وزیر آموزش و پرورش:

کمیته انضباطی و نگرانی از گزینش، معلم آزادمنش تربیت نمی‌کند/ جبران کسری بودجه از آزمون ورودی به هیج عنوان ممکن نیست

بطحائی گفت: معلمی که نگران از کمیته انضباطی و گزینش باشد، شخصیت آزاداندیشان معلم را شما نخواهد داد.

کمیته انضباطی و نگرانی از گزینش، معلم آزادمنش تربیت نمی‌کند/ جبران کسری بودجه از آزمون ورودی به هیج عنوان ممکن نیستبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست صمیمی وزیر آموزش و پرورش با دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با حضور رئیس دانشگاه فرهنگیان و جمعی از دانشجویان عصر امروز در پردیس شهید چمران برگزار شد.

در این مراسم بطحایی با اشاره به صحبت های پرشور و انقلابی دانشجومعلمان اظهار کرد: دانشجومعلمان نکاتی از نقد و نظرات را گفتند که قابل پیگیری است و در دستور کار قرار می گیرد.

وی ادامه داد: فضای باز دانشجویی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانشگاهی است که قرار است معلم تربیت کند، تربیت معلم یعنی آماده کردن افرادی که قرار است در فرایند یاددهی و یادگیری موثر باشند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: معلمی که نگران از کمیته انضباطی و گزینش باشد شخصیت آزاداندیشی معلم را نخواهد داشت و از رئیس دانشگاه  می‌خواهیم تا فضای باز گفتمانی که شروع شده است را توسعه دهد.

بطحایی با اشاره به اینکه تجزیه و تحلیل مسائل باید برگرفته از اطلاعات باشد و مطالبات باید با مطالعات بیشتری بیان شود، گفت: معلم تمام وقت یکی از مصادیقی است که در مطالبات دانشجویان خارج از محدوده سند تحول بنیادین بیان شد، در حالی که این چنین نیست.

وی ادامه داد: با تلاش فراوان و استدلال‌های فراوان در شورای اداری و حقوق و دستمزد استدلال آوردیم که ۶ ساعت جز حکم معلم بیاید و حق التدریس نباشد که این امتیازی برای کارمندان است تا اضافه کار در حکم انها لحلظ شود، موضوعی که کاملا اختیاری است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تبدیل شدن این فرصت به یک اعتراض، خطاب به دانشجومعلمان اظهار کرد: از شما درخواست دارم با اطلاعات کافی  درباره موضوعات، موضع گیری کرده و کار را دنبال کنید.

رقم دریافتی آزمون ورودی دربرابر اعتبارات آموزش و پرورش، قطره در برابر دریاست

بطحایی به دیگر انتقادات مبنی بر جبران کسری بودجه آزمون ورودی گفت: به هیچ عنوان از نظر چارچوب مالی چنین چیزی ممکن نیست و عدد حاصل از استخدام در برابر اعتبارات آموزش و پرورش، قطره ای در برابر دریاست.

وی با اشاره به اینکه سهم اعتبارات آموزش و پرورش از بودجه کاهش نیافته بلکه رو به تزاید است، گفت: توجه دولت ها بنا بر دلایل مختلف کافی نیست، البته سهم اعتبارات آموزش و پرورش با شیب کمی رو به افزایش است اما نظام بودجه ریزی نیازمند اختلال جدی است و باید رفع شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نظام بودجه ریزی براساس برنامه مصوب کشور صورت می گیرد و پایه و اساس هر ساله با کسری بسته می شود بنابراین بودجه عمومی با کسری مواجه می شود.

بطحایی با اشاره به اینکه سند تحول چشم انداز و نقشه راه حرکت آموزش و پرورش به سمت رشد و تعالی است، تصریح کرد: سند تحول در سال ۹۰ به تصویب رسید و طی سال ها فراز و نشیب بسیاری داشت، البته نمی خواهم بکویم سندی بی عیب است اما به عنوان سندی استراتژیک یکی از ممتازترین سندهاست و کلی گویی و حرف هایی آسمانی نزده است.

وی بیان کرد: همه ما به این موضوع توجه داریم که هیچ تحولی اتفاق نمی‌افتد تا زمانی که نیروی انسانی شایسته داشته باشیم و در زیر نظام‌ها نیاز به برنامه‌ای داریم که انگیزه و علاقه نیرو را ارتقا دهد همچنین به توانمندی‌های آن بیفزاید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کسری ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان گفت: براساس قانون مدیریت خدمات کشوری قانونگذار اعلام کرده تا بخشی از بیتوته و هزینه‌های دانشجویان از حقوق آن‌ها باشد که امیدوارم بتوانیم منابع را افزایش دهیم.

بطحایی بیان کرد: کشور به عاقبت بخیری نمی‌رسد مگر اینکه جامعه با نشاط و انقلابی باشد و مدارس نباید مدارسی خمود و با کسالت باشد، دانشگاه نیاید تلقی مدرسه باشد.

وی ادامه داد: باید مدارس برنامه‌هایی را که نیاز‌های دانش آموزان را هدف می‌گیرد، مورد توجه قرار دهد. پر شور و نشاط باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر معلمی با عشق انتخاب شده باشد مسیر و انتخاب حتما به نتیجه می. رسد، مسیر آموزش و پرورش مسیری رو به جلو ست و با آموزش و پرورش ۴۰ سال پیش فرق کرده است و برنامه‌های آموزشی و پرورشی تغییر کرده است البته با توقعات متناسب نیست و باید سرعت تغییر افزایش یابد.

منکر روش‌های جذب موازی با تربیت دانشجومعلم نیستیم

در ادامه خنیفر با اشاره به اهمیت جایگاه معلم اظهار کرد: نگاه فاخر به معلم و نقش ماندگار معلم تاثیر بسیاری در جامعه دارد و امیدوارم در جامعه اثر ماندگاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نافی روش‌های جذب نیروی انسانی نیستیم، ادامه داد: برای جذب ۴۱ هزار دانشجومعلم پیگیری‌های بسیاری داشتیم و اگر این جذب رخ نمی‌داد حوزه اشتغال برای جوانان به وجود نمی‌آمد همچنین نیروی مورد نیاز برای آموزش و پرورش را تامین نمی‌شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: این دانشگاه با وجود ریزش جمعیت دانشگاه‌های آزاد و علمی کاربردی داشته اند، بزرگترین دانشگاه کشور است که ۹۸ پردیس و ۳۴ مرکز دارد.

خنیفر اظهار کرد: در برهه‌ای حساس برای رفع نقیصه نیاز به معلم هستیم و امیدواریم علاوه بر جذب که هر ساله انجام می‌دهیم بتوانیم نیروی مورد نیاز را هم تامین کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار