رئیس دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد؛

افزایش ۵ برابری بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی

سلیمی گفت: بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی در ۳ سال اخیر ۵ برابر افزایش و بانک‌های دولتی در بخش بدهی با کاهش روبرو شده‌اند.

هماهنگی میان دانشگاه‌ها موجب ارتقای هرچه بیشتر دانشگاه‌ها در آموزش عالی می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در نشست خبری روسای 5 گانه دانشگاه‌های سطح یک کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در چند سال گذشته با پیشرفتی جدی در دانشگاه‌ها روبرو بوده‌ایم، ارتقایی که نتیجه هماهنگی میان دانشگاه‌هاست و خوشبتانه اثر این نشست‌ها در آینده دیده خواهد شد.

وی ادامه داد: از چند ماه گذشته هیئت دولت از روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور برای حل مسائل و مشکلات کشور کمک خواست، دانشگاه‌ها بلافاصله به این درخواست پاسخ داده  و کار خود را آغاز کردند.

سلیمی در ادامه با بیان اینکه 2 خوشه به دانشگاه علامه طباطبایی واگذار شده است، ادامه داد: خوشه اول در حوزه مسائل پولی و مالی بود که در این رابطه نشست‌هایی مختلف میان صاحب نظران این حوزه برگزار و گزارش آن به دولت ارائه شد که خوشبختانه با استقبال معاون اول رئیس جمهور روبرو شد؛ در خوشه دوم تشخیص یک بیماری خطرناک بود که متأسفانه در این حوزه با این بیماری سخت روبرو هستیم که به سایر بخش‌های جامعه نیز سرایت خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اضافه کرد: به طور مثال در بررسی‌ بدهی‌ بانک‌های مختلف به بانک مرکزی، متوجه شدیم بدهی‌ بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی در سه سال اخیر 5 برابر افزایش و بانک‌های دولتی در بخش بدهی با کاهش روبرو شده‌اند.

وی اضافه کرد: در مطالعات اولیه دانشگاه این بیماری تشخیص و اعلام شده است، خوشه دوم در حوزه فضای مجازی بوده است که خوشه فضای مجازی دانشگاه علامه با بررسی‌های صورت گرفته به نتایجی رسیده و به دولت اعلام کرده و دولت نیز از این گزارش استقبال کرده است.

سلیمی اضافه کرد:‌ کانال دسترسی به اطلاعات در بین مردم تغییر کرده  و این موضوع باعث تغییر شیوه کنش اجتماعی شده است و ما اکنون در آستانه یک تغییر بزرگ در سبک هویت و شیوه زندگی و شیوه کنش سیاسی هستیم.

در ادامه این نشست علی خاکی‌صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیر گفت: اگر به 5 سال گذشته برگشته و وضعیت کنونی تعاملات بین المللی را با سال قبل مقایسه کنیم به وضوح مشاهده می‌کنیم که اتفاقاتی بسیار بزرگ در این حوزه رخ داده است و این نشان می‌دهد در زمینه بین المللی سازی دانشگاه‌ها خودشان بنا به ضرورت این اقدام را انجام دادند.

عمل نکردن به تعهدات دانشگاه‌های خارجی؛ صدمه زدن به آموزش عالی

وی ادامه داد: با توجه به مسائل ارزی اگر مابه التفاوت‌ها جبران نشود این زحمات بی نتیجه خواهند ماند، ما با دانشگاه های خارجی تعهداتی داریم و اگر نتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم قطعا به آموزش عالی صدمه وارد می‌شود.

خاکی‌صدیق گفت: امیدواریم برای سال آینده مابه التفاوت در نظر گرفته شده تا بتوانیم بهتر روند کارهای خود را ادامه دهیم به طوری که با توجه به شرایط اقتصادی کشور خیلی از کارهای خود می‌زنیم و برای بخش‌های دیگر هزینه می‌کنیم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر گفت: اگر بودجه دانشگاه‌ها به درستی لحاظ شود در آینده منبع درآمدی عظیم برای کشور به وجود خواهد آمد و به اقتصاد کل کشور یک جهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: با وجود ورود ارز در دانشگاه‌ها این امر محقق خواهد شد زیرا یکی از پر درآمدترین مراکز دنیا آموزش عالی است اما سهم ما از این مرحله صفر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار