ماجرای فروش داروی تاریخ مصرف گذشته در اهواز چیست؟

براساس اطلاع یکی از شهروندان اهوازی، یکی از داروخانه‌های این شهر اقدام به فروش داروی تاریخ مصرف گذشته می‌کند.

ماجرای فروش داروی تاریخ مصرف گذشته در اهواز چیست؟به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سلامت جسم و جان انسان‌ها امری است که هر دولت و حکومتی برای تامین آن همواره باید کوشا باشند همچنین این امر روشن و واضح است که ارگان‌ها و سازمان‌های متخصص و مربوطه موظف هستند تا از عوامل ضرر رسان به افراد یک جامعه جلوگیری کنند.

دارو یکی از اقلامی است که با سلامت و جان مردم به طور مستقیم ارتباط دارد و گاهی تنها با یک بی‌احتیاطی از طریق ارائه داروی نامناسب و یا مشکل‌دار سلامت مردم به خطر می‌افتد.


بیشتر بخوانید: کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص در دزفول برطرف می شود 


یکی از شهروندان اهوازی از فروش داروی تاریخ مصرف گذشته در یکی از داروخانه‌های شهر اهواز خبر داد و اظهار داشت: برای درمان سرماخوردگی فرزندم به یکی از درمانگاه‌ها رفتیم؛ دکتر از طریق سیستمی که در اختیار داشت نسخه را مستقیم به داروخانه ارسال کرد و بنده دارو‌ها را دریافت کردم.

وی افزود: هنگامی که فرزندم می‌خواست دارو را مصرف کند، یکی از اقلام آن یعنی شیاف استامینوفن تاریخ انقضا و تاریخ تولیدش بر روی پاکت تراشیده شده بود، اما بر روی جلد داخلی شیاف تاریخ انقضای دارو ماه هشتم سال ۲۰۱۸ درج شده بود.

وی درباره اطلاع به داروخانه این درمانگاه گفت: روز بعد از خرید دارو به داروخانه مراجعه کردم و به یکی از افرادی که در داروخانه کار می‌کرد موضوع را شرح دادم. در پاسخ به من گفت: این دارو‌ها را در شرایط خوبی نگهداری می‌کنیم و دارو کاملا فاسد نشده تنها اثر آن کمتر شده است.

یوسف بهداروند سرپرست مدیریت نظارت بر دارو و فراورده‌های بیولوژیک معاونت غذا و دارو دانشگاه جندی شاپور اهواز درباره نتیجه بررسی داروخانه گفت: کارشناس ما برای بازرسی به داروخانه این درمانگاه رفت؛ پس از بازرسی مشخص شد که هیچکدام از دارو‌ها تاریخ مصرف گذشته نبودند و تمام دارو‌ها مورد تائید بودند.

وی تصریح کرد: ممکن است پست نامبری که درج شده مخدوش باشد، زیرا این دارو در داروخانه درمانگاه ذکر شده یافت نشد. این فرد باید دارو را به معاونت بیاورد تا ما دارو را بررسی کنیم.

سرپرست مدیریت نظارت بر دارو و فراورده‌های بیولوژیک معاونت غذا و دارو دانشگاه جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ممکن است بر اثر تماس آب با پاکت تاریخ این دارو از روی پاکت پاک شده باشد هر چند ما این احتمال را نیز به طور قطع بیان نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: ما دوره‌های بازرسی‌های مختلفی را برای داروخانه‌ها از لحاظ قیمت و تاریخ مصرف دارو‌ها قرار داده‌ایم.

بهداروند در پاسخ به ارسال تصویر دارو تصریح کرد: باید این خریدار به معاونت مراجعه کند و از طریق سامانه مخصوص به معاونت و با استفاده از پست نامبر تاریخ تولید و انقضای دارو را پیدا کنیم.

وی گفت: بازرسی محسوس ما از داروخانه‌ها هر ۳ ماه یکبار صورت می‌گیرد و همواره نظارت مستمری را بر داروخانه‌های استان داریم و از مردم خواستاریم تا در صورت مشاهده دارو‌های مشکوک به ساختمان معاونت ما در خیابان ۲۴ متری مراجعه کنند.

با توجه به الکتریکی بودن نسخه این مراجعه کننده و به جز داروی موجود نبود هیچگونه مدرک برای اثبات ارائه و فروش این داروی تاریخ مصرف گذشته به نظر می‌رسد که معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بررسی این داروخانه هوشمندانه‌تر و حتی زیرکانه‌تر عمل کنند چرا که بازی با جان کودکان و فرزندان امر شوخی بردار و ساده‌ای نیست.

خرید این دارو توسط مخاطب و انکار وجود چنین دارویی در داروخانه این درمانگاه توسط معاونت غذا و دارو نه تنها ابهام را رفع بلکه بر مبهم شدن این اتفاق افزود و هنوز معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز نتوانسته به درستی درباره چرایی وجود دارو تاریخ گذشته‌ای پاسخ دهد.

طبق گفته بهداروند اگر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز هر ۳ ماه یکبار بازرسی‌های لازم خود را از داروخانه‌ها انجام می‌دهد پس چگونه چنین دارویی مانند سایر دارو‌های دیگر به فروش رفته است؟

سازمان غذا و دارو استان باید پاسخی منطقی و روشن برای فروش این دارو داشته باشد و در تلاش باشد تا جان سایر هم استانی‌های ما از طریق فروش دارو‌های تاریخ مصرف گذشته به خطر نیفتد.

انتهای پیام/ی

 

فروش داروی تاریخ مصرف گذشته در اهواز

 

 

منبع:تسنیم

برچسب ها: اخبار سلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.