کارشناسان عربستانی: رژیم آل سعود بدون حمایت آمریکا سرنگون می‌شود

چند کارشناس عربستانی مخالف سیاست‌های ریاض در گفتگو با شبکه الحوار، اعلام کردند رژیم آل سعود بدون حمایت‌های آمریکا سرنگون خواهد شد.

کارشناسان عربستانی: رژیم آل سعود بدون حمایت آمریکا سرنگون می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الحوار در برنامه‌ای با موضوع آینده عربستان، با پنج مخالف سیاست‌های رژیم آل سعود گفتگو کرد.

عبدالله الغامدی، یکی از این کارشناسان در این برنامه درباره مناسبات نظامی آمریکا با عربستان گفت: آمریکا و عربستان روابط نزدیک نظامی و اقتصادی دارند. آمریکا برای آل سعود حکم آب و غذا را دارد. مقامات سعودی نمی توانند خود را از آمریکا و تسلیحات آن بی نیاز کنند. اگر چنین فکری در سر آنها پرورده شود در واقع گور خود را کنده اند. ممکن است عربستان از روسیه و چین یا اروپا سلاح بخرد، اما این خریدها بابت تنوع سلاح است، زیرا بنیان ارتش سعودی آمریکایی است. اگر مقامات سعودی یک لحظه به فکر استقلال از آمریکا باشند نابود خواهند شد.

سلطان العبدلی نیز در این باره گفت: همه می دانند که رژیم سعودی ساخته و پرداخته انگلیس است. زمانی که ملک عبدالعزیز چندین بار خواست وارد ریاض شود طرد شد و اهالی جزیرة العرب او را رد کردند، اما زمانی که اعلام کرد که از محمد بن عبدالوهاب تبعیت خواهد کرد، مردم جزیرة العرب به او روی آوردند. در واقع قبول او به خاطر شخص خود او نبود. ما برای اثبات اینکه ملک عبدالعزیز دست نشانده انگلیس است تلاش زیادی کرده ایم. اما با روی کار آمدن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از یک سو و دونالد ترامپ از سوی دیگر- بسیاری از مسائل روشن شد. ترامپ گفت: «اگر ما از شما (آل سعود) حمایت نکنیم سرنگون می شوید و نمی توانید حتی دو هفته دوام بیاورید.» از زمانی که محمد بن سلمان روی کار آمده است مردم و نخبگان از گرد حکومت کنار رفته اند. در عربستان هیچ کس نمی خواهد بن سلمان در راس قدرت باشد زیرا او مردم را در فشار اقتصادی قرار داده است.

خالد بن فرحان نیز گفت: در روزنامه های عربی و غربی کاریکاتورهای زیادی را دیده ایم که بن سلمان را به عنوان کیسه پول نشان داده اند که آمریکا از آن استفاده می کند. دونالد ترامپ در دیدار با بن سلمان او را خوار کرد و همه این موضوع را دیدند.

یحیی العسیری اظهار کرد: فشارها بر عربستان زیاد است اما این فشارها باید به نفع مردم باشد. فشارهای ترامپ بر عربستان به نفع آمریکاست و نفعی برای مردم عربستان ندارد. در عین حال، ما حامی ملت عربستان هستیم و با فشار آوردن بر مردم عربستان مخالفیم.

سعد الفقیه نیز در ادامه درباره قدرت نفت گفت: آمریکا از قدیم برای عربستان اهمیت قائل بود، زیرا چند هدف را دنبال می کند: اول سیطره بر نفت، دوم تامین امنیت اسرائیل و سوم محدود کردن قدرت جهان اسلام. بهترین راه برای مهار قدرت جهان اسلام این است که حاکمان عربستان و حرمین الشریفین مسلمانان را فریب دهند و قدرت آنها را رو به ضعف ببرند. عربستان با هرگونه نهضت اسلامی که حقایق را بازگو کند و دروغگو بودن آل سعود را بر ملا کند مخالفت کرده است.

سعد الفقیه درباره حمایت آمریکا از آل سعود گفت: اگر در داخل کشور یک نیروی حقیقی علیه آل سعود بوجود آید آمریکا و روسیه و دیگران نمی توانند در برابر آن کاری کنند.

عبدالله الغامدی نیز تأکید کرد: خاندان حاکم بر عربستان حکومتی سرکوبگر است که منافع غرب را تأمین می کند، اما به منافع مردم اهمیت نمی دهد. مردم در عربستان آماده قیام و حرکت هستند و از دهه هشتاد قربانی داده اند و مخالفت خود را اعلام کرده اند اما درباره اینکه قیام بزرگی صورت گیرد از سال 2000 انتظار آن را داشته ایم و امیدواریم رخ دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار