دو خبر از جشنواره سینما حقیقت/ پیام سرپرست سازمان سینمایی به جشنواره

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست سازمان سینمایی پیامی برای جشنواره سینما حقیقت منتشر کرد.

دو خبر از جشنواره سینما حقیقت/ پیام سرپرست سازمان سینمایی به جشنوارهبه گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست سازمان سینمایی در پیامی به دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اظهار کرد که سینماحقیقت ارجاعی است به جستجوی گوهر ناب حقیقت و این ویژگی، وجه متمایز فیلم مستند از سایر گونه‌های سینمایی است.

متن کامل پیام حسین انتظامی به این شرح است:

به نام‌خدا

سینمای مستند ایران بیش از ۶ دهه حضور موثر را در ساحت فرهنگ و هنر کشورمان سپری کرده است. تقارن دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یادآور این حضور ارزنده و بی‌بدیل است. نکوداشت پیشکسوتان و مرور آثار سینمای مستند انقلاب در سینماحقیقت و برگزاری نهمین جایزه شهید آوینی با موضوع انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع مقدس در متن این جشنواره اشاره‌ای است به نگاه مسئولانه‌ی سینمای مستند.

سینما حقیقت ارجاعی است به جستجوی گوهر ناب حقیقت و این ویژگی وجه متمایز فیلم مستند از سایر گونه‌های سینمایی است. هنرمند مستندساز می‌کوشد تا در کنکاش واقعیت، کیمیای حقیقت را بیابد و این نقطه‌ی کمال و آرمان فیلم مستند است.

نگاه خلاقانه و هنرمندانه به واقعیت پلی است برای عبور از مرز رسانه به عالم هنر. آنچه سینمای مستند امروز ایران را شایسته تحسین کرده است، تولید آثار ارزنده و حضور موثر و مستمر در عرصه‌های معتبر بین‌المللی است.

سپاس و احترام خود را به تمامی فعالان و هنرمندان سینمای مستند تقدیم می‌کنم و از خداوند متعال توفیق مدام و سلامت و سربلندیشان را خواهانم.

حسین انتظامی
دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست سازمان سینمایی

**********

دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت با مستند «برای آزادی» افتتاح می‌شود

همچنین، در آستانه‌ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با نمایش نسخه‌ کامل و بازسازی‌شده‌ی مستند «برای آزادی» ساخته استاد حسین ترابی افتتاح خواهد شد.

این فیلم به مدت زمان ۱۱۲ دقیقه، ساعت ۱۴ بعدازظهر فردا (یکشنبه ۱۸ آذرماه ۹۷) در سالن شماره ۵ پردیس سینمایی چارسو به نمایش درمی‌آید.

حسین ترابی طی سال‌های ۵۷ و ۵۸، با همکاری فریدون ری‌پور، کریم دوامی، علی صادقی، ابراهیم قاضی‌زاده، منوچهر حقانی‌پرست، حسین رفیعی (فیلمبرداران)، اسحاق خانزادی، محسن روشن، صادق عالمی، محمدرضا دلپاک (صدابرداران)، بهرام ری‌پور (تدوینگر)، حیدرقلی خدابنده‌لو، علی عالمی (دستیاران فیلمبردار) اقدام به ثبت و ضبط وقایع مختلف انقلاب اسلامی و رفراندوم در ۱۲ استان کشور کرد که حاصل آن مستند تحسین‌شده‌ی «برای آزادی» شد؛ فیلمی که برای اولین بار روز سوم شهریور ۱۳۵۸ به مناسبت بازگشایی فیلمخانه ملی ایران به نمایش عمومی درآمد.

«برای آزادی» بعد‌ها به انتخاب «مارک کازینز» مورخ و منتقد مشهور سینما، به فهرست ۱۰ اثر مستند تاثیرگذار جهان راه یافت و همراه مستند‌های برجسته‌ای، چون «پیروزی اراده»، بولینگ برای کلمباین»، «هه‌شانگ، مرثیه رود»، «می‌ناماتا، قربانیان و دنیای آنها»، ««خط آبی نازک»، «مرگ یک ملت»، «توطئه تیمور»، «گزارش بی‌بی‌سی از اتیوپی» و «اندوه و افسوس» ذیل عنوان «مستند‌هایی که دنیا را تکان دادند» در سال ۲۰۰۷ در شهر لندن به نمایش درآمد.

معرفی بخش ویژه‌ی مستند‌های انقلاب اسلامی

بخش ویژه‌ی دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، به نمایش آثار مستند منتخب با موضوع انقلاب اسلامی اختصاص دارد. در این بخش، ۱۱ فیلم و مجموعه‌ی مستند از وقایع انقلاب اسلامی که توسط بزرگان سینمای ایران کارگردانی شده، به انضمام نگاه مستندسازان جوان به این رویداد تاریخی روی پرده سینماحقیقت می‌روند.

نمایش مستند‌های تاریخی از نهضت انقلاب اسلامی، بویژه آثار فیلمسازان مطرح کشور از این رویداد، بخش مهمی از مرور مستند‌های انقلاب در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت است. این فیلم‌ها عبارتند از: برای آزادی (حسین ترابی)، جستجو ۱ (امیر نادری)، تازه نفس‌ها (کیانوش عیاری)، تپش تاریخ (اصغر فردوست، داود کنعانی)، به سوی آزادی (مجید جعفری، مسعود جعفری جوزانی)، آن روز‌ها (بیژن سالیانی، ژان کرایلین)، جوانی من در خیابان انقلاب جا مانده (منوچهر مشیری)

جوانان؛ انقلاب؛ سینماحقیقت

نگاه نوین بخش ویژه‌ی انقلاب اسلامی سینماحقیقت به مستند‌های ساخته شده توسط جوانان فیلمساز در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ هجری شمسی اختصاص دارد؛ یعنی انقلاب از دید مستندسازانی که سه دهه پس از وقوع این اتفاق، تصویری متفاوت از این رویداد بزرگ را به مخاطبان ارائه می‌دهند. این فیلم‌های مستند عبارتند از: نما‌هایی که ناپدید شد (حمید جعفری)، ابر‌های سیاه (مهدی شامحمدی)، گم و گور (محمدرضا فرزاد)

انقلاب در شش روایت

«پژمان لشکری‌پور» تهیه‌کننده سینما، در سال ۱۳۸۸ مجموعه مستند «انقلاب در شش روایت» را با کارگردانی شش فیلمساز برای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه کرد که جریان متفاوتی از این رویداد را به تصویر می‌کشد. این شش روایت که در سینماحقیقت روی پرده می‌روند، عبارتند از:

روایت اول: آپولو ۵۸ (زنده‌یاد حامد خسروی)، روایت دوم: اعتصاب ۶۲ روزه (محمد جعفری)، روایت سوم: خاطرات انقلاب، عاشق لیلا (فرحناز شریفی)، روایت چهارم: سمت خاموش یک عکس (علیرضا قاسم‌خان)، روایت پنجم: تعبیر یک رویا (جواد مزدآبادی)، روایت ششم: حلقه آخر (شهرام میراب‌اقدم)

مجموعه‌ی این فیلم‌ها در بخش ویژه‌ی مستند‌های برگزیده‌ی انقلاب اسلامی، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن شماره ۵ پردیس سینمایی چارسو به نمایش گذاشته می‌شوند.

گفتنی است؛ دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روز‌های ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.