مدیر عامل منطقه آزاد چابهار:

منطقه مکران ظرفیت ۹درصدی تجارت جهانی را داراست/ ضرورت حذف ثبت سفارش در مناطق آزاد برای بنگاه‌های صادرات محور

کردی، ظرفیت سواحل مکران را از تجارت جهانی ۹ درصد اعلام کرد.

۹درصد تجارت جهانی از سواحل مکران انجام می شود / جابجایی ۱۰۰ میلیون تن بار از منطقه آزاد چابهاربه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرحیم کردی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار در  نشست خبری با اصحاب رسانه گفت :منطقه آزاد چابهار با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد می تواند در تعاملات و مذاکرات بین المللی و رشد اقتصادی کشور مفید باشد.

وی ظرفیت سواحل مکران را از تجارت جهانی ۹ درصد اعلام کرد و گفت: سالانه  حدود ۱۰۰ میلیون تن بار از منطقه آزاد چابهار به سراسر جهان جابجا می شود.

کردی افزود : منطقه خلیج فارس و حاشیه آن با هزینه های حمل و نقل پایینی که دارد می تواند برای رسیدن به بازار ۸۰۰ میلیون نفری خارج از ایران مسیری هموار باشد.

کردی گفت : فرودگاه مسافربری چابهار به دلیل واقع شدن در محل نظامی وضعیت مناسبی ندارد و به همین دلیل امکان توسعه آن دشوار شده است، با این حال در انتهای باند ۲۵۰ هکتار زمین را از نیروی هوایی خریداری کرده‌ایم و طراحی ترمینال مسافری جدید صورت گرفته و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی ادامه  داد : علاوه بر این‌ فرودگاه کارگو که دو سال قبل جانمایی شده بود و در فاصله ۶۰ کیلومتری چابهار قرار دارد در حال حاضر توجیه عملیاتی پیدا کرده تا بتوانیم حمل و نقل هوایی را با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های چابهار تبدیل شدن به هاب حمل و نقل در منطقه است، اضافه کنیم تا بدین ترتیب در منطقه چابهار همزمان شاهد توسعه حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت : در حال مذاکره جهت خرید هواپیماهای ایرباس و امبرائر هستیم اما باید بدانید که نمی‌توانیم به صورت مستقیم با توجه به شرایط تحریم این هواپیماها را خریداری کنیم و باید جهت استفاده از این مدل هواپیماها، هواپیمای دست دوم خرید کنیم.

کردی با اشاره به ظرفیت‌های صنعت گردشگری در این منطقه گفت: پتانسیل‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری طبیعی و سایر بخش‌های مختلف در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: اقداماتی در راستای رفع مشکلات و ارزان‌سازی بسته سفر به چابهار انجام داده‌ایم و در حال حاضر 5 هتل به طور همزمان در این منطقه در حال ساخت است.

کردی، درباره قرارداد هندی‌ها برای توسعه بندر شهید بهشتی گفت: این قرارداد به صورت BLT است یعنی هندی‌ها تجهیزات را خریداری می‌کنند و در مدت 10 سال می‌توانند از فاز اول بندر بهره‌برداری داشته باشند و در تمام مدت 10 سال اجاره آن را می‌پردازد. این بهترین نوع قرارداد برای قراردادهای توسعه بنادر در دنیا محسوب می‌شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار، درباره ضرورت حذف ثبت سفارش در مناطق آزاد برای بنگاه‌های صادرات محور اظهار کرد : معتقدم واحدهای تولیدی که صادرات محور هستند و ارز مورد نیاز را از منابع خود تامین می کنند نیازی به ثبت سفارش ندارند و باید ثبت سفارش برای این گروه ها حذف شود و تنها بنگاه‌هایی که از ارز دولتی و ارز نیمایی استفاده می‌کنند در صف ثبت سفارش قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 200 میلیون دلار ثبت سفارش در منطقه آزاد چابهار انجام شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، درباره حملات تروریستی و تاثیر آن بر کاهش میزان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی گفت: طبیعی است وقتی کشورمان در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته بدخواهانی داشته باشد که بخواهند به نظام توسعه و اقتدار کشور آسیب برسانند. به هرحال چابهار به عنوان یک نقطه استراتژیک مطرح است و توانسته از تحریم‌ها معاف شود در این شرایط دشمن هر اقدامی انجام می‌دهد تا بتواند توسعه را متوقف کند اما با تمام این اقدامات نتوانسته اند توسعه چابهار را متوقف کنند.

انتهای پیام/

200 میلیون دلار ثبت سفارش در منطقه آزاد چابهار انجام شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار