باشگاه خبرنگاران جوان قم گزارش می دهد؛

قم، میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

شهر قم در بیست سوم ربیع الاول،میزبان قدوم سراسر نور بانویی شد که این شهر را ام القرای جهان اسلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم، بیستم سوم ربیع الاول چشم قم روشن شد، بانویی از تبار کرامت،حضرت فاطمه معصومه (س) با قدومش خاک قم را بهشتی کرد،سلام بر آفتاب کرامت،سلام بر دختر امامت ،سلام بر خواهر ولایت ،آمدنت مبارک، خوش آمدی به شهرقم.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

بانو تنها مهمان هفده روزه ی شهر قم بودی،اما سال هاست میزبان میهمانان شهر قمی و مرهمی بر تمام دل های شکسته.

چه سنت زیبایی است اکنون پس از گذشت 1237 سال از روزی که قدم  به کویر خشکیده قم نهادی، هنوز هر ربیع با شاخه هایی از گل سلام و صلوات به استقبالتان می آییم.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

مردم ولایتمدار قم هر ساله همزمان با 23 ربیع الاول،سالروز ورود حضرت معصومه(س)به شهر قم برنامه های متنوعی از جمله خطبه خوانی خادمان، مراسم استقبال از کاروان نمادین بانوی کرامت،عطر افشانی و غبار روبی ضریح مطهر آن حضرت برگزار می کنند و به این طریق عشق و ارادت خالصانه ی خود را به ولی نعمتشان  حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نشان می دهند.

ویژه برنامه های آستان مقدس حضرت معصومه در سالروز ورود کریمه اهل بیت(س)

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی،معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)در گفتگو با خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم،با اشاره به حرکت کاروان سفیران کریمه اهل‌بیت(ع) به استان‌های مختلف در ایام و مناسبت های  مذهبی اظهار کرد:هم‌زمان با همزمان با بیست و سوم ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س)ا به قم کاروان سفیران کریمه اهل‌بیت(ع) در برخی از استان‌ها و شهر قم حرکت و رویدادهای متفاوت فرهنگی را رقم خواهند زد.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

وی افزود:مراسم نمادین استقبال از کاروان  ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم از ساعت هشت صبح ازمیدان معصومیه آغاز می شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با بیان این که 370 خادم افتخاری و رسمی برای برپایی کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم آماده خدمت رسانی هستند، خاطرنشان کرد: میدان شهید مطهری، چهارراه بازار،بلوار آیت الله کاشانی، خیابان امام خمینی، میدان سعیدی، چهارراه غفاری، خیابان اراک، میدان آستانه و حرم مطهر مسیر استقبال از کاروان نمادین در نظر گرفته  شده است و پس از طی این مسیر، ساعت ده صبح  مراسم جشن سالروز ورود در صحن امام رضا علیه‌السلام حرم مطهر با حضور ارادتمندان بانوی کرامت(س)برگزار می‌شود. 

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

وی در ادامه بیان کرد:چهار هزار شاخه گل برای توزیع میان مردم و تزیین کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم تهیه شده و  یک تن شکلات با مشارکت خیرین  در قالب بسته‌های تبرکی  میان زائران و مجاوران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) توزیع می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی عنوان کرد:آیین خطبه‌خوانی به مناسبت سالروز ورود کریمه اهل بیت(س) با حضور تولیت ،خادمان و مسئولان استانی در حرم مطهر ،عطر افشانی و غبار روبی ضریح مطهرو  بازدید ایگان از موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) ویژه برنامه های این روز است.

طلوع کریمه اهل بیت(س)


بیست و پنج سال تمام، امام رضا(ع) تنها فرزند نجمه خاتون به شمار می رفت، تا اینکه، ماه تابانی از افق امامت درخشید.حضرت فاطمه معصومه(س)یکم  ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری،در مدینه متولد شد و خانه پرمهر امام موسی کاظم(ع) و نجمه خاتون، غرق سرور و شادمانی شد.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

 کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س) لحظه ای از خورشید فروزان امامت جدا نمی شد و از دریای بی کران علوم پدر و برادر، کسب فیض می کرد.

ورود پر خیر و برکت بانوی کرامت(س) به قم

در سال 201 قمری در پی انتقال اجباری امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت معصومه علیها السلام بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان شد.

از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوت های زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.طبق نوشته  شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب حیاة الامام الرضا (ع) حضرت فاطمه معصومه (ع) را مسموم نمودند.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

ایشان بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید; زیرا از پدرم شنیدم که می فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست . برای همین حضرت معصومه(س) در 23 ربیع الاول سال 201 قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته ی اهل بیت (ع) قرار گرفت.

بیت‌النور،محل اقامت حضرت معصومه(س)در قم


بیت‌النور حجره‌ای است که حضرت معصومه(سلام الله علیها) در مدت اقامت هفده روزه‌اش در منزل موسی بن خزرج، در آنجا مشغول عبادت بودند که هم‌اکنون نیز این حجره در محله میدان میر قم وجود دارد و مورد توجه دوست‌داران اهل بیت است. عبادت و شب ‌زنده‌داری هفده روزه این بانوی مکرمه در واپسین روزهای عمر شریفش، گوشه ای از یک عمر عبودیت و خضوع و خشوع او در برابر ذات پاک الهی است.

بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی بن خزرج در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال 201 هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

عمر حضرت فاطمه معصومه(س)تنها28 سال بود و در عمر کوتاه و بابرکت خود توانستند به بلند ترین مقام علمی، عصمت و ولایت پذیری برسند.

شهر قم پیش از ورود حضرت معصومه سلام الله علیها

قم قبل از اسلام به صورت چند قلعه بوده که عده ای زرتشتی و یهودی در آن زندگی می کردند. بعد از اسلام با آمدن اشعری ها که شیعه بوده اند، کم کم این سرزمین توسعه یافت. در اوایل قرن اول و در سال 23 هجری شهر قم توسط لشکر اسلام فتح گردید و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

نخستین کسانی که از اشعری ها به قم آمدند عبدالله بن سعد و عبدالله احوص و عبدالرحمن و اسحاق از فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعری بودند و به این ترتیب ارتباط شیعیان خالص علوی با قم برقرار شده و مامن شیعیان گردید. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بیت علیهم السلام علاقه خاصی پیدا کرده و به همین جهت مورد سختگیری و بی مهری خلفای حاکم و ستمگر عصر خود بودند.

شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام از آبادانی ظاهری بی بهره بود و اهالی شیعی مذهب آن در اثر بی توجهی حاکمان مورد آزار و اذیت بودند، اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبی، این شهر بهترین فضای معنوی را داشته و زمینه پذیرش اهل بیت پیامبر(ص) و یاران با وفای آنان در این منطقه کاملا فراهم بود.

 آثار و برکات ورود حضرت معصومه (س) به  قم


ورود حضرت فاطمه معصومه(س)به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است. از لحظه ورود ایشان به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است.

برکات حضرت معصومه در شهر قم و تاثیر این شهر بر کل ایران آن چنان مهم بوده و هست که سال ها دل و دیده میلیون ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

این تاثیر نه تنها برای زائران مشتاقی که از راه های دور به عشق زیارت مرقد مطهر این دخت عصمت و یادگار امام موسی علیه السلام با ارادت خالصانه به این مکان مقدس می شتابند ملموس است بلکه  در عظمت و شکوه ظاهری این بارگاه مقدس، حقیقت و معنویت خاصی نهفته است که ناخود آگاه هر بیننده ای را به سوی آن متوجه ساخته و دل و دیده اش را صید می کند.

قم ،خاستگاه انقلاب اسلامی و  ام القرای جهان اسلام

جایگاه قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و مرکزیت تشیع و ام القرای جهان اسلام و مرکز حوزه علمیه و محل علما و فضلا و مراجع معظم تقلید یک جایگاه ویژه است.

قم با این ویژگی ها در میان شهرهای شیعه نشین از شهرت جهانی برخوردار شد و یکی از شهرهای مهم جهان اسلام به شمار آمده و از مراکز مهم فرهنگی و فقهی شیعه گردید و از همه مهم تر به عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگترین و باشکوهترین انقلاب در تاریخ جهان گردید.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

از برکات فاطمه معصومه علیها السلام، پرورش عالمان و اندیشمندان بزرگی چون شیخ صدوق،خواجه نصیر الدین طوسی وصدها عالم و دانشمند و شاعر و وزیر و مورخ و رجال علمی و مردان سیاست و وزارت از این خطه است.

یکی دیگر از برکات مزار مقدس بانوی دو عالم، حضرت معصومه علیها السلام در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علمیه است. تاریخ این کانون علم و فقاهت به قرن ها قبل بر می گردد، ده ها محدث و عالم شیعی از اوایل قرن سوم هجری به بعد، زمینه گسترش علم و ادب و حدیث را در این شهر ایجاد کرده بودند. 

این رشد علمی همچنان رو به بالندگی بود تا در سال 1315 شمسی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری پرچمدار علم و فضیلت از اراک به قم آمده و روحی تازه به کالبد این کانون فقاهت و معنویت دمید. اقبال آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله به قم، فعالیت های فرهنگی واجتماعی را در این شهر تسریع نموده و همچنین ورود مراجع و دانشمندان بزرگ شیعی و همراهی آنان با حرکت حوزه علمیه در شکوفایی آن نقش به سزایی داشت.

مرکز جامعه المصطفی العالمیه در قم با بیش از 60 شعبه در اقصی نقاط جهان


جامعه المصطفی نهادی آموزشی و یکی از ارگان های مهم ایران برای اشاعه ی اسلام شیعه در سایر کشورها است،این نهاد به برکت وجود سراسر خیر و برکت بانوی کرامت در شهر مقدس قم احداث شده است و در حال حاضر در 60 کشور جهان شعبه دارد.

این مرکز حدود 40 هزار طلبه ی خارجی دارد،از طریق شبکه ی جامعه المصطفی 50 میلیون نفر در جهان به آیین تشییع گرویده اند.

جامعه المصطفی در کشورهایی که جامعه ی مسلمان دارند نماینده دارد و از طریق این نماینده، افراد مناسب برای آموزش اسلام را شناسایی کرده،و آن ها را برای آموزش طلبگی به قم اعزام می کند.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

در ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ رهبر معظم انقلاب در پیامی جامعه المصطفی را به جای مرکز جهانی علوم اسلامی، تاسیس کرد.در این پیام به لزوم همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی مجمع تقریب و مجمع اهل البیت با این نهاد تازه تأسیس اشاره شده‌است تا جامعه المصطفی بتواند به رشد و توسعه مراکز علمی در پاسخگویی به نیازمندهای جهان معاصر برسد.

این ارگان با حضور طلاب غیرایرانی در مدرسه عالی خمینی در قم شروع به کار کرد. جامعه المصطفی با ادغام ۲ ارگان سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور و مرکز علوم اسلامی، تشکیل و آیت الله اعرافی، رئیس پیشین مرکز علوم اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب به ریاست آن منصوب شد،اهداف از تاسیس این نهاد اهتمام طلاب (طلبه‌های خارجی) براساس رسالتی که به عهده دارند باید به مفاهیم ارزشمند اسلامی و معنوی توجه داشته باشند و از فرصت هایی که انقلاب اسلامی برای آنان فراهم کرده، بهره‌مند شوند.

جامعه المصطفی العالمیه، نهادی حوزوی از تجربیات نوین علمی در جهان بهره‌مند شده است. تمام فعالیتهای این نهاد علمی و آموزشی براساس معیارهای اسلامی، اهداف صلح آمیز و هماهنگ با روح وحدت و اخوت اسلامی طراحی شده‌است.

کرامات و فضیلت های زیارت مرقد حضرت فاطمه معصومه(س)


حضرت معصومه(س) به کریمه اهل بیت(س) شهرت دارند، چرا که ایشان بر اثر عبادت و بندگی خداوند به مرتبه ای رسیده اند که مظهر اراده حق و واسطه فیض الهی شده اند؛ همانگونه که امام صادق(ع) فرمودند:بندگی خداوند گوهری است که نهایت و باطن آن فرمانروایی بر موجودات است.ایشان دارای مقام شفاعت هستند و بنابر قول امام صادق(ع) به شفاعت ایشان همه شیعیان وارد بهشت می شوند.

زیارت مرقد شریف حضرت معصومه(س) بسیار مورد سفارش امامان معصوم(ع) و دارای فضیلت فراوانی است، چنانچه امام رضا(ع) فرموده اند: کسی که فاطمه معصومه(س) را زیارت کند سزاوار بهشت خواهد بود.

قم،میزبان قدوم سراسر نور خواهر هشتمین خورشید

امام صادق(ع) از قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) نام می برند و می فرمایند:به زودی بانویی از فرزندان من بر آنجا دفن خواهند شد که نامش فاطمه است، هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.

حضرت فاطمه معصومه(س) پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) و یادگار صاحبان آیه ی تطهیر است، نمونه عالی از طهارت و پاکی و این ویژگی به زیبایی در لقب ایشان(معصومه) متجلی است.

گزارش از زهره شعبانی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.