در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

4/5 برابر ظرفیت در دانشگاه آزاد، ثبت نام صورت گرفته است/ دانشگاه آزاد حتی یک ریال بودجه دولتی ندارد/ ۶۰۰ هزار داوطلب حاضر هستند در رشته پزشکی شرکت کنند

در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تعیین و تکلیف پذیرفته‌شدگان رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تعیین و تکلیف پذیرفته‌شدگان رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه 29 آبان ماه بود که با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

طهرانچی در خصوص پرونده دانشجویان ثبت نام شده در رشته پزشکی این دانشگاه گفت: در سال جاری دو موضوع را در کمیسیون عالی دانشگاه بررسی کردیم که موضوع نشست ها و تحقیق و تفحص روی موضوعات بود. البته در کمیسیون یک همکاری نزدیکی راجع به مسئله رشته پزشکی صورت گرفت؛ در سال های گذشته معمولا در دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل اینکه ثبت نام باید برحسب شهریه باشد به یکباره ظرفیت‌ها پر نمی‌شد و در دو تا سه مرحله تکمیل ظرفیت انجام می گرفت.

وی با بیان اینکه امسال شورای عالی سنجش و پذیرش اعلام کرد ما تکمیل ظرفیت نخواهیم داشت افزود: طبیعی بود که دانشگاه باید در سال جاری ظرفیت خود را به یکباره پر می کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه چهار و نیم برابر میزان دانشجویانی که نیاز داشتیم ثبت نام صورت گرفته است، گفت: در کل ۶۲ هزار نفر قبول شده معرفی شدند که ۲۴ هزار نفر از این افراد اعلام کردند که مایل هستیم در دانشگاه آزاد تحصیل کنیم.

طهرانچی عنوان کرد: بخشنامه ای از سوی مدیریت وقت سنجش به جای معاون آموزشی دانشگاه امضا و ابلاغ شده بود. برخی از واحدها به همان بخشنامه‌ هم که نقاط ضعفی داشت، عمل نکرده و بیش از حد ثبت نام کردند و ما را با یک مشکل جدی مواجه نمودند. متاسفانه توقعی به وجود آمد که به طبع امکان برآورده شدنش نبود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سالهاست کنکور برگزار می‌شود و مردم به کنکور اعتقاد دارند گفت: در کنکور مسئله تراز و نمره دانشجو مطرح می شود که کسی بالاتر از دیگری با تراز بالاتر قرار نمی گیرد. در سال جاری خطایی با حدود ۸ تا ۹ واحد در بحث تعیین تراز صورت گرفت؛ در نتیجه ما با یک جمعیت حدود چهار هزار و 200 نفری مواجه شدیم که ثبت نام کردند اما حقشان ثبت نام نبود.

طهرانچی با بیان اینکه وضعیت بسیاری از این داوطلبان را مجددا پایش کردیم افزود: نهایتاً ۵۹۹ نفر نباید ثبت نام می‌شدند. این افراد دیگر امکان قبولی ندارند. البته برخی از آنها همچنان اصرار دارند که با نمرات پایین تر در رشته پزشکی، دندانپزشکی یا پرستاری قبول شوند که دیگر امکانش وجود ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه با مدیرانی که خطا کردند و این توقعات را ایجاد نمودند برخورد کردیم تاکید کرد: مسیرهای انضباطی و هیئت‌های تخلفات به کار متخلفان رسیدگی می کنند. در مرحله اول این مدیران را عزل کردیم، در مرحله دوم معاونت حقوقی پیگیر اشتباهات اداری آنها شد و مواردی هم که حس کردیم جرمی صورت گرفته که دو پرونده بود؛ از طریق قوه قضائیه پیگیری کردیم. ما در تمام این مسیر به دنبال این بودیم که عدالت و انصاف کنکور خدشه‌دار نشود.

طهرانچی با بیان اینکه در جلسه ای که با آموزش عالی داشتیم، این داوطلبان، انصرافی تلقی نمی‌شوند گفت: حتی حذف آنها در دانشگاه آزاد هم به عنوان انصرافی تلقی نمی شود. برای این موضوع یک ماه فعالیت کردیم تا مشکلی برای این داوطلبان پیش نیاید و آنها مشکلی برای ثبت نام در سال آینده نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه من از همه کسانی که این توقع برایشان ایجاد شد به صراحت عذرخواهی می کنم، ادامه داد: این مشکل از سوی مدیرانی بود که به رسالت خود عمل نکردند و در رشته ای که تنها ۲۰ نفر ظرفیت داشت، ۱۵۳ نفر ثبت‌نام کردند؛ مطمئن باشید چنین اتفاقی دیگر تکرار نخواهد شد.

طهرانچی در مورد حذف کنکور خاطر نشان کرد: روش فعلی یک روش التقاطی است. از یک طرف کنکور برگزار می‌کنیم، اما برای رشته و دانشگاهی که داوطلب ندارد کنکور را حذف کردیم. باید سیاست‌های ما به گونه‌ای باشد که سالی ۱۰ رشته را از کنکور حذف کنیم، امروزه بسیاری از مسئولان واحدهای دانشگاهی ما در تلاش هستند تا قبولی در واحد هایشان تنها با کنکور باشد، زیرا کیفیت دانشجویان بدون کنکور مطلوب نیست.

وی افزود: باید به جایی برسیم که در ۶۰ تا ۷۰ درصد رشته ها کسی که می‌خواهد قبول شود دیگر علاقه‌ای به برگزاری کنکور نداشته باشد و آموزش و پرورش هم دیگر در آن رشته ها تحت تاثیر کنکور قرار نگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص کیفی سازی دانشگاه های آزاد گفت: نظام آموزشی کشور یک مسیر ۳۰ ساله را طی کرده و امروز از یک دانشگاه نخبه گرا به یک دانشگاه گسترده تبدیل شده است، به طوری که تعداد دانشجویان از ۱۷۰ هزار نفر به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده که در نظام آموزشی کشور تحصیل می کنند، باید این را بدانیم که ابتدا گسترش کمی صورت می‌گیرد و سپس گسترش کیفی ایجاد می شود.

طهرانچی با اشاره به اینکه تنها کیفیت، شرط دانشگاه‌ها نیست و کارآمدی هم نیاز دانشگاه های کشور است اظهار کرد: امروز ۶۰۰ هزار داوطلب حاضر هستند در رشته پزشکی شرکت کنند و ریسک ۴ به یک، پنج به یک یا حتی ۱۰ به ۱ قبولی را می پذیرند، در حالی که در رشته های ریاضی و انسانی صندلی ها خالی است که این موضوع این مربوط به بحث کارآمدی می‌شود. شعار ما در این دوره مدیریتی دانشگاه آزاد این است که می‌خواهیم کارآمدی را به دانشگاه آزاد برگردانیم. به این سوال پاسخ دهیم که آیا دانشگاه می‌تواند آینده جوانش را تامین کند؛ در حقیقت دانشگاه باید بسترساز اشتغال دانش بنیان دانشجویانش باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۷ هزار دانشجوی کشاورزی داریم، ولی آموزش کشاورزی در کشور به نوعی به بن بست رسیده، زیرا آموزش‌ها کارآمد نیست افزود: ۵ میلیون نفر شغل مستقیم با کشاورزی دارند، لذا دانشجو را باید در زمین تربیت کرد.

وی با بیان اینکه آموزش باید کارآمد باشد و بن بست‌هایی که به وجود آمده تغییر پیدا کند تا واحد‌های کوچک احیا شوند خاطرنشان کرد: تنها کشوری هستیم که در آموزش عالی پول پرداخت می‌کنیم و آموزش دست دوم داریم.

طهرانچی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها را سطح بندی کرده ایم ادامه داد: دانشگاه فرشچیان افتتاح شد و به زودی این دانشگاه می‌تواند استعداد‌های برتر را در خود جای دهد، اگر همت و برنامه باشد اتفاقات خوبی رقم می‌خورد، متاسفانه در کشور روحیه تقلید ایجاد شده است، در برخی موارد برندی تولید می‌شود و همه اقدام به تکثیر آن می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اساسا برش جمعیت را باید در نظر گرفت و در شهر‌ها برنامه توسعه شهری را دنبال کرد گفت: باید بر اساس شغل آینده جوان، به دنبال انتخاب رشته باشیم، در هر شهر کوچک مسئولان شهر کسانی هستند که در دانشگاه آزاد تحصیل کرده بودند، زیرا آن‌ها از شهر خود خارج نشده بودند.

وی با اشاره به آمایش و بهینه کردن مناسب هیأت علمی دانشگاه در سطح استان‌ها اظهار کرد: توزیع هیأت علمی مناسب نیست، لذا قرار است مدیران استانی دانشگاه آزاد و شورای دانشگاه تعادل در هیأت علمی ایجاد کند، تا پایان آبان ماه فراخوان هیأت علمی داشتیم، لذا هزار نفر هیأت علمی جدید جذب خواهیم کرد و از جوانان نخبه در کنار این هزار نفر استفاده خواهیم کرد.

طهرانچی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد حتی یک ریال بودجه دولتی ندارد افزود: در آمد ما براساس شهریه و منابع دیگری است که در مباحث دانش بنیان حاصل می‌شود، در برخی از واحد‌ها با کسری منابع مالی مواجه بودیم، از این ماه به بعد هیچ واحدی نخواهد بود که حقوق آن سر ماه پرداخت نشود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه به مناسبت اعیاد ربیع الاول یک بسته حمایتی مربوط به سه ماهه سوم سال را خواهیم داشت و پس از آن بسته دوم حمایتی را شب عید داریم گفت: کسانی که دریافتی پایینی دارند به صورت پلکانی افزایش حقوق خواهند داشت، لذا به وضعیت معیشت کارکنان و اعضای هیأت علمی رسیدگی می‌کنیم.

طهرانچی با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد تعدیل نیرو نخواهیم داشت افزور: باید منابع دانشگاه آزاد را بهینه استفاده کرد، به سمت همسان سازی حقوق اساتید علمی خواهیم رفت، اما با چارچوب خاص اعضای هیئت علمی.

وی با اشاره به اینکه باید نظام تربیت دانشجو تغییر پیدا کند تصریح کرد: در افغانستان و لبنان دانشگاه آزاد فقط دانشجوی ایرانی دارد. ما در سوریه و عراق فعال خواهیم شد، متاسفانه در امارات دانشجوی ایرانی هم داریم که خلاف قانون است، لذا در ادامه اجازه حضور دانشجویان ایران را در امارات نخواهیم داد، بنا داریم در منطقه برای دانشجویان غیرایرانی حضور داشته باشیم، و امروز هم در کشور ۱۰ هزار دانشجوی غیر ایرانی داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه بنا داریم معاونت فناوری و نوآوری را در دانشگاه تاسیس کنیم تا به طور خاص مبحث شرکت دانش بنیان را دنبال و در بورس شروع به کار کنیم ادامه داد: شرکت‌ها وقتی فی النفسه شتاب دهنده نباشند، کار را پیش نمی‌برند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون متر مربع فضای کاربری داریم که برای آموزش مناسب است گفت: گسترش آموزش عالی فی النفسه بد نیست، گسترش آموزش عالی اگر به صورت کارآمد نباشد مشکل ساز می‌شود، لذا باید گره خلاقیت و نوآوری را باز کرد، آموزش عالی نباید جوانان را ناکارآمد کند.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد ۳۸ درصد دانشگاه های کشور را شامل می شود تصریح کرد: وضع کارآمدی واحدهای این دانشگاه در یک بازه قرار دارد و به طور کلی دانشگاه آزاد در خصوص اشتغال دانشجویانش شرایط یکسانی با دانشگاه های دیگر دارد.

وی با بیان اینکه امروزه بیستمین دانشگاه برتر جهان در حوزه نانو دانشگاه آزاد اسلامی است گفت: دانشگاه آزاد یک ویژگی دارد که در آموزش عالی، رایگان نیست. جوانی که در مدت دانشجویی همه چیزش رایگان بوده و با پول کاری نداشته است، پس از پایان تحصیلش نمی‌تواند خودش را اداره کند. اما دانشگاه آزاد این نکته را به دانشجویان خود گوشزد می‌کند که باید روی پای خود بایستند.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه ما باید نظام بانکی را پشتوانه تحصیل جوانان در دانشگاه آزاد کنیم ادامه داد: بحث‌هایی مثل بیمه تحصیلی را می توان وارد نظام آموزشی کرد که مانند بیمه مسکن بانک ها عمل می کند. از سرمایه دانشگاه هم می‌توان استفاده کرد به شرطی که بانک‌ها هم کمک کنند. باید رابطه شغل و رشته دانشگاهی هم در نظر گرفته شود.

طهرانچی با اشاره به اینکه صدهزار پایان نامه ارشد و ۱۰ هزار رساله دکترا در سال جاری در دانشگاه آزاد داشتیم افزود: دانشگاه می‌تواند از اینها در یک سامانه پژوهشی که در جمع آوری کرده استفاده کند. در حال طراحی یک پژوهش اثرگذار شبکه ای هستیم که در هفته آینده از آن رونمایی می‌کنیم. ما چالش‌های ملی کشور را احصا کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار