رئیس دانشگاه صدا و سیما مطرح کرد؛

رونمایی از ۶ جلد کتاب جدید در حوزه بازی‌های رایانه‌ای/ میانگین سن کاربران بازی در ایران ۱۹ سال است

اسفندیاری با اشاره به آثار منفی بازی‌های رایانه‌ای گفت: میانگین سن کاربران بازی در ایران ۱۹ سال و در کشور‌های دیگر ۳۰ تا ۳۵ سال است.

رونمایی از ۶ جلد کتاب جدید در حوزه بازی‌های یارانه‌ای/ میانگین سن کاربران بازی در ایران ۱۹ سال استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما در دومین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال، گرایش‌ها،‌ فناوری‌ها و کاربردها که در دانشگاه صدا و سیما برگزارشد، اظهار کرد:  حدود 50 سال پیش که موسسه عالی رادیو و تلویزیون در ایران تأسیس شد در آسیا مرکز آموزش عالی کمتر وجود داشت که به پژوهش در حوزه رسانه بپردازد و امروز ما میراث ارزشمندی از 5 دهه آ‌موزش و پژوهش و تربیت نیروی انسانی داریم که خود فرصتی برای توسعه صنعت بازی‌های یارانه‌ای است.

وی افزود: با توجه به اینکه کمی دیر وارد صنعت بازی‌های یارانه‌ای شده‌ایم ولی هنوز فرصت‌هایی داریم که می‌تواند این تأخیرها را جبران کند، در دانشگاه صدا و سیما بسیاری از رشته‌هایی که به بازی‌های رسانه‌ای مرتبط است از جمله رشته‌های فنی مهندسی، هنری، ارتباطات و مطالعات رسانه را داریم و به زودی دانشکده رسانه هم تأسیس خواهد شد و اولین دپارتمان بازی‌های یارانه‌ای و جلوه‌های ویژه را خواهیم داشت.

اسفندیاری بیان کرد: برخی از اساتید در حوزه بازی‌های یارانه‌ای از سال‌ها قبل پژوهش انجام دادند و خوشحالیم که امسال میزبانی از این همایش به دانشگاه ما سپرده شده است.

رئیس دانشگاه صدا و سیما گفت: همزمان با افتتاحیه همایش بازی‌های یارانه‌ای از 6 جلد کتاب جدید در حوزه بازی‌های یارانه‌ای که توسط انتشارات دانشگاه تدوین و توسط بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای حمایت شده است، رونمایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: در یک میدان رقابت سخت و شدید در حوزه بازی‌های یارانه‌ای قرار داریم میدانی که کشورهای دیگر در آن پیشرو هستند ولی ما ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی را که در اختیار داریم برای جبران این تأخیر نباید فراموش کنیم.

صنعت سینمایی کشور؛ فرصتی برای استفاده در حوزه بازی‌ها

اسفندیاری افزود: دانشگاه‌های ما 5 دهه در حوزه فنی رسانه‌ای نیرو آموزش داده‌اند و ظرفیت نیروی انسانی آموزش دیده ما یک مزیت مهم نسبت به دیگر کشورها است؛ همچنین صنعت سینمایی کشور یک فرصت برای استفاده در حوزه بازی‌هاست و این امکان برای تبادل بین صنعت سینما، رادیو و بازی‌های یارانه‌ای را باید قدر دانست و نویسندگانی که فیلم‌های موفقی را نوشته‌اند از این به بعد باید به عنوان یک بازی هم به فیلم نامه‌ها توجه کنند.

رئیس دانشگاه صدا و سیما اظهار کرد:‌ از طرفی مهمترین میراث گرانقدر ادبی، دینی، اسطوره‌ها، آیین‌ها، شخصیت‌های بزرگ علمی و رویدادهای مهم از جمله دفاع مقدس می‌تواند در الهام بخشی به بازی‌های یارانه‌ای نقش مهمی را ایفا کند همان طور که دلیل موفقیت سینما در هالیوود بهره گیری از اسطوره‌ها و افسانه‌ها است.

وی بیان کرد: البته فاصله هزار میلیارد دلاری ما با کشورهایی مثل آمریکا و چین که 20 تا 25 میلیارد دلار گردش مالی بازی‌های یارانه‌ای‌شان است بسیار زیاد است ولی فرصت همجواری فرهنگی را نباید نادیده گرفت و از ادبیات و فرهنگ که بین ما و دیگر کشورها مشترک است باید به خوبی بهره برد.

یادگیری از طریق بازی مسئله مهم جامعه امروز است

اسفندیاری گفت: یادگیری از طریق بازی مسئله مهم جامعه امروز است میانگین سن کاربران بازی در ایران 19 سال و در کشورهای دیگر بین 30 تا 35 سال است پس همان طور که باید نگران اثرات منفی بازی‌های یارانه‌ای در گرایش جوانان به سوی جدایی از اعضای خانواده و کاهش تعامل در فضای حقیقی باشیم باید از فرصت‌های مثبت این بازی‌ها برای انتقال ارزش‌های انسانی، مهارت‌های فردی و گروهی و دانش جمعی استفاده کرد.

رئیس دانشگاه صدا و سیما افزود: در حال حاضر زمان استفاده از بازی‌های یارانه‌ای 90 دقیقه برآورد شده پس باید فرصت استفاده از بازی‌های یارانه‌ای مورد توجه قرار گیرد زیرا در حال حاضر این مدت زمان توسط شرکت‌های بازی سازی پر می‌شود که پسران را به کشتار و خشونت فرا می‌خوانند و خشونت و کشتار در عالم واقعیت لباس مشروعیت پیدا می‌کند؛ همچنین تأثیری که بر دختران خواهد داشت در آرایش، تجملات و تبدیل شدن آن‌ها به شکل‌های زینتی است.

وی بیان کرد: این مدت زمان 90 دقیقه را باید طراحان خودمان در دست بگیرند زیرا نسل جوان بتوانند امتداد فرهنگی خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار