تجهیز ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم آبیاری

بیش از ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور با اعتبار‌های ۲۵۰ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی و ۷۰۰ میلیارد تومانی ردیف اعتبارات ملی به سیستم آبیاری مجهز شدند.

علیرضا پرستار مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در ساری در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم آبیاری مجهز شد، گفت: اعتبار این طرح امسال از ردیف صندوق توسعه ملی ۲۵۰ میلیون دلار و از محل ردیف اعتبارات ملی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: ۸۵ درصد کمک بلاعوض برای تجهیز سیستم‌های آبیاری، با توجه به استاندار‌هایی که خودمان تعریف کردیم، به کشاورزان تعلق می‌گیرد.

پرستار با بیان اینکه از ۵/۱۸ میلیون هکتار اراضی کشور که در چرخه کشت قرار دارند، ۳/۱ میلیون هکتار از اراضی بدون محدودیت در حال کشت است و بقیه اراضی محدودیت داریم، گفت: وظیفه اصلی معاونت آب و خاک عملیات آب و خاک داخل مزارع از جمله استفاده از روش‌های مختلف آبیاری است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: آبیاری مدرن و تحت فشار یکی از روش‌هایی است که راندمان را تا ۴۵ درصد افزایش می‌دهد.

وی گفت: در رابطه با برنج یکی از کار‌های مهمی که انجام شده عملیات آب و خاک و تجهیز و نوسازی شالیزار‌ها است.

پرستار با بیان اینکه تسهیل در مکانیزایون کشاورزی و کاهش مصرف کود و سم از مزایای تجهیز و نوسازی شالیزار‌ها است، افزود: تاکنون بیش از ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به سیستم‌های تجهیز و نوسازی مدرن مجهز شده است و این طرح در آینده نیز استمرار دارد.
انتهای پیام/ آ.

هزینه میلیاردی برای استفاده از سیستم آبیاری مدرن در کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار