باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آداب زیارت اهل قبور/ حکم سنگ زدن بر قبر چیست؟

آداب زیارت اهل قبور/ حکم سنگ زدن بر قبر چیست؟همواره براین باور هستیم که مردگان تا روز محشر زنده‌اند و بر اعمال و خیراتی که برای آن‌ها فرستاده می‌شود آگاه هستند، از این روی زیارت قبور باعث شادی روح آن‌ها می‌شود. اما این زیارت همراه با آدابی است که در زیر بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم.


به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، زیارت ائمه اطهار (ع) و امامزادگان پیش از آنکه برای نسل و قرون جدید دارای اهمیت باشد، پیش از ما نیز برای بزرگان، علما، نیاکانمان حائز مقام و اهمیت بوده است. در بین زیارات بقاع متبرکه و حرمین شریفین، زیارت اهل قبور یکی آداب مستحبی است که بازماندگان به دیدار خانه ابدی اموات خود می روند و علاوه بر طلب مغفرت برای آنها و فرستادن صلوات بر روح پاکشان، با آنها ساعتی را هم‌صحبت می‌شوند.

در بین شیعه و احادیثی که وجود دارد، یقین براین است که مردگان زنده هستند و تا روز محشر بر اعمال و خیراتی که برای آنها فرستاده می‌شود آگاه هستند، از این روی زیارت قبور باعث شادی روح آنها می شود. اما این زیارت همراه با آدابی است که در زیر بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم:


بیشتر بخوانید: آیا اموات هم دلتنگ می‌شوند؟


آداب زیارت اهل قبور/ حکم سنگ زدن بر قبر چیست؟

آداب زیارت اهل قبور

زیارت قبور آدابى دارد که شخص زائر، باید آن را رعایت کند و از آن جمله است:

۱- زائر باید پاک باشد.

۲- زائر از ناحیه پاى میت وارد شود، نه سرش.

۳- هنگام زیارت رو به روى میت باشد.

۴- هرچه مى تواند قرآن بخواند و مستحب است یاسین و توحید.

۵- دعا کردن به میت رو به قبله.

۶- هنگام قرائت قرآن، رو به قبله بنشیند.

۷- آب پاک روى قبر بپاشد.

۹- براى اموات صدقه بدهد.

۱۰- زائر پابرهنه باشد و قبر‌ها را لگد نکند.


یشتر بخوانید: چگونه با اموات خود ارتباط برقرار کنیم؟


آداب زیارت اهل قبور/ حکم سنگ زدن بر قبر چیست؟

بهترین زمان برای زیارت اموات

از بهترین مواقع زیارت، بعد از ظهر روز پنجشنبه تا غروب است. صبح شنبه و صبح جمعه از اذان صبح تا طلوع آفتاب هم زیارت اهل قبور فضیلت دارد.

در روایت است که فاطمه (س) بعد از وفات پدر بزرگوارش هفته‌ای دو روز (روز دوشنبه و روز پنجشنبه) به زیارت شهدا می‌رفتند.

اما زیارت اهل قبور در شب کراهت دارد، چراکه در حدیث است که ارواح شب ها؛ جمع میشوند در وادی اسلام و توجه خصوصی به قبر آنان خوش آیندشان نیست (گفته شده است که ارواح مومنین در شب‌ها به وادی السلام و ارواح گناه کاران و کفار به برهوت برده می‌شوند.) پس اگر انسان (بالاجبار و یا ضرورتا) در شب عبورش در قبرستان افتاد؛ بهتر است ابتدا فاتحه و زیارت عمومی بخواند و سپس وارد شود؛ و مکروه است ماندن بر سر قبر غیر پیغمبر و امام، خصوصا در شب مگر برای غرض صحیحی مثل تلاوت قرآن.

در کامل الزیاره از حضرت صادق (ع) روایت شده که فرمودند: مردگان را، چون پیش از طلوع آفتاب زیارت کنید مى شنوند و جواب شما را مى دهند و اگر بعد از طلوع آفتاب زیارت کنید مى شنوند، ولی جواب نمى دهند.


بیشتر بخوانید: بهترین خیرات برای اموات چه کاری است؟


آداب زیارت اهل قبور/ حکم سنگ زدن بر قبر چیست؟

فضیلت زیارت قبور مؤمنان

۱ـ در «کامل الزیارات» از موسى بن جعفر (ع) روایت شده است که فرمود: هر کس قادر بر زیارت ما نباشد صالحان از دوستان و موالیان ما را از زیارت کند تا ثواب زیارت ما براى او نوشته شود و کسى که قادر بر صله و نیکى به ما نباشد به صالحان از موالیان ما نیکى کند تا ثواب نیکى به ما برایش نوشته شود.

۲ـ از یکى از یاران امام رضا (ع) (محمّد بن احمد بن یحیى اشعرى) روایت شده که آن حضرت فرمود: هر کس نزد قبر برادر مؤمن خود برود و دست بر روى قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره «انا انزلناه» بخواند در روز «فزع اکبر» (روز قیامت که روز ترس بزرگ است) ایمن خواهد بود.

ظاهر بعضى از روایات این است که همین ثواب براى صاحب قبر نیز خواهد بود.

۳ـ از روایاتى که در بحث «کیفیّت زیارت قبور مؤمنان» خواهد آمد، به دست مى آید که با خواندن بعضى از اذکار، گناهان بسیارى از زائر و پدر و مادرش بخشوده مى شود و نیز استفاده مى شود که عذاب روز قیامت از انسان دور مى شود.

۴ـ از بعضى از روایات به دست مى آید که انسان با رفتن به زیارت قبر والدین خود مى تواند بعضى از کمبود‌ها را که از جهت عدم رعایت حقوق آن‌ها در زمان حیاتشان از او حاصل شده جبران کند و حتّى به حوایجش برسد به این صورت که اوّل براى والدین استغفار کند و سپس حاجتش را از خداوند بطلبد.

۱ـ زائر رو به قبله قرار مى گیرد و دست روى قبر مى گذارد چنان که از دو روایت عبدالرحمن بن ابى عبدالله و محمّد بن احمد بن یحیى به دست مى آید.

۲ـ هفت مرتبه سوره «انا انزلناه» بخواند چنان که در روایت «اشعرى» گذشت. در بعضى از روایات اشاره به سوره حمد نیز شده است و مناسب است در صورتى که توفیق رفیق او گردد از سوره هاى دیگر قرآن براى شادى روح آن میّت مانند «یس»، «مُلک» و «واقعه» استفاده کند.

۳ـ این دعا را بخواند: «اَلسَّلامُ عَلى اَهْلِ الدِّیارِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُسْلِمینَ، اَنْتُمْ لَنا فَرَطٌ، وَنَحْنُ اِن شآءَ اللهُ بِکُمْ لاحِقُونَ»
سلام بر اهل این دیار (خانه ها) از مؤمنین و مسلمانان شما پیشروان ما (در این راه) بودید و ما هم ان شاءالله به شما ملحق خواهیم شد.
همان گونه که از امام صادق (ع) نقل شده است.

۴ـ بگوید: «اَللّهُمَّ رَبَّ هذِهِ الاَْرْواحِ الْفانِیَةِ، وَالاَْجْسادِ الْبالِیَةِ، وَالْعِظـامِ النَّخِرَةِ الَّتى خَرَجَتْ مِنَ الدُّنْیا وَهِىَ بِکَ مُؤْمِنَةٌ، اَدْخِلْ عَلَیْهِمْ رَوْحاً مِنْکَ، وَسَـلامـاً مِنّى.»
خدایا اى پروردگار این روان هاى از دنیا رفته و پیکرهاى پوسیده و استخوان هاى متلاشى شده اى که از دنیا بیرون رفته اند در حال ایمان به تو بفرست بر آن‌ها رحمت (و آمرزشى) از جانب خود و سلامى از من.

از امام حسین (ع) نقل شده که هر کس داخل قبرستان شود و این دعا را بخواند خداى متعال به عدد خلقش، از زمان خلقت آدم تا قیامت براى او حسنه مى نویسد.

۵ـ از امیرمؤمنان (ع) نقل شده که هر کس داخل قبرستان شود و بگوید: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، اَلسَّلامُ عَلى اَهْلِ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مِنْ اَهْلِ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، یا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مِنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، یا لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَاحْشُرْنا فى زُمْرَةِ مَنْ قالَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ، عَلِىٌّ وَلِىُّ اللهِ.»

بنام خداى بخشاینده مهربان سلام بر اهل کلمه «لااله الاّ الله» از طرف اهل کلمه «لااله الاّ الله» اى اهل «لااله الاّ الله» به حقّ این کلمه مقدّسه «لااله الاّ الله» (آیا) چگونه یافتید (پاداش) گفتار «لااله الاّ الله» را از خود کلمه مقدّسه «لااله الاّ الله» اى که معبودى نیست جز خدا به حقّ این کلمه مقدّسه «لااله الاّ الله»، بیامرز هرکه را که گوید «لااله الاّ الله» و محشور کن ما را در زمره گویندگان «لا اله الاّ الله» محمّد رسول الله، على ولى الله.

خداوند ثواب بسیاربراى او و پدر و مادرش مى نویسد.


بیشتر بخوانید: آیا اموات شبهای جمعه به خانه خود باز می گردند؟


آداب زیارت اهل قبور/ حکم سنگ زدن بر قبر چیست؟

در روایات برای زیارت کردن قبر، آدابی ذکر شده است؛ بسیاری از این آداب، به جهت احترام گذاشتن به مرده و گاه برای به وجود آوردن ارتباط بین آنهاست. به گونه‌ای که در بعضی از روایات آمده است وقتی به قبرستان می‌روید یک قبر را مشخص نموده و به زیارت آن روید: «شخصی از امام موسی کاظم (ع) سؤال کرد: مؤمنی که مرده باشد، آیا کسی که قبر او را زیارت می‌کند، آگاه بدان است. امام فرمود: بله و تا زمانی که بر سر قبر او است، مرده با او مأنوس گشته و آرامش می‌یابد و زمانی که بلند شده و از کنار قبر بلند می‌شود، وحشت به درون قبر می‌رود». از دیگر عواملی که سبب به وجود آمدن ارتباط بین کسی که بالای قبر بوده و کسی که در درون قبر است، می‌شود، دست گذاشتن بر روی قبر مرده است: راوی می‌گوید: از امام صادق (ع) در مورد قرار دادن دست بر روی قبر میت سؤال کردم که این کار به چه معنا است؟ امام فرمودند: پیامبر اکرم (ص) این را برای پسرشان بعد از دفن انجام دادند. سپس از امام در مورد این که چگونه دست را بر روی قبر قرار دهیم سوال کردم؟ امام در پاسخ انگشت خود را به سمت زمین گرفتند و آن را بر روی زمین قرار داده و سپس بلند کردند».

در روایتی از امام صادق علیه السلام پیرامون زیارت اهل قبور آمده که، چون در بین قبر‌ها هستی یازده مرتبه سوره «قل هو الله» را قرا ئت کن وثوابش رابه روح آنان هدیه نما، زیرا کسی که این عمل را به جای آورد خداوند به عدد همه مردگان ثواب و پاداش به او عنایت فرماید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اهل بیت ، قرآن ، احادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
پروردگار خودش رحم ورحمت کند.آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
اللهم صلی الی محمدوعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
پدر وما در نباشد چه فرق میکند کجای جهانی
ممنون میشم برای پدر و مادرم صلوات بخوانید
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۵:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا رحمت کنه مادر عزیزم رو و همه اموات مومنین رو...
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
چقدر برای ما زحمت کشیدن پدر و مادرها ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
سلام سه ماهی میشه پسرمو ازدست دادم اوفقط ۱۵ سالش بود خیلی درس خون بودتوتیزحواشان درس میخوند خیلی داغون شدم اصلا دیگه نمیتونم بدون اون زندگی کنم لطفا برای شادی روحش وبرای شادی روح رفتگانتون فاتحه بخونید منمنونم
Iran (Islamic Republic of)
سید مهدی رباع الدین
۱۹:۲۵ ۱۰ تير ۱۴۰۱
سلام خسته نباشید من می خواستم مطالبی از سایت شمابه طور مثال درمو ردزیارت قبور رادرکنارمطالب دیگری دراین مورد ازکتب دیگر یا سایتهای دیگر در جزواتی چاپ کنم وبه صورت رایگان دراحسان امواتم پخش کنم آیا باز هم باید درجزوه ذکری ازسایت شما کنم یااجازه می دید ننویسم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۵۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام جدیدا مد شده سر خاک دور هم جمع میشن به جای طلب استغفار برای مرده چای میخورن و با هم خوش و بش میکنن مثل پیک نیک انگار نه انگار رفتن برای زیارت اهل قبور در این مورد هم مطالب بزارید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام.‌ من پدرم و ۲۰ روز که از دست دادم. توروخدا قدر پدر مادرتونو بدونید. هر‌چقدر هم باهم اختلاف نظر داشتید اما رابطه تونو خراب نکنید. بهشون عشق بورزید که بعد از فوت اون ها غصه ی کارهایی که میتونستید انجام بدید اما ندادید و نخورید که اونوقت ادم جز حسرت راهی براش باقی نمیمونه و دستش به جایی بند نیست. زندگی خیلی کوتاه تر از چیزی هست که ادم فکرش و میکنه. فرصت های در کنار عزیزانتون بودن رو از دست ندید که وقت کوتاه خیلی کم و کوتاه. پدرم سالم و ورزشکار بود و هیچ مشکلی نداشت. توی ۲ دیقه گفت حالم بد و از دنیا رفت. جهت شادی روحشون صلوات عنایت فرمایید. ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
سلام من داداشی مظلوم وعزیزسه ماه پیش ازدست دادم داغونم ک ناگهانی ترکمون کرد لطفا برای شادی روحش صلوات بفرستین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۲۰ دی ۱۴۰۰
من به فاصله 50روز مادر و پدرم رو ازدست دادم خیلی داغون شدم جهت شادی روح پدرومادرم صلواتی هدیه بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی ضیایی
۰۷:۵۳ ۱۵ دی ۱۴۰۰
خدا رحمت کنه درگذشتگانتون را مادرم گلی از گل های بهشت بود رو زمین که کرونا ازمون گرفت فردا چهلمشه و چل روزه عذاب میکشم کاش میشد بقیه عمرمو میدادم و اونو میدیدمش براش فاتحه بخونید
اللهم صل الله محمد و آل محمد برسه به روح مادر عزیزم و رفتگان شما
Iran (Islamic Republic of)
مهدی مولایی
۱۵:۳۴ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
خدای تعالی همه رفتگان از مؤمنین و مؤمنات را به برکت حمد و صلوات، رحمت کند.به ویژه پدر و مادر عزیزم را که به فاصله کمتر از شش ماه از یکدیگر آسمانی شدند.آمین
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۵۴ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
سلام خداوند همه اموات رو بیامرزه برای رفتگان بنده حقیر هم دعا کنید ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
یوسف آذری
۱۱:۱۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
خدا همه رفتگانتان را بیامرزد مادرم یک هفته است که به رحمت خدا رفته با ذکر صلوات فاتحه ای برای ایشون هم بفرستید ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
سلام علیکم
برای شادی روح مادرم وهمه مادران آسمانی صلوات
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۳:۱۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
سلام خدمت شما عزیزان، خداوند روح اموات شمارو شاد و عاقبت بخیری رو نصیبتون کنه... ممنون میشم برای پدر و مادر من هم یک حمدوسوره با صلوات بخونید، مادرم دوماهه به رحمت خدا رفتن، دلم تنگه براش... اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
بسم الله برای پدرومادرمان سوره مبارکه حمد تلاوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام امشب شب قدر است دعای جوشن کبیر خوانده میشود التماس دعا 1400/2/13 برای برادر 18 ساله که از دست دادم هر کسی این پست رو میخواند برای برادرم ی فاتحه بخوانید ممنون از شما که میخوانید خدا همیشه عزیزان تان را براتون نگه داره هیچ وقت داغ نبینید کمر من
شکست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۲۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام شادی اموات صلوات
من خواهرزاده ام 21سالش بود از دست دادم
یکسال میشه هنوز باورش برامون سخته هنوز دوس دارم صبح ک ازخاب پا میشم همش خاب بوده باشه بارفتنش خواهرم و همه خانواده داقون شدن انشاله خدا اموات شمارو بیامرزه
واسه شادی جواد جان مایم یک صلوات بفرستین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
نزاعی
۱۱:۱۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام
خداوند اموات همه عزیزانی که در این صفحه پیام گذاشتند مشمول رحمت و مغفرت خویش قرار دهد انشاءالله
دوستان از هر فرصتی می توانید برای گذشتگان خود خیرات بفرستید
همانطور که در حال قدم زدن یا سواره هستید صلوات بفرستید و ثواب آن را هدیه کنید به مردگان خودتان
طبق روایت از رسول خدا ثواب یک صلوات با اخلاص بیشتر از هزار سال نماز یکی از ملائکه است .
اللهم صل علی محمد و آل محمد
Poland
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
منم پدرم رو ۲ ماه ونیم پیش از دست دادم ولی هنوز هم باورم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام من هم یک سال ودو ماه هشت روزه که پسر یک سال نیمم از دست دادم باورم نمیشه نابود شدم داغ اولاد بدترین داغه امیدوارم هیج پدر مادری داغ اولاد نبینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
من عموم 68 روزه که فوت کرده لطفاً یه فاتحه براش بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
منم پنج روز پیش مادرم رو از دست دادم اصلا باروم نمیشه حالش خوب بود در عرض دو روز بخاطر کرونا از دست رفت بجز گریه وزاری کاری ازم برنمیاد هنوز باورم نمیشه تو رو خدا مراقب خودتان باشید این بیماری شوخی بردار نیست نمیدونیم اصلا کجا مبتلا شد تنها چیزی که میدونم اینکه دیگه زندگی برام هیچوقت مثل یک هفته پیش نمیشه برای شادی روح تمام اموات امون دعا کنید و طلب آمرزش الهی ...بغض اجازه نوشتن نمی‌ده هدف فقط اطلاع رسانی بود مراقب باشید بیماری بدیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
سلام همهی اموات شمارا قرین رحمت خویش قرار دهد مرگ ناگهانی عزیز خیلی سخت ادم استخوان هایش هم از داغ می سوزد من هم دوماه است مادرم رابه علت کرونا از دست داد م البته حال مادرم خیلی خوب بود دوروز در بیمارستان بود حالش وخیم نبود یهو مرد ودلمون سوزوند به خدا ادم وقتی می خابد بلند می شود فکر می کنه خواب بد یده ولی وقتی کسی مرد دیگه نمی شه کاری کرد خدا در بهشت جایش دهد وخودش هواش داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
قاسمی
۲۰:۴۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
سلام عزیزان لطفا برای پدرم مسلم و برادر زاده ام مهدی
و مادر بزرگم کبوتر و همه امواتم و اموات خودتون فاتحه مع ا لصلوات

السَّلامُ عَلَى أَهْلِ الدِّیَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُسْلِمِینَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِکُمْ لاحِقُونَ.
سلام بر اهل‏ دیار از مؤمنان و مسلمانان،شما پیشروان ما بودید،و ما هم انشاء اللّه به شما ملحق مى‏شویم.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی. خ
۱۹:۲۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
اگر اشتباهی سر قبر مرده ای بریم که نمیشناسیم ولی به نیت کسی دیگه ای که فکر کردیم قبرش همونه ثواب خیرات و فاتحه چطور میشه مرده به نیت دل ما آگاه بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
وقتی پدر و مادر یکجا دفن شده باشن ابتدا باید سر قبر کدام رفت؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
من مادرم از دست دادم خیلی تنها شدم برا ی مادرم دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
درزلو
۰۷:۱۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام . مادربزرگ دلبند و دوست داشتنی ام که بیش از حد وابستش بودم ، مدتی است به رحمت خدا رفته . خیلی دلم براش تنگ شده ، شب و روزم شده مادر بزرگ ،
ای کاش زنده بود و به خونمون می بردم و نگهش می داشتم و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها می رفتیم . چه روزهای خوشی داشتم و الان از دست دادم
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۲۳:۲۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
دارو ندارم مادرم که رفت..
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۱:۵۷ ۱۲ تير ۱۳۹۹
سلام منم بیست و چهار روزه که دختر شش سالمه ام رو از دست دادم باورش برام سخته و هر ردز صبح که پا میشم به هین امید که همش خواب بوده باشه ‌. ولی .... . تمام کارم شده قران خوندن نماز خوندن ذکر گفتن و البته گریه کردن
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۱۸:۵۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام.پدرم ۱۱ خرداد سال ۹۹ به رحمت خدواند رفتن با رفتنش شروع به نماز خواندن کردم
البته پدرم خیلی تاکید میکردن نماز بخوانم و با خوابی که مادرم از ایشون دیدن و بخواب مادرم آمد پولهایی داداشم برای روز پدر بهشون داده بود و خیلی خوشحال شد و اون پولا رو مقداری فقط مرحوم پدرم ازشون استفاده کرد و بمادرم گفت برو اونا رو در بیاره به داداشم پس بده و اما مادرم نتونست پیدا کنه و روز بعدش دوباره بخواب مادرم اومد و جای پولها رو نشون داد و دقیق هونجا بودن و حتی گفت ازشون برداشتم استفاده کردم از تعجب و ایمان به روح و دنیا هستی و جهان اخرت شوکه شدم و البته قبلا ایمان داشتم بوجودشون... اما نه در این حد ، حالا شروع به نمازم خواندن کردم تا اشتباه گذشتمو جبران کنم و این خواسته پدرم بود ..لطفا نماز قران بخونید و پاک باشید ..فاتح مع الصلوات ..
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۶:۵۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
خیلی دلم برای مادرم تنگ شده نزدیک دو ماه که فوت کردم حسرت دیدن دوباره اون منو از زندگی نا امید کرده مادرم خیلی سختی کشید بدون پدر ما را بزرگ کرد و این چند سال آخر مریض بود دلم میخاد براش یه کاری کنم تا روحش تو اون دنیا تو آرامش باشه ولی نمی دونم چی کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۶:۵۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
من هم تقریبا دو ماه مادرم از دست دادم دلم براش خیلی تنگ شده مادرم چند سال بود که دچار بیماری بود و من موندم چی کار کنم که حداقل روحش تو اون دنیا آرامش داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
من هم یک ساله مادرم به رحمت خدا رفته،تاسفم اینه که تا زنده بود قدر شو ندونستم و نتونستم کاری براش کنم دوست داشتم تو این دوران زیارت ائمه که خیلی دوست داشت ببرمش که سرطان مجالش نداد همیشه فکر می کردم که فرصت دارم ذره ای از محبتاشو جبران کنم عزیزاتون تا در قید حیات هستن قدرشو بدونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
به فاصله یک سال و دوماه پدر و برادرم رفتند و من پشتم خالی شد. خدا همه امواتو بیامرزه. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Germany
مهرداد
۱۶:۰۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام منم خانمم رو از دست دادم حالم خیلی بده، اما باید پذیرفت مرگ پایان نیست شروع یه زندگی جدیده، انشاالله خداوند همه عزیزان رو بیامرزه، هرروز وقت اذان ۷ مرتبه سوره قدر رو بخونید و تقدیم کنید به روح عزیزانتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
من داداشمو۳ماه ازدست دادم خیلی دلم براش تنگ شده توروخدا براش فاتحه بگین اسمش نوروز قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
خداوند همه رفتگان را بیامرزد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۲۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
امروز روز دوم فوت مادرم است چقدر سخت است وقتی زنده بود خجالت میکشبدم دستش رو ببوسم گاهی اوقات همـناراحتش میکردم الان موندم خدایا چکار کنم دستم به هیچ جا نمیرسه هر روز بعد از ظهر به خانه مادرم زنگ میزدم میگفتم اماده بشین بریم دور بزنیم الان به کی باید زنگ بزنم .............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۲ دی ۱۳۹۸
من هم خواهری دلسوز و مهربان داشتم که در سن ۲۳ سالگی شهریور ماه سال ۹۶ بر اثر سانحه تصادف توسط یه آدم که خداوند لعنتش کنه رو از دست دادم،هنوزم که هنوزه داغش سرد نشده و روز به روزم بدتر میشه شادی روح اموات و خواهرم صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
سلام خدا روح همه ای گذشتگان واموات رو شاد کنه من هم دختر گلم که ۲۲سال داشت بر اثر تصادف به دیدار حق رفت و داغ فرزند و عزیز سخته هرزمان که جهت قرائت و زیارت اهل قبور وارد قبرستان میشوم احساس عجیبی به من حاکم میشود با ذکر انا انزلناه راحتی خاص به خودم و عزیز سفر رفته وارد میشود بنا به روایت از امام علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام......وبرای اموات و گذشتگان طلب بخشش و مغفرت الهی خواستار م ..............یگانه از بروجرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
عال،ممنون از مطالب خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
فاتحه و صلوات
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه ایزدی
۱۶:۱۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
خدا رفتگانه همه را بیامرزد .از دست دادنه عزیزان سخته.تا کنارمونن باید قدر یکدیگر را بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
Baran
۲۳:۵۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
من هم برادر 20ساله ای با دوستش براثرتصادف از دست دادم داغش خیلی سخته
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد قربان زاده
۱۷:۳۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
با سلام من هم برادرم مهندس بهزاد قربان زاده از کارکنان شرکت گاز را در جوانی و در حالی که یک ماه بود ازدواج کرده بود را دراثر ضایعه تصادف رانندگی از دست دادم خیلی خیلی سخت دست مرگ جوان خداوند روح تمام اموات را بیامرزد صلوات بر محمد و آل محمد
Iran (Islamic Republic of)
بهناز
۲۳:۲۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
ممنون مطالب خوبی بود مادرم رو تازه از دست دادم بعد از سه ماه رنج و بیماری یکباره از پیشمون رفت همیشه دلتنگش میمونم خوندن نظرات و احساس مشابه شما دوستان تسکین قلبه
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۳۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام به همه عزیزان ادمای زرنگ کسانی هستند که همه جا به فکر جمع کرون توشه ای برای اخرت هستند کسی فردا رو ندیده تو رو به امام حسین نماز و روزه و خوبی به خلق رو فراموش نکنید ممکنه فردایی نباشد
Iran (Islamic Republic of)
مظاهر مرادزاده
۲۲:۰۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
آیا قرآن خواندن بر سر قبور مسلمین
خیرات حساب میگردد
یا حتما موادغذایی خیرات گردد
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۰:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
ما هم پدری مهربان را که سالهاست از بیماری رنج می برد به تازگی ازدست دادیم.من به خدا و آخرت خیلی اعتقاد دارم به همون خدای مهربون قسم تون میدم اموات خود را فراموش نکنید برای شادی روحشون با هم فاتحه ای بخوانیم ونثار روحشون کنیم. صلوات
Iran (Islamic Republic of)
م.ح
۱۵:۵۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
بعددوسال دقیقا دوسال از فوت برادرعزیزم هنوز داغش مثل روز اول قلبهامونو میسوزونه.تورو خدا بگین چکار کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۷ تير ۱۳۹۸
از دست دادن عزیزی خیلی سخت ولی من نمیتونم باور کنم برام دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۰:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
با خواندن قران هم خودت را تسکین بده هم روح برادرت را شاد کن.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۶:۲۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
خدایا بخشش تو بزرگتر و بالاتر از عمل ما است و رحمتت وسیع تر از گناهان ماست، خدایا اگر گناهان ما بزرگ است پس عفو مغفرت تو بسیار عظیم تر از گناهان ماست، خدایا اگر ما شایسته این نیستیم که شامل رحمت تو شویم، پس رحمت بی منتهایت شایسته این هست که شامل حال ما شود.
خدایا تو مارو خلق کردی و معصیت کردیم، خدایا در زمین تو گشتیم و گناه کردیم، از روزی تو خوردیم و گناه کردیم، نمک خوردیم و نمکدان شکستیم،ولی به امام حسین (ع)قسم از روی دشمنی با تو نبود، از روی ضعف و ناتوانی خودمون بود، بگذر از گناهانمون و گناهان پدران و مادرامون و همه رفتگان و اموات به غفار الذنوب و ارحم الراحمین بودنت
Iran (Islamic Republic of)
زالی
۱۹:۴۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
مرگ فقط پایان زندگی دنیوی است اما در حقیقت تولدی دیگر است. خداوند همه اموات را بیامرزد و ما را هم وقتی به مقام شامخ فوت رسیدیم ببخشد و بیامرزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
سلام توروخدابرای پدرمن هم فاتحه بخوانیدخیلی دوسش داشتم ولی تنهام گذاشت دلم براش تنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
اموات جوان مستحق دیدار بیشتری هستند وچشم به راهند اونها خیری ازدنیا ندیدند .خواهرمن در۳۰سالگی فوت کرد من هرهفته صبح جمعه درکنارمزارش میشینم وبراش دردل میکنم احساس میکنم کنارم هستش وداره به حرفهام گوش میده گاهی اوقات جوابم درخواب میده ..بنابراین مطمئنم او آگاه ومی بینه ..خداوند همه عزیزان درگذشته را قرین رحمت کنه وعاقبت ماهم خیر باشه انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۷
سلام خیلی ممنون. وقتی این مطالب رو می خونم و برای مادرم انجام میدم احساس آرامش میکنم. مادرم رفته و من خیلی دلم براش تنگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۲۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
رعایت برخی آداب مثل این موضوع تأثیر بیشتری در هدف نهایی داره نه اینکه اگه این کارها انجام نشه یا خارج از قبرستان فاتحه و خیر به اموات نمیرسه (بلکه بیشترین اثر رو رعایت این آداب داره).
انشاءالله که روح همه رفتگان به آرامش و آمرزش برسن.لطفاً همه خوانندگان این مطلب برای همه مردگان فاتحه ای بخونن و طلب آمرزش برای همه(چه مرده و چه زنده) داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
بسیار عالی و مفید بود ممنون . یواش یواش داره سنمون میره بالا و باید بیشتر بریم قبرستان چرا که هم اموات چشم به راهند هم خودمون تو راهیم
Iran (Islamic Republic of)
خبرخوان
۰۰:۲۹ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
اللهم اغفر المومنین والمومنات والمسلمین والمسلمات الاحیا'ء منعم والامواة.اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم.
Germany
کامران
۲۰:۲۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
تعجب میکنم از اونایی که اصلا اعتقادی به مسئله چگونه مردن و وحشت قبر و سوالات نکیر و منکر ندارند باید از اونا سوال کرد آیا خدا ما را بیهوده خلق کرده ؟ چگونه ممکن است یک خالق اثرش را بدون دلیل خلق کرده باشد خدای بزرگ انسان را برای عبادت و کارهای خیر خلق کرده تا او را بپرستد و تسبیح گوید نه برای امورات مادی
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۸:۲۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
خدا از سر تقصیرات هممون بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
بیشتر قواعد و دستوراتی که درخصوص زیارت مردگان گفته شده تاثیرش به زندگی زنده هاست.
Iran (Islamic Republic of)
Asad
۱۶:۵۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
سپاسگزارم
خداوند همه اموات را ببخشد و بیامرزد
به ویژه اموات شما دوستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
روح وروان شخص فوت کرده مهمه که از هر جا براش دعا کنی بهش میرسه