"سهند" دشمن را در دریا غافلگیر می‌کند/تحریم و تهدید نمی‌تواند قدرت رزمی ما را محدود کند

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه حضور سهند در دریا پیام مهمی به آمریکا دارد، گفت: پیام این ناوشکن این بود که اگر سهندی غرق شد، سهند‌های جدید در راه است و تحریم و تهدید قدرت رزمی ما را نمی‌تواند محدود کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، امیر دریادار دوم رضا عباسی در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به اینکه دو سوم مساحت جهان را آب تشکیل داده است اظهار داشت: فقط ۴۴ کشور دنیا به آب، راه مستقیم ندارند، اما به دلیل اهمیت تجارت از طریق آب، روابط کشور‌ها و اعمال قدرت دریایی، حضور در دریا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه دریا ۹۳ درصد صادرات و ۸۳ درصد واردات ایران را در اختیار دارد افزود: ۸۰ درصد مرز‌های ایران، آبی است و از ۱۵ همسایه، فقط سه همسایه با ایران مرز دریایی ندارد.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت، با تاکید بر اینکه «دریای عمان»، «خزر»، «خلیج فارس» و «تنگه مهم هرمز» اهمیت موقعیت استراتژیک ایران را افزایش داده است گفت: ایران کشور دریا محور است و مقام معظم رهبری هم به همین دلیل نیروی دریایی ارتش را نیروی راهبردی معرفی کردند.

وی با اشاره به اینکه دریا باید از «منافع» و «منابع» ما دفاع کند، ابراز داشت: در نیروی راهبردی دریایی بنا به تاکید مقام معظم رهبری باید سایه تهدید را از دریا هم دور کنیم و اجازه تصور تهدید را هم به دشمن ندهند.

امیر دریادار عباسی در ادامه رونمایی از ناوشکن سهند که ساخته شده توسط نیرو‌های جوان و متخصص داخلی است خبر داد و گفت: ناوشکن سهند در رویارویی با استکبار در ۲۹ فروردین ۶۷ بعد از ماموریت غرور آفرین در دریا و غرق کردن چندین قایق دشمن، دچار سانحه شد و غرق شد که به یاد این ناوشکن، جوانان ما سهند جدیدی را ساختند.

وی با بیان اینکه بعد از شروع به ساخت ناوشکن جماران در سال ۸۹، مقرر شد نسل‌های جدید ناوشکن‌ها سری موج را کاملا ایرانی و پیشرفته‌تر از جماران و دماوند بسازیم، خاطرنشان کرد: این ناوشکن ویژگی‌های خاصی را دارد و کاملا ایرانی است. سامانه‌های روی ناوشکن نسبت به نسل قبلی پیشرفته‌تر است و در غرب آسیا بی‌نظیر است. در بدنه هم این ناوشکن مقاومت بالایی دارد و مداومت دریایی را حفظ می‌کند.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت در «جاسک، بوشهر و خارک» اضافه کرد: سامانه‌های پدافندی و موشکی و اژدری سطحی و زیرسطحی سهند، پیشرفته‌تر از قبلی است ضمن اینکه در سطح مقطع خود قابلیت شناسایی ندارد و با رادارگریزی دشمن را غافلگیر می‌کند همچنین بالگرد‌های بزرگتری را برای ماموریت‌های طولانی و برد بلند میزبانی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حضور سهند در دریا پیام مهمی به آمریکا دارد، گفت: پیام این ناوشکن این بود که اگر سهندی غرق شد، سهند‌های جدید در راه است و تحریم و تهدید قدرت رزمی ما را نمی‌تواند محدود کند چراکه ما در سخت‌ترین شرایط، ناوشکن بومی ساختیم.

امیر دریادار عباسی افزود: ادعای ایرانی سازی سهند در این است که کاملا از قطعات و طراحی سامانه‌ها در تحریم هستیم لذا با توان جوانان متخصص ایرانی این ناوشکن را ساختیم. سهند نمادی از کوه‌های سربلند آذربایجان شرقی برای دفاع از منافع ملی است که در ۸ سال ساخته شده در حالی که جماران در ۱۲ سال ساخته شده بود و ناوشکن دماوند هم در ۱۸ ماه طراحی و به دریای خزر انداخته خواهد شد که در نوع خود رکورد بزرگی است.

وی ایران را در ساخت زیر دریایی، صاحب فناوری بالا دانست و تصریح کرد: زیردریایی سبک «غدیر» در حال انجام ماموریت است، زیر دریایی نیمه سنگین «فاتح» قبل از پایان سال به آب می‌رود و زیردریایی سنگین «طارق» هم در دست ساخت است. توانمندی اُورهال را هم داریم و طارق را با بازسازی کامل به آب بازگرداندیم. برخی از کشور‌هایی که اورهال کردند، نتوانستند تکمیل کنند، ولی ما توسط جوانانمان تکمیل کردیم.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت در «جاسک، بوشهر و خارک» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از جوانان آذربایجان شرقی هم با توجه به دوری از دریا، در نیروی دریایی جذب و استخدام می‌شوند، گفت: از استان آذربایجان شرقی هم نیروی دریایی در سال‌های اخیر با فراهم شدن ظرفیت مناسب، به نیروی دریایی ملحق شده‌اند، ضمن اینکه بنده هم در نیروی دریایی ارتش حضور دارم و هیچ محدودیتی در این زمینه برای جذب در نیروی دریایی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید افرادی که متقاضی جذب در نیروی دریایی هستند، از آزمون‌های مختلف به ویژه آزمون پزشکی پذیرفته شوند، ابراز داشت: ۹۰ درصد افرادی که از استخدام در نیروی دریایی رد می‌شوند به دلیل مشکلات چشمی و ضعف بینایی است که اغلب به دلیل استفاده بیش از حد از موبایل و تبلت و... است.

امیر دریادار عباسی به همکاری راهبردی نیروی دریایی ارتش و سپاه در حفاظت از مرز‌های آبی کشور اشاره کرد و گفت: در جنوب کشور، از شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه از آب‌های آزاد در حوزه ماموریتی نیروی دریایی ارتش است که ما در همه بخش با همکاری با سپاه، مکمل با نیروی دریایی سپاه از منافع ایران دفاع می‌کنیم.

وی در ادامه، با یادآوری حضور مستمر ۱۰ ساله ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریا‌های آزاد، ابراز داشت: در این ۱۰ سال، ۲۰۱۸ فروند کشتی توسط ناوگروه‌های ما اسکورت و محافظت شده و ۴۳۴۶ فروند هم با حضور نیرو‌های ویژه عملیات دریایی در عرشه کشتی‌ها از آن‌ها محافظت کردند.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت با بیان اینکه کشور‌های مدعی قدرت در دریا، برای نجات کشتی‌های خود از دزدان دریایی، مجبور به باج دادن شدند، ولی ما بدون باج دهی، اجازه تعرض به کشتی‌های ایرانی را ندادند، تصریح کرد: در موضوع دزدان دریایی و حفاظت از محموله‌های صادرات و واردات، اهمیت نیروی دریایی بیش از گذشته مشخص شد.

وی ادامه داد: در این ۱۰ سال، از کشتی‌های دیگر کشور‌ها به جز ایران هم محافظت کردیم، خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش بار‌ها چندین کشتی چینی، عمانی، کویتی، قطری و... را نجات داد که این موضوع ابهت و قدرت دریایی ایران را به دنیا نشان می‌دهد و امروز هم هر کشوری از ما درخواست کمک کنند کمک می‌کنیم.

امیر دریادار دوم عباسی در پایان با اشاره به اینکه نیروی دریایی در سواحل مَکُران که جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد، در حال اجرای ماموریت خود است، ابراز داشت: این نیرو علاوه بر ماموریت خود، در محرومیت زدایی از این منطقه هم فعالیت‌های زیادی انجام داده و در احداث جاده، آبرسانی، برق رسانی و ساخت مدارس و بیمارستان و... مکران نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند، ضمن اینکه باند فرودگاه نظامی مکران هم اصلاح شده و به فرودگاه تجاری ویژه تبدیل شده تا بستر را برای حضور سرمایه گذاران در این منطقه مهم آماده کنیم.

انتهای پیام/ز

تحریم و تهدید نمی‌تواند قدرت رزمی ما را محدود کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار