در اختتامیه جشنواره نشان دهخدا؛

قلم برتر به احمد سمیعی گیلانی اختصاص یافت

مراسم اختتامیه جشنواره نشان دهخدا عصر امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

آغاز اختتامیه جشنواره نشان دهخدابه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه جشنواره نشان دهخدا عصر امروز در دانشگاه تربیت مدرس با حضور نیکنام حسینی پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، مسعود کوثری دبیر جشنواره نشان دهخدا و جمعی از اساتید دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم، مسعود کوثری دبیر جشنواره نشان دهخدا با اشاره به اینکه امسال هم به رسم سال‌های گذشته، آثار را در دبیرخانه جشنواره نشان دهخدا جمع آوری کردیم، گفت: امسال حدود ۹۳۹ کتاب در حوزه علوم انسانی منتشر شد. ۵۷۵ اثر با شرایط جشنواره نشان دهخدا همخوانی داشت. بعضی آثار ترجمه یا چاپ مجدد بودند و به همین دلیل از دور جشنواره خارج شدند و تنها ۵۷۵ اثر در این جشنواره بررسی شد. از این تعداد ۶۲ اثر از سه مرحله داوری سخت عبور کردند و در نهایت سه اثر در حوزه‌های ادبیات فارسی، روانشناسی و مدیریت برگزیده شدند.

وی افزود: آثار برگزیده جشنواره نشان دهخدا در داوری‌های جشنواره نمره بالاتر از ۹۰ گرفتند. این بدان معنا نیست که آثار شایسته تقدیر آثار خوبی نبودند. بلکه این روال داوری است که آثاری را کنار می‌گذارد. ۱۳ اثر در حوزه‌های مختلف علوم انسانی در جشنواره نشان دهخدا شایسته تقدیر شناخته شدند. متاسفانه امسال کتابی در حوزه حقوق در جشنواره نشان دهخدا شایسته تقدیر و برگزیده نشد.

دبیر جشنواره نشان دهخدا با اشاره به اعطای قلم برتر از سال گذشته در جشنواره نشان دهخدا بیان کرد: امسال هم نشان دهخدا را به یکی از بزرگان حوزه علوم انسانی تقدیم می‌کنیم. از تازه‌های جشنواره امسال نشان دهخدا این است که کتاب نقد جشنواره نشان دهخدا منتشر شد. امسال حواله‌هایی به ناشران داده می‌شود و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موسسه خانه کتاب و اداره ارشاد تهران کتاب‌های برگزیده این جشنواره را خریداری می‌کنند.

در ادامه مراسم، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه جشنواره نشان دهخدا در مدت کوتاهی که از برگزاری آن می گذرد، جای خود را در جامعه دانشگاهی کشور پیدا کرده است و به عنوان جشنواره تاثیر گذار مطرح می شود؛ گفت: بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است. از هر 80 کتاب، یک کتاب توانسته است به مرحله داوری برسد.

وی افزود: ما یک مقدار گرفتار آماردهی و کمیت زدگی شده ایم. در حوزه نشر هم زمانی 300 ناشر در کشور فعالیت می کردند. یک دهم انتشاراتی های ما از بین 15 هزار انتشاراتی فعال هستند؛ یعنی در پنج سال گذشته سالانه بیش از 5 کتاب عرضه کردند. همین را در کتابفروشی ها می بینیم. تعداد کتابفروشی های ما یک دهم تعداد ناشران است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه احتمال می دهم اوضاع مقالات علمی، دانشجویان، دانشجویان دکترا و پایان نامه ها مانند وضعیت کتاب، نشر و کتابفروشی هایمان باشد؛ بیان کرد: اگر از راسته خیابان انقلاب عبور کنید، می بینید که رد می شوند و می‌گویند چه مدرکی می خواهید، با دیپلم وارد می شوید و با مدرک بالاتر بیرون می آیید! چقدر از کتاب های ما در حوزه های مختلف ظرفیت جهانی شدن دارند؟ چقدر علوم انسانی بسط پیدا پیدا کرده است و توانستیم آن را از انزوا خارج کنیم و از آن بهره‌مند شویم. این علم باید به کاهش درد و رنج مردم منجر شود. باید شاخص های جدیدی چون میزان ارجاع به کتاب، توجه به آن در عرصه های دیگر و متناسب بودن با زمانه مان را به داوری آثار در جشنواره نشان دهخدا وارد کنیم.

گفتنی است؛ قلم برتر این دوره جشنواره نشان دهخدا به احمد سمیعی گیلانی اختصاص یافت.

کتاب تاثیر ادبیات فارسی بر ادبیات انگلیسی اثر حسین جوادی از انتشارات سمت، ارزشیابی عملکرد دولت و حکومت اثر علی اصغر پور عزت و میر یعقوب سید رضایی، نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی اثر عباس بازرگان و مسعود فراستخواه انتشارات سمت هم در جشنواره نشان دهخدا برگزیده شدند.

آثار تقدیری جشنواره نشان دهخدا کتاب های ادبیات داستانی قدیم عربی انتشارات دانشگاه تربیت مدرس و سمت خلیل پروینی، تاریخ تحولات سیاسی ساسانیان شهرام جلیلیان، دولت مطلقه نوگرا در ایران اثر علی رجب لو، ره افسانه زدند آرمین امیر پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات و علوم اجتماعی، فقه و حکمرانی حزبی داوود فیرحی، کتاب الکترونیکی توسعه و کاربرد فاطمه فهیم نیا و سپیده فهیمی فرست، پوشاک دوره قاجار سهیلا شهشهانی، نشر فرهنگسرای میردشتی، نخستین اندیشه های حدیثی شیعه دانشگاه امام صادق سید محمد هادی گرامی، معیار پذیری تفسیر قرآن حجت الاسلام و المسلمین علی فتحی، نهج‌البلاغه اسماعیل منصوری لاریجانی بودند.

 

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.