از علائم و نشانه‌ها تا روش‌های درمانی ذات الریه در کودکان

یک متخصص اطفال گفت: نشانه‌های ذات‌الریه معمولاً به علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا شباهت دارد، اما این بیماری مدتی زیاد طول می‌کشد تا درمان شود.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ذات الریه عفونتی است که باعث التهاب کیسه‌های هوای یک یا هر 2 ریه می‌شود؛ در این بیماری کیسه‌های ریه پر از مایع و عفونت شده و به دنبال آن سرفه خلط دار، عفونت، تب، لرز پدیدار شده و نفس کشیدن و دشوار می‌شود.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه میکروارگانیسم‌هایی مختلف مانند باکتری، ویروس و قارچ باعث ایجاد ذات الریه می‌شود، گفت: ذات الریه در کودکان و نوزادانی که دچار مشکلات سلامت یا اختلالات سیستم ایمنی هستند، مسئله‌ای بسیار جدی است؛ علائم و نشانه‌های سینه پهلو با توجه به سلامت کلی کودک، عامل ایجاد کننده عفونت و سن  او از حالت خفیف تا شدید متغیر است.


بیشتر بخوانید: کودکان مبتلا به خروسک از مصرف شیر خودداری کنند


درمان ذات الریه در نوزادان/چگونه از بروز ذات‌الریه مطلع شویم؟

علائم و نشانه‌های ذات‌الریه چیست؟

محتشمی با تاکید بر اینکه علائم و نشانه‌های ذات‌الریه معمولاً به علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا شباهت دارد، گفت: مدتی زیاد طول می‌کشد تا ذات‌الریه درمان شود و درمان آن در نوزادان بستگی به شدت علائم دارد؛ اگر پنومونی از ماهیت خفیفی برخوردار باشد، ممکن است تمام مراحل درمان نوزاد در خانه انجام شود.

وی افزود: میکروارگانیسم‌های مختلف در ایجاد ذات الریه نقش دارند و در این بین ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوایی که تنفس می‌کنیم، از شایع‌ترین علل ابتلا به ذات الریه محسوب می‌شود؛ معمولاً بدن کودک به این میکروارگانیسم‌ها اجازه نمی‌دهد ریه‌ها را عفونی کنند اما گاهی اوقات حتی اگر حال عمومی کودک خوب به نظر برسد، میکروارگانیسم‌ها بر سیستم ایمنی بدن کودک غلبه می‌کنند.

این متخصص اطفال تصریح کرد: ذات الریه بر اساس نوع میکروارگانیسم‌های ایجاد کننده و محل عفونت دسته‌بندی می‌شوند؛ ذات‌الریه اکتسابی از جامعه شایع‌ترین نوع ذات الریه است و عمدتا در خارج از بیمارستان یا مراکز مراقبت از سلامت رخ می‌دهد.

درمان ذات الریه در نوزادان/چگونه از بروز ذات‌الریه مطلع شویم؟


بیشتر بخوانید: روش‌هایی موثر برای درمان سینه پهلو


چگونه از بروز ذات‌الریه مطلع شویم؟

وی ادامه داد: اگر علائم و فاکتور‌های بیماری در بدن نوراد شدید باشد، نوزاد باید در بیمارستان بستری شود؛ اگر بیماری در مراحل اولیه باشد با خوراندن مقدار زیادی مایعات به شکل شیر، آب یا آب میوه به نوزاد درمان حاصل می‌شود، در این حالت اجازه دهید نوزاد تا جایی که می‌تواند استراحت کرده و بخوابد.

این متخصص اطفال یادآوری کرد: در صورت بی‌تابی زیاد کودک می‌توانید ایبوپروفن یا استامینوفن مخصوص نوزادان به او بدهید، در عین حال باید به طور مداوم پوست و ناخن‌های نوزاد را بررسی کنید، اگر این بخش‌های بدن نوزاد به رنگ آبی یا خاکستری در آمدند، او را به بیمارستان منتقل کنید زیرا این علائم نشان دهنده آن است که کودک قادر نیست اکسیژن کافی را وارد بدن کند، اگر کودک شما از درد قفسه سینه رنج می‌برد، از کمپرس آب گرم و پد گرم بر روی قفسه سینه‌اش استفاده کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.