انصاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پایش صنایع آلاینده به صورت مستمر انجام می‌شود

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست پایش صنایع را به‌صورت ادواری و مستمر انجام می‌دهد.

شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پایش صنایع آلاینده در کشور اظهار کرد: احداث و استقرار صنایع در حاشیه شهرها باید بر اساس ضوابط صورت گیرد و مجوز برای احداث این صنایع بر اساس تأیید سازمان حفاظت محیط زیست صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه صدور مجوز برای استقرار صنایع در حاشیه شهرها دارای ضوابطی است، افزود: فاصله‌‌ استقرار واحد‌های صنعتی از محدوده سكونتگاهی و زيستگاه‌های حساس، نوع صنعت و فرآيند تولید صنایع از جمله معيارهايی ‌است که سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس آن مجوز صادر می‌کند.


بیشتر بخوانید: استاندارد ملی سامانه‌های پایش لحظه‌ای و آنلاین منابع آلاینده محیط زیست رونمایی می‌شود


انصاری با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست بعد از صدور پروانه صنایع را رها نمی‌کند، گفت: بر اساس قانون واحدهای صنعتی فعال هر 3 ماه یک‌‌بار باید خروجی وضعیت واحد خود را به اداره کل استان و محیط‌ زیست مرکزی اعلام کنند.


بیشتر بخوانید: صدور پروانه ساخت تا ۵ سال آینده ممنوع می‌شود


وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید پایش صنایع را به‌صورت ادواری انجام دهد، تصریح کرد: زمانی که خط تولید صنایع به‌صورت مرتب فعالیت کند، به مرور زمان و در صورت عدم راهبری و نگهداری مناسب این خط‌ تولید مستهلک، سیستم تصفيه فاضلاب و فیلتراسیون خط تولید كارآيی خود را از دست می‌دهد و به تبع آن انتشار پارامتر‌های آلاينده نیز افزایش می‌يابد، بر همین اساس سازمان حفاظت محیط زیست باید نظارت بر این صنایع را به‌صورت مستمر انجام دهد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر واحدی آلودگی محیطی، خاک و هوا داشته باشد، بر اساس آن آلایندگی به‌ آن واحد اخطار‌های لازم داده می‌شود و اگر این واحد تا زمان تعیین شده مشکلات خود‌ را رفع نکند، سازمان محیط زیست از ابزارهای بازدارنده خود استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: واحد‌های آلاینده در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند، همچنين در صورت فقدان همكاری واحد صنعتی در رفع آلايندگی مطابق قانون واحد را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهیم.

انصاری با بیان اینکه در سال گذشته حدود 3 هزار و 170 صنعت مشمول عوارض آلایندگی بودند، تصریح کرد: صنایع آلاینده باید عوارض آلایندگی خود که یک درصد فروش آن‌ها است را پرداخت کنند.


بیشتر بخوانید: عوارض آلایندگی به چرخه محیط زیست کشور بر نمی‌گردد / مجلس به مالیات سبز ورود جدی کند


وی در ادامه بیان کرد: استان‌های اصفهان، تهران، خوزستان و خراسان رضوی بیشترین تعداد صنایع آلاینده مشمول عوارض آلايندگی را در خود جای داده‌اند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ابتدا اخطار‌های لازم به صنایع آلاینده داده می‌شود، گفت: به‌دلیل اهمیت بحث اشتغال و مشکلات کارگری سعی می‌کنیم که این معضلات ابتدا در کارگروه استانی مطرح و به واحد‌هایی که اخطار داده شده مهلت منطقی داده شود تا برنامه خود‌ را برای رفع آلودگی ارائه دهند، البته در طول این مدت واحد مورد نظر در فهرست عوارض آلايندگی قرار نمی‌گيرد، اما در صورت عدم اقدام مثبت و تداوم آلودگی نام واحد مجددا در فهرست درج می‌شود.

اتنهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار