آغاز مرمت دو بنای تاریخی در استان سمنان

مرمت و احیاء بناهای تاریخی کاروانسرای ایوانکی و خانه تدین سمنان آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، در پی سفر دو روزه، رئیس جمهوری به استان سمنان طرح مرمت و احیا دو بنای تاریخی کاروانسرای ایوانکی و خانه تدین به تصویب رسید که امروز مرمت و احیای این دو بنا آغاز شد.

محمد جهانشاهی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: کاروانسرای ایوانکی از جمله بنا‌های، تاریخی و فرهنگی است که چندی پیش با در نظرگرفته شدن مراحل قانونی، به مدت ۲۵ سال با هزینه مرمت ۲۵ میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد.

کاروانسرای ایوانکی در کیلومتر ۸۲ جاده تهران به گرمسار و یک کیلومتری جنوب روستای ایوانکی است.

محمد جهانشاهی با اشاره به اینکه این کاروانسرا از بنا‌های دوره صفوی است، افزود: ساختمان این کاروانسرا از سنگ و آجر بنا شده و دارای تزیینات آجر کاری است، فرم کاروانسرا از نظر معماری چهار ایوانی است.

وی گفت: خانه تدین سمنان نیز از دیگر اماکن تاریخی و فرهنگی است که چندی پیش، به بخش خصوصی واگذار شد، این بنا متعلق به یکی از تاجران معتبر سمنانی بوده است.

وی افزود: این بنا در خیابان طالقانی شهر سمنان واقع شده و ساخت آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه است که دارای حوضخانه، تالار‌های زمستان نشین و تابستان نشین، اصطبل، آشپزخانه، حیاط مرکزی و معماری گودال باغچه است که یکی از تکنیک‌های معماری سنتی ایران به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه بادگیر بلند و حجیم بخش تابستان نشین نیز یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا است گفت: در این بنا، عکس‌هایی از میرزا عبدالله قاجار، عکاس مخصوص ناصرالدین شاه، که درسال ۱۲۸۴ هجری قمری گرفته شده هم دیده می‌شود.

انتهای پیام / گ

مرمت دو بنای تاریخی در استان سمنان آغاز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار