولیدمان در حوزه دفاع مقدس در چندسال اخیر بسیار کم‌تر شده از این رو همه سازمان‌ها باید کمک کنند تا هنرمندان این حوزه تولیدات بیشتری داشته باشند البته نسبت به سال‌های گذشته درصد آثار بیشتر بوده است.  

وی افزود:طبق فراخوانی که منتشر کردیم در همه بخش‌های جشنواره تابع اصولی هستیم که در فراخوان اعلام کردیم و در فراخوان قید کردیم همه کار‌هایی که از سال ۹۵ تولید شده اند، می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند.

نصیربیگی با تاکید بر اینکه  بخش کودک و نوجوان غیررقابتی برگزار می‌شود، گفت: ۶ کاندیدا مشخص شده که یکی از کار‌ها به دلیل آماده نبودن شاید انصراف بدهد و با  ۵ کار ادامه بدهیم.

قادری قائم مقام جشنواره در ادامه این نشست گفت: در این جشنواره در بخش کودک و نوجوان، مسابقه صحنه و در بخش خیابانی هم هیئت داوران انسان‌های موجهی بودند که اصول را رعایت کردند و کار‌ها بعد از آن توسط گروه دیگری دیده و تائید شده است.

نصیربیگی در خصوص وضعیت کار‌ها بعد از جشنواره گفت: طبق جلساتی که داشتیم بعد از برگزاری جشنواره برای گروه‌هایی که در جشنواره و مراحل بازبینی حضور داشتند امکان اجرای عمومی هم در شهر خودشان و هم در شهر‌های دیگر را فراهم می‌کنیم.

وی بیان کرد:برگزیدگان جشنواره مقاومت با حمایت مرکز هنر‌های نمایشی امکان اجرا در شهر خودشان و سایر استان‌ها را دارند. همچنین قرار است بخشی از آثار تبدیل به تله تئاتر شود که اطلاعات آن را در آینده منتشر خواهیم کرد.

دبیر جشنواره در خصوص بودجه و اعتبارات جشنواره تصریح کرد: در ایام افتتاح جشنواره بنده همزمان مدیرعامل تئاتر انقلاب دفاع مقدس  بودم که یک بودجه‌ای برای آن تعیین شد تا کار‌های بین المللی هم در جشنواره حضور داشته باشند.

نصیر بیگی گفت: قرار شد کار‌های الگو در کنار بخش‌های رقابتی و بخش‌های دیگر در جشنواره تولید شود، اما با توجه به مسائل اقتصادی بودجه ما کسر شد.

وی افزود: در چهلمین سال انقلاب کار‌ها باید از بار حمایتی بیشتری برخوردار شود و در جشنواره حضور موثرتری داشته باشند، ولی جشنواره یک فرآیند تولیدی نیست و برنامه‌های متعددی برای چهلمین سال انقلاب پیش بینی شده است که تئاتر هم سهم خودش را دارد. در این دوره موضوعات مربوط به انقلاب از اولویت ویژه‌ای برخوردار بود. ما باید هنرمندان جوان و انقلابی را بیشتر مورد حمایت قرار دهیم تا آن‌ها بتوانند در ادامه مسیر کار را پیش ببرند.

نصیربیگی در خصوص حوزه نمایشنامه نویسی گفت: در این حوزه کارگاه‌های استانی برگزار کردیم و خروجی آن نزدیک به ۱۲۰ متن شد که بخشی از آن‌ها اجرا و بخشی دیگر چاپ شدند.

حضور ۱۶۰ فعال تئاتری در کارگاه‌های تخصصی جشنواره تئاتر مقاومت

وی ادامه داد: ۱۶۰ نفر در حوزه تئاتر مقاومت و ۱۶۰ نفر هم در حوزه فیلم مقاومت داشتیم که در مجموع  ۳۲۰ نفر در حوزه تئاتر و فیلم حضور پیدا می‌کنند.

دبیر جشنواره افزود: سازمان انجمن تئاتر انقلاب دفاع مقدس کتابی تحت عنوان داستان‌های دراماتیک با موضوع انقلاب و دفاع مقدس دارد  که ۴۲ داستان دراماتیک آماده شده و هریک از نویسندگان یکی از داستان‌ها را تبدیل به نمایشنامه کردند که با نام در پی عشق دویدن در اختتامیه در معرض علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

تئاتر در ایران هنر پنجم هم نیست!

وی در ادامه نشست افزود: تئاتر در ایران هنر پنجم هم نیست چرا که در قیاس با دیگران همیشه ما تئاتری‌ها حذف می‌شویم. مسئولان وقتی راجع به هنر حرف می‌زنند تئاتر را فراموش می‌کنند. تئاتر مقاومت دیگر جای خود را دارد. ملتی که تئاتر ندارد، فرهنگ ندارد البته اگر بپذیرند که تئاتر فرهنگ است. چون تئاتر مقاومت با نهاد خاصی در ارتباط است و فکر می‌کنند بودجه بسیار کلانی در اختیار جشنواره است و هرچه قدر ما بگوییم اینطور نیست باورشان نمی‌شود.

قادری در پایان گفت: آرزوی بنده  این است که مسئولان صدایم را بشنوند و به کلیت تئاتر ما و به هنرمندانی که در این زمینه هستند که از نظر من شهیدان زنده عصر حاضر هستند احترام بگذارند.

گفتنی است، شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری امیر نصیربیگی و با همت بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۶ تا ۱۰ آذرماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، بازیگر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار