مدیرکل هواشناسی عنوان کرد؛

بیش از ۹۰درصد پیش بینی هواشناسی قم صحت دارد

حیدری نبی گفت:بیش از۹۰درصد از پیش بینی‌های کارشناسان هواشناسی استان از صحت برخوردار است و این درصد بالا به دلیل انجام تحقیقات و مطالعات کافی می‌باشد.

به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مهران حیدری نبی مدیرکل هواشناسی گفت: اطلاعات بدست آمده از تحلیل وضعیت جوی قم نشان می دهد استان با خشکسالی هیدرولوژیکی مواجه است و باید با کنترل مصرف و صرفه جویی، مدیریت صحیح مصرف بر منابع آبی اعمال شود.

وی ادامه داد: سال زراعی جاری(از اول مهرماه تاکنون)، میانگین بارش ها در استان قم 55.6 میلی متر بوده است که نسبت به میانگین بلند مدت که 30.2 میلی متر می باشد، 84 درصد افزایش نشان می دهد.

وی افزود:بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی انتظار داریم بارش های فصل درزمستان امسال به ویژه در اسفندماه کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد و در عین حال با افزایش دما در زمستان امسال مواجه خواهیم بود.

وی عنوان کرد: تغییر اقلیم به ویژه کاهش بارندگی و افزایش دما بر بخش های مختلف از جمله کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار است و می تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد.

حیدری یادآورشد: در مدت مشابه سال زراعی گذشته، 0.2 میلی متر در قم بارش باران داشته ایم.

به گفته وی، 13 ایستگاه هواشناسی شامل 11 ایستگاه سینوپتیک هواشناسی خودکار و 2 ایستگاه جاده ای و همچنین 52 ایستگاه باران سنج، 35 ایستگاه باران سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح سنج در استان قم فعال است.

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی قم نیز در این دیدار گفت: بیش از 90 درصد از پیش بینی های کارشناسان هواشناسی استان از صحت برخوردار است و این درصد بالا به دلیل انجام تحقیقات و مطالعات کافی می باشد.

محمدجواد ترابیان افزود: با توجه به این که دانش هایی برای انجام پیش بینی های دقیق تر وجود دارد که دستیابی به این دانش، مستلزم امکانات به روز و پیشرفته می باشد.

وی ادامه داد: وجود امکانات پیشرفته باعث می شود اطلاعات با صحت دقیق تری استخراج شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به خلاء قانونی در ساخت ساختمان ها و جانمایی استقرار صنایع،گفت: برای احداث ساختمان ها در نقاط مختلف شهری و یا راه اندازی واحدهای صنعتی، استعلامی از هواشناسی صورت نمی گیرد که اگر این کار انجام شود می توان از آلودگی هوا و همچنین افزایش مصرف آب جلوگیری نمود.

 علی جاسمی معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی قم نیز گفت: درصد خطایی که در پیش بینی رخ می دهد به دلیل آشفتگی های جوی است و درصدد هستیم با بکارگیری علوم روز تاثیر آشفتگی های جوی را در پیش بینی های هواشناسی کاهش دهیم.

انتهای پیام /ح

بارش‌های اخیر قم، خشکسالی ۱۰ سال گذشته را جبران نمی‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.