معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خبر داد؛

افزایش بودجه پژوهشی کشور به بیش از ۱۴ هزار میلیارد دلار/ حمایت ملی ۴۳ میلیارد تومانی از شرکت‌های فناور

برومند گفت: رشد بودجه پژوهشی در پارک علم و فناوری ۷۳ درصد است و بودجه پژوهشی به بالای ۱۴ هزار میلیارد دلار می‌رسد.

افزایش بودجه پژوهشی کشور تا ۱۴ هزار میلیارد دلاربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری به مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری اظهار کرد: هفته پژوهش از شنبه تا چهارشنبه 24 تا 28 آذر برگزار خواهد شد و تفاوت آن با سال گذشته این است که نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری به منظور ایجاد هم افزایی، همزمان با نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخلی و یک هفته بعد از هفته پژوهش برگزار می‌شود.

شعار هفته پژوهش 

وی افزود: شعار امسال پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی است.

برومند بیان کرد: در تمام حوزه‌ها که از دیدگاه وزارت علوم تحقیقات و فناوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از جمله پژوهش، حوزه فناوری یعنی گسترش و توسعه پارک‌ها، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت برای توجه به چالش‌های ملی و محیط زیست اتفاقات خوبی افتاده است.

0.7 درصد، نسبت بودجه پژوهشی به بودجه کل کشور

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره میزان بودجه پژوهشی در نظر گرفته شده در بودجه کشور،گفت: نسبت بودجه پژوهشی به بودجه کل کشور بالای 0.7 درصد خواهد بود.

وی افزود: به طور جزئی می‌توان گفت رشد بودجه پژوهشی در پارک علم و فناوری 73 درصد، پژوهشکده ها 17 درصد و دانشگاه ها 14 درصد خواهد بود و بودجه پژوهشی به بالای 14 هزار میلیارد دلار می‌رسد.

73 درصد بودجه پژوهشی اختصاص داده شده است

برومند بیان کرد: تا کنون 73 درصد بودجه پژوهشی اختصاص داده شده و قرار است تا پایان سال کل آن تخصیص داده شود. وقتی منابع مالی به موقع محقق نشود بودجه‌های پژوهشی اولین جایی است که می‌تواند استفاده شود، در همین راستا برنامه‌ریزی‎‌های خوبی را در وزارت علوم انجام داده ایم و 2 طرح را جلو می‌بریم تا سیستم‌های عالی در دانشگاه‌ها به گونه‌ای باشد تا میزان هزینه کرد در حوزه پژوهش مشخص باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: میزان حمایت ملی از شرکت های فناور از 13 میلیارد تومان به 43 میلیارد تومان افزایش داشته و میزان فروشی که در پارک ها صورت می گیرد به 8 هزار میلیارد تومان رسیده است.

محورهای توانمندسازی نشریات

برومند درباره توانمندسازی نشریات داخلی گفت: بیش از 1200 نشریه در طی 2سال گذشته در وزارت علوم به چاپ رسیده است و ما برای توانمندسازی نشریات در 2 محور برنامه داریم؛ محور اول شاخص‌های ارزیابی نشریات با 2 رویکرد داخلی و خارجی و محور دوم شناسایی نشریات و تشویق آن ها برای ورود به حوزه بین الملل است.

وی افزود: در سال 2014، 22 نشریه مربوط به وزارت علوم در سطح بین المللی داشتیم و امسال این تعداد به 58 مورد رسید. همچنین تلاش می‌شود که در مقالات علاوه بر پژوهش کارهای مهارتی، ترویجی و نتایج کاربردی هم انجام شود.

در ادامه محسن شریفی دبیر جشنواره تجلیل از پژوهشگران و مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهش وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: در سال 2017 در حوزه تولید علم 55 هزار مقاله داشتیم و در سال 2018 پیش بینی تعداد بسیار بالاتری را داریم و تفاوت قابل توجه خواهد بود.
 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره برنامه‌های هفته پژوهش گفت: شنبه 24 آذر روز پژوهش و فناوری مدرسه و دانشگاه است و طبق معمول هر سال وزرای آموزش و پرورش و علوم در مدرسه گرد هم می آیند و از دانش آموزان دارای طرح های پژوهشی تجلیل می کنند.

وی افزود: به منظور آشنایی دانش آموزان با محیط‌های پژوهشی، طرح درهای باز را در نظر گرفته‌ایم تا دانش آموزان در دانشگاه حضور یافته و از آن بازدید کنند تا فضای انگیزه بخشی برای دانش آموزان در ورود به دانشگاه قبل از اتمام تحصیلات در مدرسه باشد.

برومند بیان کرد: در روز یکشنبه برنامه تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر و برگزاری نشست با معاونین پژوهشی را داریم و مطابق هر سال جشنواره پژوهشی برای تقدیر از پژوهشگران و فناوران در سالن اجلاس سران برگزار می شود و از معاون اول ریاست جمهوری هم دعوت شده است.

وی افزود: در ادامه جلسه نشستی با معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری داریم. موضوع این نشست لایحه بودجه 98 و تعاملات در حوزه فناوری برای ارتقای فعالیت های مابین عناصر فناوری داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: در عصر روز یکشنبه پذیرای خبرنگاران خواهیم بود و اساتید حوزه خبر و اطلاع رسانی و خبرنگاران خبره می‌توانند با نظرات کارشناسی خود فضای مورد نیاز برای پژوهش را مورد نقد و بررسی قرار دهند.

برومند بیان کرد: دوشنبه روز پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی است و روزی که دستگاه‌ها برنامه‌های خود را برگزار می‌کنند که برخی از آنها در حوزه چالش‌های ملی است.

وی اظهار کرد: سه شنبه روز وحدت حوزه و دانشگاه است و پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی و هنر را برای تاکید بر اهمیت علوم انسانی مورد توجه قرار داده‌ایم. برنامه روز آسیب شناسی در علوم انسانی و پژوهش های علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود. در این برنامه 2 پنل در نظر گرفته شده و پنل ها موضوعاتی که علوم انسانی هر روز باید به آن بپردازد، همچنین موضوع آسیب شناسی برای پشتیبانی از علوم انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود: برنامه هفته پژوهش در حوزه هنر در دانشگاه هنر اصفهان برگزار می‌شود.

برومند بیان کرد: در روز چهارشنبه برنامه‌هایی با موضوع پژوهش و فناوری در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی برگزار می‌شود. همچنین نشستی با حضور مدیران بین الملل دانشگاه‌ها برگزار شده و از رایزن‌های فرهنگی و علمی سفارت ها دعوت به عمل آمده است.

وی گفت: عصر چهارشنبه سمیناری در دانشگاه تربیت مدرس با محور کمیسیون‌های انجمن‌های علمی برگزاری می‌شود و موضوع آن مسئولیت‌های اجتماعی است؛ در این جلسه از انجمن‌های برتر تقدیر و تشکر می‌شود و از سویی پنل‌ها به نقش انجمن‌ها در ترویج علم و حوزه بین الملل می پردازد.

برومند با اشاره به رشد چشمگیر تعداد شرکت‌ها و واحدهای فناور مستقر در پارک های علم و فناوری گفت: تعداد شرکت های موجود در پارک‌های علم و فناوری در سال 95 ، 8 واحد، در سال 96، 19 واحد و در سال 97 به 161 واحد رسید.

وی افزود: تعداد واحدهای فناور در پارک‌ها از 3000 واحد در سال 91 به 6267 واحد در سال 96 افزایش پیدا کرده و تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری از 1150 در سال 95 به 1297 در سال 97 رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۷
14 هزار میلیارد دلار غلط هست. با این حساب، باید کل بودجه کشور باید 1000000000000000 دلار (یک میلیون میلیارد دلار) باشه! درحالیکه کل بودجه کشور، این مقدار به تومان هست. نه دلار
آخرین اخبار