۸ عضو کوچک،اما حیاتی بدن انسان که کمتر کسی کاربرد آن‌ها را می‌داند

بعضی از اعضای بدن هستند که با وجود تأثیر گذاری مهم شان، اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند و کسی در مورد کاربرد آن‌ها چیزی نمی‌داند. با ۸ مورد از این اعضای بدن آشنا شوید.

۸ عضو کوچک،اما حیاتی بدن انسان که کمتر کسی کاربرد آن‌ها را می‌داندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بدن انسان یک جهان تمام و کمال است و قوانین و راز‌های خودش را دارد که بسیاری از آن‌ها هنوز کشف نشده باقی مانده است. همه‌ی اندام‌ها و اجزای بدن نقشی مهم در عملکرد آن دارند. از این میان، بعضی از اعضای بدن هستند که با وجود تأثیر گذاری مهم شان، اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند و کسی در مورد کاربرد آن‌ها چیزی نمی‌داند. با ۸ مورد از این اعضای بدن آشنا شوید.

۱- انفیه دان تشریحی

اگر انگشت شست تان را کمی به سمت بیرون بکشید، در پایین آن گودی مثلث شکل کوچکی ظاهر خواهد شد. پزشکان به این قسمت انفیه دان تشریحی (اسناف باکس آناتومیک) می‌گویند، چون مردمان قدیم از این قسمت برای استشاق تنباکو استفاده می‌کردند.

به علاوه، همیشه می‌توانید از این قسمت، نبض سرخرگ رادیال تان را -حتی اگر ضربان قلب ضعیف باشد- احساس کنید، چون این سرخرگ در این نقطه محافظ دیگری جز پوست و بافت همبند ندارد.


بیشتر بخوانید:۷ عادتی که کمردرد را برایتان یه ارمغان می‌آورد 


۲- انگشت شست پا

مسلماً همه‌ی ما جای آن را بلدیم، اما کمتر کسی می‌داند که این عضو کوچک یکی از مهم‌ترین وظایف در بدن را برعهده دارد.

به خاطر فرم خاص انگشت شست پا است که ما همیشه می‌توانیم در حالت ایستاده تعادل خود را حفظ کنیم، یعنی ویژگی‌ای که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان انسان و دیگر پستانداران است.

۳- گلبلا

حتما تا به حال فکرش را نکرده بودید که همین اندک فاصله‌ی بین ابروهایتان برای خودش اسمی دارد.

گلبلا یا همان برآمدگی پیشانی میان دو ابرو، یکی از قسمت‌های مهم بدن است که به ما کمک می‌کند هر زمان که بخواهیم بتوانیم درستی عکس العمل غیر ارادی بدن مان را به راحتی چک کنیم. با انگشت چند باری بین ابروهایتان ضربه بزنید. اگر عکس العمل غیر ارادی بدن تان مشکلی نداشته باشد، فشار خفیفی در چشم هایتان احساس می‌کنید و می‌خواهید پلک بزنید.

۴- بند زبان

چین خوردگی کوچک زیر زبان تان وظیفه‌ی مهمی دارد. این چین خوردگی زبان را در دهان نگه می‌دارد و از انعطاف پذیری آن کم می‌کند.

این ویژگی جلوی گلوسوپتوزیس یا همان بلع غیر ارادی زبان را می‌گیرد و به ویژه اهمیت زیادی برای نوزادان دارد که هنوز توانایی کنترل بدن خود را ندارند.

۵- تراگس و آنتی تراگس

اسم این برآمدگی‌های کوچک گوش از واژه‌ی لاتین tragos به معنای «بز» گرفته شده.

تراگس به ما کمک می‌کند صدا‌هایی که از پشت می‌آیند را بشنویم، آن‌ها را تقویت می‌کند و باعث می‌شود منبع صدا‌ها را تشخیص می‌دهیم. آنتی تراگس دقیقا همین وظایف را در مورد صدا‌هایی دارد که از جلو می‌آیند.

۶- لوزه‌ها

بسیاری از ما در دوران کودکی عمل جراحی رایج برداشتن لوزه‌ها را داشتیم. این مسأله باعث شده تصور کنیم لوزه‌ها هم مانند آپاندیس عضوی تکامل نیافته و بی مصرف هستند، در حالی که اینطور نیست.

لوزه‌ها نخستین مانع در بدن هستند که با پنهان کردن لنفوسیت‌ها (نوعی از گلبول‌های سفید خون) درون خود، از ما در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کنند. وقتی لوزه‌ها ملتهب می‌شوند و آن‌ها را با جراحی بر می‌دارند، درست است که بدن کماکان مکانیزم‌های دفاعی دیگرش را دارد، اما با وجود لوزه‌ها امنیت بدن بیشتر است.

۷- کوتیکول‌های ناخن

هر کسی که حداقل یک بار در زندگی اش مانیکور کرده باشد با واژه‌ی کوتیکول آشنایی دارد. کوتیکول تکه پوست سفتی است که در مرز ناخن و انگشت قرار دارد. بیشتر افراد کوتیکول‌های ناخن هایشان را می‌زنند تا دست هایشان ظاهری بی نقص داشته باشد، اما این کار ریسک زیادی دارد.

کوتیکول‌ها نقش واقعا مهمی دارند. آن‌ها از دست‌های ما در برابر باکتری‌هایی محافظت می‌کنند که به ویژه در شهر‌های بزرگ به وفور یافت می‌شوند. اگر از طریق زخم کوچکی که هنگام کندن کوتیکول‌ها ایجاد شده باکتری‌ای وارد بدن شود، شستن دست‌ها دیگر کمکی به بیمار نشدن تان نخواهد کرد.

۸- فرورفتگی بالای لب‌ها

بیشتر متخصصان معتقدند فرورفتگی بالای لب‌ها در دوران پیش از تاریخ در انسان‌ها به وجود آمد و نقشی مانند یک تقویت کننده‌ی کوچک بو داشت. امروزه ما به چنین بویایی قوی‌ای نیاز نداریم، اما این فرورفتگی هنوز بالای لب‌های ما وجود دارد تا ریشه‌های مان را به یاد ما بیاورد.

به علاوه، پزشکان می‌توانند وضعیت سلامتی یک کودک متولد نشده را از روی شکل این قسمت از بدن او تشخیص دهند. گاهی غیر طبیعی بودن شکل فرورفتگی بالای لب‌ها نشانه‌ی اوتیسم یا بیماری‌های دیگری است.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

اعضای کمتر شناخته شده بدن انسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار