مدیرکل بهزیستی استان قم عنوان کرد؛

اجرای طرح آگاه‌سازی و غربالگری ژنتیک/نیمی از معلولیت‌ها ناشی از عوامل وراثتی است

سلیقه گفت: طرح‌های آگاه‌سازی، پیشگیری از معلولیت‌ها و غربالگری ژنتیک در بیش از ۲۱۰ واحد آموزشی استان از امروز آغاز شد.

به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم، رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم در همایشی که به مناسبت آغاز اجرای طرح آگاه‌سازی و پیگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیک در ۲۱۰ واحد آموزشی استان برگزار شد، گفت: بیش از نیمی از معلولیت‌ها ناشی از عوامل وراثتی است و با آموزش صحیح و غربالگری ژنتیکی می‌توان تا حد زیادی اینگونه معلولیت‌ها را کاهش داد.

مدیرکل بهزیستی استان جامعه هدف در این طرح غربالگری را دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم اعلام کرد و افزود: بین ۳ تا ۵ درصد از افراد جامعه ما را معلولان تشکیل می‌دهند و تنها در استان قم بیش از ۲۵۰ خانوار با بیش از ۲ معلول وجود دارد که نشان دهنده اهمیت پیشگیری و غربالگری ژنتیکی در خانواده‌هاست.

وی در خصوص آمار معلولان تحت پوشش بهزیستی افزود: از ۵۰ هزار معلول در سطح استان ۲۲ هزار نفر تحت پوشش این نهاد حمایتی هستند و تیم‌های کارشناسی بهزیستی با مراجعه به مراکز آموزشی، توزیع کتب و ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک به دنبال کاهش آمار معلولیت‌ها در سال‌های آینده هستند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش نیز از تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ۳۰ هزار دانش آموز در این طرح خبر داد و افزود: آگاه‌سازی دانش آموزان عامل موثری در کاهش معلولیت‌های ژنتیکی نسل‌های بعدی است و به همین خاطر در مقاطع مختلف تحصیلی طرح‌های پیشگیرانه اجرا می‌شود.

رمضان بیگی با اشاره به طرح‌هایی که در حال حاضر در مراکز آموزشی استان به اجرا در آمده افزود: طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در مهد کودک‌های استان تا پایان آذر ماه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: همچنین طرح پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان برای بیش از ۱۰۰ هزار دانش استان در مقاطع مختلف تحصیلی اجرایی شده است.

انتهای پیام/الف

طرح آگاه‌سازی و غربالگری ژنتیک در قم اجرا خواهد شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.