کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «بی‌اشتهایی » را اینجا بخوانید

یک متخصص تغذیه به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود در زمینه «بی‌اشتهایی » را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد، شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

محمدتقی انوشه متخصص تغذیه به  سوالات شما در زمینه «بی‌اشتهایی» پاسخ داده است.

سوال: پدرم تقریبا ۷۰ سال سن دارد، پارسال پروستات را عمل کرد و بعد از عمل به شدت بی‌اشتها شد تا جایی که هر مدل غذا را مقابلش می‌آوردیم با بی میلی نمی‌خورد، به شدت ضعف داشت و خیلی وزن کم کرده بود، اما چیزی نمی‌خورد، بعد از مدتی با مراجعه به دکتر و مصرف کلی دارو بدون آنکه متوجه شویم خوب شد، اما جدیدا دوباره همون طور شده است، علت آن چیست؟

جواب: بی اشتهایی اصولا بر اثر یک امر ذهنی رخ می‌دهد؛ کسانی که دچار بی اشتهایی می‌شوند باید آمادگی ذهنی بالایی داشته باشند، توصیه می‌شود یک لیست از غذا‌های مورد علاقه تهیه کنید تا میل به غذا افزایش یابد.

برای افزایش اشتها چه کار کنیم؟

سوال: پسری ۶ ساله دارم هنگام تولد بنا به گفته پزشکان هم رفلاکس معده داشت هم دماغش از داخل دهان حساس بود که باعث شد دوران کودکی بسیار بدی داشته باشد، این زمان همراه با استفراغ‌های زیاد و بی‌وزنی بود، اکنون که ۶ سال دارد بی اشتها است و غذا را در تکه‌های خیلی کوچک می‌خورد، وزنش کم است و به زور کمی غذا می‌خورد، چه راهکاری وجود دارد؟

جواب: یک لیست از غذا‌های مورد علاقه تهیه کنید و به او کم کم غذا بدهید به مرور غذا‌های دیگر را به لیست غذایی اضافه کنید.

سوال: دختری ۳۱ ساله هستم که مدت ۱۷ سال است دچار بی‌اشتهایی شدید شده‌ام، البته قبل از این مدت سندرم روده تحریک پذیر و کیست تخمدان داشتم، در حال پیگیری و درمان هستم و بار‌ها هم به علت بی‌اشتهایی به کارشناسان طب سنتی و تغذیه مراجعه کردم، ولی فقط با مصرف دارو‌های مکمل و تقویتی و اشتهاآور، اشتهایم خوب می‌شد، ولی با قطع دارو دوباره بی اشتها می‌شدم، الان واقعا نمیدونم چکار کنم، تا همیشه که نمی‌توانم قرص‌های اشتهاآور مثل سیپروهپتادین و مکمل بخورم، بهترین راه حل چیست؟

جواب: اولین کار این است که حتما باید آمادگی ذهنی برای افزایش اشتها داشته باشید؛ برای افزایش اشتها ماده غذایی به خصوصی وجود ندارد، اما می‌توانید یک لیست از غذا‌های مورد علاقه تهیه کنید و کم کم مواد غذایی دیگر را اضافه کنید.

سوال: فرزندی ۱۳ ساله دارم که اشتها ندارد و هر غذایی که درست می‌کنم را با ایراد گرفتن نمی‌خورد، چه کار کنم؟

جواب: در اولین فرصت یک لیست از غذاهای مورد علاقه تهیه کنید و آنها را به او بدهید سپس غذاهای دیگر را به لیست غذا اضافه کنید تا به مرور به آن غذا علاقه پیدا کند.

سوال: ۳۵ ساله هستم، ۱۵ سال پیش ازدواج کردم، بعد از ازدواج بی‌اشتها شده‌ام و حدود ۱۲ کیلو کاهش وزن داشتم که بعد از چندسال به کمک دارو‌های اشتها آور حدود ۷ کیلو اضافه کردم، اما بدون دارو یا اشتها ندارم یا کم اشتها هستم و وقتی غذا می‌خورم احساس پر بودن معده دارم، گاهی اوقات هم هرچیزی می‌خورم بلافاصله احساس داغ شدن در معده دارم، با اینکه اشتها ندارم دوباره باید غذا بخورم که آن احساس برطرف شود یعنی در هضم غذا تعادل ندارم، چطور این مشکل را پیگیری کنم و چه کار باید انجام بدم؟

دلیل بی‌اشتهایی چیست؟

جواب: بی اشتهایی یک امر ذهنی است؛ در اولین فرصت باید آمادگی ذهنی بالایی داشته باشید برای پذیرش غذا، اگر ذهن آماده نباشد سریعا آن غذا را رها می‌کنید، از مقدار کم شروع کنید به غذا خوردن سپس حجم آن را زیاد کنید.

سوال: ۴۵ ساله هستم، پنج سال به دیابت نوع ۲ مبتلا شدم به دلیل اینکه نمی‌توانم قرص استفاده کنم با تجویز پزشک صبح‌ها ۸ واحد و شب‌ها ۴ واحد در مجموع دوازده واحد انسولین از نوع نوومیکس تزریق می‌کنم، ولی اشتهایم بسیار کم است، علت آن چیست؟

جواب: به مرور غذا مصرف کنید، در روزهای اول شاید 100 گرم اضافه وزن داشته باشید اما کم کم اشتهایتان بیشتر خواهد شد.

سوال: ۲۷ ساله هستم، چند ماهی است خیلی بی‌اشتها شده‌ام، که صبحانه و شام را با به اجبار می‌خورم، برخی مواقع حالت تهوع بعد غذا سراغم می‌آید و حتی یک عدد مولتی ویتامین روزانه می‌خورم تا مشکل حل شود، اما اتفاقی نمی‌افتد، صورتم خیلی بیشتر از بدنم لاغر می‌شود، چه کار کنم؟

جواب: بی اشتهایی اصولا بر اثر یک امر ذهنی رخ می‌دهد؛ کسانی که دچار بی اشتهایی می‌شوند در اولین فرصت باید آمادگی ذهنی بالایی داشته باشند، توصیه می‌شود یک لیست از غذا‌های مورد علاقه تهیه کنید تا میل به غذا افزایش یابد.

سوال: حدود ۷ سال است که فقط با قرص اشتها غذا می‌خورم به محض اینکه این قرص‌ها را ترک می‌کنم نمی‌توانم چیز دیگری بخورم، حدودا ۲ سال باشگاه می‌روم؛ بی‌دلیل وزنم کاهش پیدا می‌کند؛ قرص‌ها هم بعضی موقع‌ها تاثری ندارد و اشتهایم کم می‌شود، ولی بیشتر موقع‌ها جواب می‌دهد، برای افزایش اشتهایم چه کار کنم؟

جواب: بی اشتهایی اصولا بر اثر یک امر ذهنی رخ می‌دهد؛ کسانی که دچار بی اشتهایی می‌شوند در اولین فرصت باید آمادگی ذهنی بالایی داشته باشند، توصیه می‌شود یک لیست از غذا‌های مورد علاقه تهیه کنید تا میل به غذا افزایش یابد، به مرور غذاهای دیگر را به لیست غذاییتان اضافه کنید.

سوال: هم خودم هم پسرم خیلی بی‌اشتها هستیم، پسرم ۶ ساله است و در هر وعده غذایی ۲ قاشق بیشتر نمی‌تواند غذا بخورد، چه کار کنیم؟

جواب: بی اشتهایی اصولا بر اثر یک امر ذهنی رخ می‌دهد؛ کسانی که دچار بی اشتهایی می‌شوند در اولین فرصت باید آمادگی ذهنی بالایی داشته باشند، توصیه می‌شود یک لیست از غذا‌های مورد علاقه تهیه کنید تا میل به غذا افزایش یابد، سپس غذاهای دیگر را به لیست غذایی اضافه کنید، در روزهای اول ممکن است 100 گرم وزن اضافه کند اما به مرور بیشتر خواهد شد.

سوال: صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوم تمایلی به خوردن صبحانه ندارم و همین طور دوست دارم غذاهای آب دار و  شیرین بخورم، خیلی لاغر هستم چه کنم؟

جواب: بی اشتهایی اصولا بر اثر یک امر ذهنی رخ می‌دهد؛ کسانی که دچار بی اشتهایی می‌شوند در اولین فرصت باید آمادگی ذهنی بالایی داشته باشند، توصیه می‌شود یک لیست از غذا‌های مورد علاقه تهیه کنید تا میل به غذا افزایش یابد، در روزهای اول هر غذایی که علاقه دارید را میل کنید سپس به غذایتان تنوع دهید.

سوال: دختری ۱۵ ساله هستم که خیلی بی‌اشتها شده‌ام، حتی غذا‌هایی را که خیلی دوست داشتم الان دیگه دوست ندارم یعنی کلا احساس می‌کنم همیشه سیرم، وقتی هم غذا می‌خورم احساس حالت تهوع می‌گیرم، برای افزایش اشتهایم چه کار کنم؟

جواب: بی اشتهایی اصولا هم بر اثر یک امر ذهنی و هم بیماری رخ می‌دهد؛ کسانی که دچار بی اشتهایی می‌شوند در اولین فرصت باید آمادگی ذهنی بالایی داشته باشند، توصیه می‌شود یک لیست از غذا‌های مورد علاقه تهیه کنید تا میل به غذا افزایش یابد، از انواع چاشنی‌ها در غذاهایتان استفاده کنید تا میلتان بیشتر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۵:۵۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
چرا نسخه تکراری؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۱۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
میگه هر مدل غذا رو جلوش میذاریم نمیخوره باز میگی ذهن

ذهن ذهن ذهن همش شد ذهن که!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
همش شد ذهنی ک
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۲۳:۰۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
عجیبه...
این متخصص تغذیه برای همه بیماران کم اشتها با هر رده سنی و کم اشتهایی های متفاوت از انواع مختلف، فقط یک تجویز تکراری مبنی بر ذهنی بودن بی اشتهایی و تهیه یک لیست غذایی مورد علاقه و ... تجویز نمودند.
یعنی هیچ علت دیگه ای نمیتونه داشته باشه؟ مثلا علل عصبی یا گوارشی یا عفونی یا ...
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۱:۰۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
بی اشتهایی اصولا هم بر اثر یک امر ذهنی و هم بیماری رخ می‌دهد؛ کسانی که دچار بی اشتهایی می‌شوند در اولین فرصت باید آمادگی ذهنی بالایی داشته باشند، توصیه می‌شود یک لیست از غذا‌های مورد علاقه تهیه کنید تا میل به غذا افزایش یابد.
آخرین اخبار