در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«سرباز کوچک امام(ره)» با تقریظ رهبری جان گرفت

مهدی طحانیان گفت: «سرباز کوچک امام (ره)» بعد از تقریظ رهبری شناخته شد و مورد استقبال قرار گرفت.

مهدی طحانیان از سیر کتاب « سرباز کوچک امام(ره)» می‌گویدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،آثار متفاوتی در حوزه جنگ و دفاع مقدس نوشته شده است، اما آثاری که بیشتر در ذهن خواننده می‌ماند و خواننده با شخصیت‌های آن همذات پنداری می‌کند، آن‌هایی است که فارغ از تحلیل‌های شخصی مثل یک آینه به انعکاس وقایع پرداخته اند.

کتاب «سرباز کوچک امام (ره)» که توسط فاطمه دوست کامی نوشته و به کوشش موسسه پیام آزادگان در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسیده است.

مهدی طحانیان درخصوص سیر روایت و نگارش کتاب «سرباز کوچک امام (ره)» در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: بعد از اتمام جنگ و آزادی اسرا استقبال چندانی از خاطرات نمی‌شد چرا که با اتمام جنگ، دغدغه اصلی مسئولان دور کردن مردم از حال و هوای جنگ بود تا شرایط و فضای جدیدی برای مردم ایجاد شود.

وی افزود:متاسفانه این طرز فکر سبب شد تا ثمرات جنگ به فراموشی سپرده شود. حدود ۲ یا ۳ سالی از آزادی ما گذشته بود که نوار کاست‌هایی به ما دادند تا خاطرات خود را بگوییم و یا در مراسم ها از ما دعوت می‌ کردند؛به هرحال اقدامی صورت نگرفت تا این که خودم تصمیم به نوشتن خاطراتم کردم اما زمانی که  مشغول نوشتن بودم احساس می‌کردم که اگر در جایگاه راوی و روایت گر باشم بهتر می‌توانم حق مطلب را ادا کنم چرا که  هم‌زمانی نوشتن و روایت گری سبب فراموشی برخی خاطرات می شود.

طحانیان ادامه داد: اواخر سال ۱۳۸۷ بود که برای اولین بار از طریق حوزه هنری شروع به ثبت و نوشتن خاطرات کردم و حدود ۲ ماه بعد به دعوت موسسه پیام آزادگان کار کتاب را شروع کردیم.

وی با بیان اینکه کتاب در سال ۱۳۹۱ به پایان رسید،گفت: با وجود فراز و نشیب هاو حجم بالای کار، کتاب حدود ۴ سال طول کشید و اگر قصد گنجاندن همه مطالب را در کتاب داشتیم، کتاب به دو جلد می رسید .

طحانیان گفت:کتاب برای اولین بار در ۹۶۰ صفحه چاپ شد. بعد‌ها به دلیل هزینه ها ۲۰۰ صفحه از کتاب تحلیل و کار به ۶۰۰ صفحه رسید. 

وی با اشاره به تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «سرباز کوچک امام (ره)» گفت: اتفاق خوبی که برای کتاب «سرباز کوچک امام (ره)» افتاد، مزین شدن کتاب به تقریظ مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۶ بود و به جرات می‌توان گفت که قبل از آن این کتاب مانند مرغی در قفس بود که با نظر حکیمانه و کریمانه مقام معظم رهبری  باعث شد تا مرغ از قفس آزاد و کتاب «سرباز کوچک امام (ره)» به همه شناسانده شود.

مهدی طحانیان با اشاره به ضرورت آشنا کردن نوجوانان و جوانان نسل امروز با روحیات رزمندگان دفاع مقدس بیان کرد: هر انسانی باید تاریخ کشور خود را بشناسد چرا که این مسئله بسیار سازنده است. تاریخ کشور را همین حماسه ها، جنگ و اتفاق‌های تاریخ ساز می‌سازد.

وی اضافه کرد:از مهم‌ترین و حساس‌ترین مقاطع تاریخی ما بحث دفاع مقدس است. شگفتی ها، حماسه ها، ازجان گذشتن‌ها و... در مجموع صفت‌های نیک رزمندگان بروز و ظهور کرد که رزمندگان توانستند با دست خالی در مقابل دنیا بایستند.

طحانیان با بیان اینکه رزمندگان با روحیه مقاومت، شهادت طلبی، داشتن آرمان‌های بزرگ اسلامی و نترسیدن از دشمن، پیروزی را بر خود حتمی کردند که ما نیز ثمره یکایک این‌ها را چشیدیم،گفت: ما دوست داریم که نوجوانان و جوانان ما به گذشته برگشته و تاریخ سراسر حماسه کشور را بخوانند تا بتوانند با روحیات رزمندگان دفاع مقدس مانوس شوند. به جرات می‌توان گفت که اگر بتوان حتی یک درصد ناچیز نسل امروز را با روحیات رزمندگان زمان دفاع مقدس پیوند داد قطعا می‌توانیم خسارت‌های جنگ را از بین ببریم.

طحانیان درخصوص ضرورت مطالعه نوجوانان در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس گفت: به رغم این که دشمن در زمان جنگ همه تلاش خود را به کار گرفت اما نتوانست از آزادگان ما آبی برای خود گرم کند و با وجود این که تمام معادلات و روابط را چیده بود شکست میدان شد. دفاع مقدس از گنجینه‌های ما است و ما باید تجربیات خود از دفاع مقدس را به جوانان منتقل کنیم تا این منشا خیر و برکت، مملکت ما را در برابر تهدید‌های دشمن بیمه کند.

وی ادامه داد:نوجوانان و جوانان در مرتبه اول باید با قرآن و نهج البلاغه انس بگیرند، زیرا از جان گذشتگی و نترسیدن از دشمن و به سخره گرفتن دشمن درس‌هایی از دل قرآن است و هم چنین نوجوانان و جوانان باید به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس نگاه کنند و از آن بیاموزند.

 طحانیان در خصوص عکس روی جلد کتاب «سرباز کوچک امام (ره)» گفت: عکس روی جلد به زمان اسارت من باز می‌گردد. در آن زمان از این عکس اطلاعی نداشتم. زمانی که خبرنگاران خارجی وارد اردوگاه می‌شدند ما به راحتی اجازه عکاسی به آن‌ها نمی‌دادیم و به راحتی در مقابل دوربین آن‌ها قرار نمی‌گرفتیم اما به دلیل تشکیلات و ادوات مجهز خود توانسته بودند از دور و از پشت سیم خاردار‌ها عکاسی کنند؛در آن زمان من در کنار یک ستون نشسته و به آسمان خیره بودم که از من عکس گرفته بودند. بعد از اسارت آن عکس  قاب شده را به همراه مصاحبه خبرنگار هندی در خانه دیدم و پرسیدم از کجا آمده که خانواده پاسخ دادند سپاه یزد این عکس را برای ما فرستاده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار