برگزیدگان دومین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند/ مدیر شبکه مستند: آثار مستند جلوتر از آثار سینمایی حرکت می‌کنند

غفوری گفت: علی‌رغم اینکه امروز در حوزه آثار سینمایی جایگاه خوبی داریم، اما آثار مستند جلوتر از آثار سینمایی حرکت می‌کنند.

آغاز مراسم اختتامیه دومین جشنواره تلویزیونی مستندبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه دومین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، احسان محمدحسنی مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری اوج و جمعی از شرکت کنندگان این جشنواره امروز (۳۰ آبان) در دانشکده صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، غفوری مدیر شبکه مستند گفت: در اختتامیه دومین جشنواره تلویزیونی مستند و پنجمین فصلی که از جشنواره گذشته هستیم. حدود ۳۷۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و هیئت انتخاب ۶۷ اثر مستند را در قالب ۴۵ برنامه تلویزیونی برای نمایش در شبکه مستند برگزید. آثار از تنوع موضوعی خوبی برخوردار بودند.

وی افزود: در این دوره ۳۷ مستند در بخش کوتاه، ۱۹ مستند در بخش نیمه بلند و ۱۱ مستند در بخش بلند توسط هیئت داوری پذیرفته شدند و با هم به رقابت پرداختند.

مدیر شبکه مستند عنوان کرد: خوشبختانه استقبال خوبی را از طرف فیلمسازان جوان به خصوص شهرستانی‌ها شاهد بودیم. این جشنواره در سه بخش مستند‌های کوتاه، نیمه بلند و بلند آثار هنری را ارزیابی کرده است.علی‌رغم اینکه امروز در حوزه آثار سینمایی جایگاه خوبی داریم، اما آثار مستند جلوتر از آثار سینمایی حرکت می‌کنند.  آثار مستند ما در جشنواره‌های مختلف در خارج از کشور به خوبی می‌درخشند. امیدوارم این روند مستندسازی ادامه پیدا کند.

در ادامه محمدحسنی مدیر عامل سازمان اوج گفت: شبکه مستند بعد از یک دوره پرحاشیه با حضور آقای غفوری به آرامش و رشد قابل قبولی رسیده است. یک نکته را هم اینجا بگویم، عنوان اسپانسر به سازمان اوج نمی‌چسبد. من زمانی که اسم اسپانسر می‌آید یاد محصولات تجاری می‌افتم؛ اما سازمان اوج سازمانی است که هوشمندانه طراحی و برنامه‌ریزی می‌کند.

وی در خصوص جشنواره تلویزیونی مستند این دوره گفت: در این جشنواره هنرمندان کشورمان و مستندسازان به لحاظ فکر و فرم نسبت به مدیران فرهنگی همگرا‌تر و نزدیک‌تر هستند. با همت و تلاش خود مستندسازان امروز به لحاظ کمی و کیفی آثار مستند در داخل و خارج از کشور در جایگاه خوبی قرار گرفته است. حوزه مستند در شاخه‌های مختلف رشد جهشی داشته است و ادامه این پیشرفت به تلاش، جدیت نوآوری و خلاقیت مستندساز بستگی دارد.

محمد حسنی تصریح کرد: در داخل کشور تقریباً فضا برای کار مستندسازان مناسب است؛ در خارج از کشور هم مزرعه‌ای تشنه و مخاطبی منتظر وجود دارد که تشنه دیدن، شنیدن و رسیدن آثار فیلمسازان و کاربلد ایرانی است. بهترین کار این است که مسیر رسیدن آثار فیلمسازان داخلی را به مخاطب تشنه خارجی هموار کنیم. آنچه که یک مستند را برای رسانه‌های قدرتمند خارجی جذاب می‌کند، قالب شدن و سایه انداختن گفتمان و روایت آن‌هاست. این در حالی است که در داخل کشور خودمان روایت انقلاب اسلامی، از روایت‌هایی است که مظلوم واقع شده و شاید برخی بی توجهی‌ها باعث شده مستندسازان تلاش برای روایت مستند انقلاب اسلامی کم کاری کنند. اگر بتوانیم روایت صحیحی از انقلاب داشته باشیم، حتما محاطب خارجی هم این روایت را جذاب می‌داند.

در بخش دیگری از برنامه از ضابطی جهرمی مستند ساز تقدیر شد.

این مستند ساز گفت: خوشحال هستم که این مراسم در محل خدمت من برگزار می‌شود. زمانی که شنیدم مراسم قرار است در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه صداوسیما برگزار شود، خیلی خوشحال شدم.

وی ادامه داد: آثار شبکه مستند را می‌بینم و متوجه شدم که این شبکه در سال‌های اخیر افق‌های جدیدی را تجربه می‌کند. البته در دیداری که با مدیر شبکه مستند داشتم پیشنهاد دادم که دانشکده برای مشارکت در تولید مستند آماده است.

این مستندساز عنوان کرد: مستند مفهموم گسترده و سیالی است اما نقطه‌ای که مستند و داستان به هم آمیخته می‌شود، می‌تواند محل تجلی ما باشد. پیشنهاد می‌کنم شبکه مستند این زمینه را هم تجربه کند. فیلم مستند برای ما شکل میهنی است و می‌تواند به یکپارچگی و وحدت ملی کمک کند و جهان هم می‌تواند از این فرم صدای ما را بشنود. در نتیجه هر نوع حمایتی از مستند که در شکل تجلی ملی صورت بگیرد می‌تواند به نفع کشور باشد.

پایان مراسم جوایز به برگزیدگان جشنواره تلویزیونی مستند اهدا شد.

در بخش مستندهای برگزیده از نگاه فعالان رسانه جایزه بهترین مستند در بخش کوتاه به مهدی خالقی مستند رویای روهینگیا تقدیم شد همچنین جایزه مستند برگزیده در بخش نیمه‌بلند مستند چنشتی‌ها به محمد طالبی برای اثر زبان مادری اهدا شد.

جایزه مستند برگزیده در بخش بلند نادر معصومی برای مستند زمانی برای زندگی ، در بخش برگزیدگان عکس در بخش تک عکس جایزه برگزیده اول به پژمان مولایی و مهدی بلوریان به عنوان برگزیده اول این بخش انتخاب شد.

در بخش مستندهای برگزیده از نگاه مردمی تندیس بهترین مستند در بخش کوتاه به عبدالمجید علیجانی برای مستند زمزمه ملکوت،تندیس بهترین مستند نیمه بلند از نگاه مردمی نیز در بخش فیلم نیمه بلند مردمی به ابوالفضل تاجیک برای مستند فدیشه ، جایزه بخش فیلم‌بلند به مهرداد حق‌شناس برای مستند نبرد بیست و نهم رسید.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: مستند ، صدا و سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.