فضائلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند ناکارآمدی دولت به پای آنان نوشته شود/رابطه جریان اصلاحات با روحانی شکننده‌ است 

یک کارشناس سیاسی با اشاره به شکننده بودن رابطه اصلاح‌طلبان و  دولت گفت: اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند ناکارآمدی دولت به پای آنان نوشته شود.


نگاه اصلاح‌طلبان به روحانی و دولتش استفاده ابزاری است/مهدی فضائلی، کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارزیابی عملکرد دوگانه اصلاح‌طلبان نسبت به دولت گفت: رابطه جریان اصلاحات با روحانی یک رابطه شکننده‌ای است  و در نتیجه نسبت رئیس‌جمهور با جریان اصلاحات نسبت ضعیفی ارزیابی می‌شود.

وی افزود: اصلاح‌طلبان از همان ابتدا که بحث حمایت از آقای روحانی را مطرح کردنند می‌خواستند از او و دولتش به عنوان یک ابزار استفاده کنند تا هم در قدرت بمانند و هم فرصتی شود تا بعدا بتوانند مجددا موقعیت از دست رفته خود را بازسازی کنند.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: لذا اصلاح‌طلبان تلاش کردند که رابطه خود را دولت را تعریف بکنند اما به دلیل ریشه‌دار نبودن این مبانی این رابطه از همان ابتدا شکننده بود.

وی ادامه داد: دولت آقای روحانی برآمده از جریان اصلاحات است برای اینکه این جریان سرمایه اجتماعی خودش را به پای آقای روحانی گذاشت و پاسخگویی بخش قابل توجه از عملکرد دولت آقای روحانی به عهده جریان اصلاحات است، منتهی این جریان به دلیل وضعیت نامناسب دولت آقای روحانی خصوصا در دوره‌ی دوم و ناکارآمدی دولت، نگران جایگاه خود در افکار عمومی است.

فضائلی تصریح کرد: اصلاح‌طبان تلاش می‌کنند هم رابطه  آنان با آقای روحانی به صورت کامل قطع نشود و هم مسئولیت ناکارآمدی دولت را از گردن خود بردارد، لذا رفتاری به این معنا دارند که هم ما مقصر نیستیم و هم می‌خواهند از فرصت‌ها در دولت آقای روحانی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شاهد جریان اصلاحات و دولت در خیلی از مبانی فکری و تصمیم گیری‌ها نزدیک به هم هستند، اظهار کرد: شاید در برخی از مبانی اختلاف نظر داشته باشند، ولی در نتیجه توافق نظر دارند.

فضائیلی با اشاره به فاصله گرفتن اصلاح‌طلبان از  روحانی اطهار کرد: احتمالا اصلاح‌طلبان از آقای روحانی عبور کنند هر چند این جریان تلاش می‌کند به یک نوعی بتواند تا پایان با دولت آقای روحانی همکاری کند، ولی این احتمال وجود دارد شرایطی پیش بیاید که این اختلاف را آشکار‌تر کرده و به یک نوعی تقابل برساند.

وی افزود: البته همه این‌ موارد بستگی دارد که دولت آقای روحانی چگونه عمل کند و اگر این ناکارآمدی تشدید شود فاصله اصلاح‌طلبان هم بیشتر می‌شود به طوری که می‌خواهند سهم خودشان از این ناکارآمدی کم‌تر شده و این ناکارآمدی به پای آنان نوشته نشود اما این کار دشوار است، چون دولت آقای روحانی در دوره اول هم کارآمد نبود، ولی دیدیم که در دوره دوم هم باز جریان اصلاحات سرمایه فرهنگی خود را به پای آقای روحانی گذاشت.

گفتنی است جریان اصلاح‌طلب  با رفتار دوگانه خود در قبال دولت هم سعی دارد که بار ناکارآمدی‌های دولت را نپذیرفته و از طرفی نمی‌تواند حمایت آشکار خود از دولت را انکار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار